Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
Advertisements

Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Druhy Česko má 4 základní obnovitelné zdroje energie voda vítr slunce biopaliva.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_11_Člověk.
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Přírodověda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
VY_32_INOVACE_08_32_NEOBNOVITELNÉ A OBNOVITELNÉ PŘÍRODNÍ ZDROJE
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
HORNINY A NEROSTY.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Označení materiálu:VY_32_INOVACE_10_Kocůrková
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy:. ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:. Mgr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Energetické suroviny – ropa, zemní plyn
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Prezentace – výklad učiva
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie Tematický okruh/téma:
Přírodní zdroje na Zemi
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Neživá příroda - horniny.
CHARAKTERISTIKA HORNIN A NEROSTŮ
Období: leden až květen 2012
Člověk a jeho svět 4. ročník
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Název materiálu: Nerostné suroviny
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_15_ZEMĚPIS
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Přírodní katastrofy AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Elektrické spotřebiče, vodiče, nevodiče
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní umělecká škola
Různé podmínky života na Zemi
ČESKO-SUROVINOVÉ ZDROJE
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Autor: Stejskalová Hana
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Neživá příroda vzduch a voda.
VY_52_INOVACE_ 07_ROZMANITOST PŘÍRODY ZŠ Zbytiny, okres Prachatice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Prezentace – výklad učiva
PRV 3 – Neživá příroda Název školy Plavská škola Autor
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
HORNINY PŘEMĚNĚNÉ. HORNINY PŘEMĚNĚNÉ Metamorfované neboli přeměněné horniny vznikají ze všech druhů hornin v důsledku vysokých teplot, tlaků a chemizmu.
Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková
Autor: Andrea Kolářová
Usazené horniny = sedimenty
Člověk a jeho svět 3. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_Člověk a energie TÉMATICKÝ.
Neživá příroda - vzduch
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
HORNINY Rastislav Švec.
ORGANOGENNÍ USAZENINY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Jarmila Kolářová Název: VY_32_INOVACE_1A_09_Horniny Téma: Člověk a jeho svět Datum tvorby: 9.1.2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2485

Anotace: Materiál je určený pro žáky 4. ročníku, pro výuku přírodovědy – tématu neživá příroda - podtématu horniny. Jedná se o prezentaci na interaktivní tabuli. Prezentace je určena pro výklad nového učiva. Na snímku 15 je opakování probrané látky pomocí otázek. Správná odpověď se objeví po kliknutí na políčko se šipkou. Zpět na otázky se dostanete kliknutím na tlačítko v pravém dolním rohu. Pomůcky: interaktivní tabule, interaktivní pero. Materiál je určen k interaktivní výuce.

Neživá příroda Horniny

Minerály (nerosty) a horniny tvoří povrch pevnin i dna oceánů Minerály (nerosty) a horniny tvoří povrch pevnin i dna oceánů. Nejlépe je můžeme pozorovat na vysočinách, v nížinách jsou překryta půdou.

zemská kůra a část zemského pláště Horniny Horniny vytvářejí povrch pevnin i dna oceánů Horniny těžíme v povrchových lomech, dolujeme v hlubinných dolech zemská kůra a část zemského pláště

Horniny Horniny jsou tvořeny souborem zrn minerálů Podle způsobu vzniku je dělíme na 3 skupiny:

Vyvřelé horniny Magma pochází ze spodní části zemské kůry, kde je obrovská teplota a tlak. Postupně proniká do vyšší části zemské kůry, zde vlivem nižších teplot a tlaků tuhne a vznikají z ní vyvřelé horniny. Na zemský povrch se dostávají při sopečné činnosti. Mezi vyvřelé horniny patří např.: žula.

ŽULA Používá se jako stavební kámen na stavbu domů, silnic a železnic Zhotovují se z ní dlažební kostky, obrubníky a chodníky. Tato hornina se skládá z nerostů: 1/ křemen – má barvu šedých zrn a podobá se sklu 2/ živec – nejčastěji mívá bílou či narůžovělou barvu 3/ slída – má podobu světlých nebo tmavých lesklých šupin

Usazené horniny Vznikly rozpadem starších hornin a usazováním rozpadlých částeček na zemském povrchu. Mohou být sypké ( písek) nebo zpevněné (pískovec) Některé tyto horniny vznikly před mnoha miliony lety usazováním pevných zbytků odumřelých živočichů a rostlin. (vápenec)

VÁPENEC Je hornina bělavé nebo šedavé barvy Není příliš tvrdý Používá se k výrobě vápna a cementu

Přeměněné horniny Přeměňují se působením tlaku horních vrstev na rozžhavené horniny ve velkých hloubkách zemské kůry Nejznámější je Mramor vzniká přeměnou vápenců v hlubinách Země bývá krásně zbarven lze ho dobře leštit používá se na ozdobu schodišť, sálů, obklady stěn, … vytesávají se z něho sochy

ENERGETICKÉ SUROVINY uhlí ropa zemní plyn Mezi horniny patří i energetické suroviny: uhlí ropa zemní plyn Ropa vznikla z živočišných a rostlinných těl

Uhlí vzniklo v pravěku z odumřelých rostlinných těl, která zapadla do bažin a bez přístupu vzduchu zuhelněla Z těchto surovin se vyrábí v elektrárnách elektrická energie, díky níž můžeme topit, svítit, ale i sledovat televizi

Až lidstvo vyčerpá všechny zdroje energie uložené v zemské kůře, bude muset hledat jiné. Již dnes si to lidé uvědomují a využívají obnovitelné zdroje energie jako je voda, vítr a slunce. Vyrábějí tak elektřinu ve vodních, větrných a solárních elektrárnách.

Zopakujte si: 1/Popiš část zemské kůry? 2/ Co jsou horniny? 3/ Na jaké 3 skupiny dělíme horniny? 4/ Co víš o vyvřelých horninách? 5/ Jakou vyvřelou horninu znáš? 6/ Co víš o usazených horninách? Jakou usazenou horninu znáš? 6/ Co víš o přeměněných horninách? Jakou přeměněnou horninu znáš? 7/ Co jsou energetické suroviny? 8/ Co jsou obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie?

POUŽITÉ ZDROJE MGR.VĚRA ŠTIKOVÁ. Člověk a jeho svět: Přírodověda pro 4.ročník. třetí vydání. Nový Malín: NOVÁ ŠKOLA,s.r.o., 2011. ISBN 978-80-7289-297-6. Snímek 5 – obrázek zemské kůry – vlastní tvorba Snímek 8, 9, 10, 13 – horniny – vlastní fotografie Snímek 14 – větrné elektrárny – vlastní fotografie