Ukázka použití projektivního testu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ukázka použití projektivního testu
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Emoce (city).
v pedagogické diagnostice
Ivana Kuntová, Pětiúhelník Přesná konstrukce velikosti strany pětiúhelníku ze zadaného poloměru opsané kružnice Ivana Kuntová,
Vzájemná poloha dvou kružnic
ČLOVĚK 2 Mgr. Alena Ščuková Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Kam letí letadlo? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Dělení lomených výrazů
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Karel Čapek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ladislava Drnková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (1) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
KŘESŤANSTVÍ AKTIVITY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Autor : Mgr. Ludmila Jakubcová Jazyk : Čeština
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_54
Konstrukce trojúhelníku
KŘESŤANSTVÍ AKTIVITY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Konstrukce trojúhelníku
NAMALUJEME SI STROM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Holubová. Dostupné z Metodického portálu
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Konstrukce pravoúhlého trojúhelníku pomocí Thaletovy kružnice,
LEV Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Poznávačka - sudokopytníci a lichokopytníci
Příprava na lomené výrazy
Zakresli dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
K U F R Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Třídíme podle dvou kritérií
ZELENÁ BARVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Konstrukce trojúhelníku
PROVĚRKY Převody jednotek času – 2. část
Barvy a tvary logické řady
Najdi dva stejné obrázky
Název učebního materiálu
WHAT IS YELLOW? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
Písemné sčítání dvojciferných čísel bez přechodu desítky
Převody jednotek délky - 2.část
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Karel Čapek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ladislava Drnková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Půdní druhy Obr.1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Hyperoskulační kružnice hyperboly
Najdi rozdíl IV. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
B a r v y Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Konstrukce trojúhelníku
WHAT IS PINK? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Převody jednotek objemu − 2. část
Násobilka se zvířaty 4x Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Tvary – přiřazování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Orofacionální cvičení III.
Převody jednotek času – 2. část
WHAT IS RED? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
WHAT IS ORANGE? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Transkript prezentace:

Ukázka použití projektivního testu Baum test Ukázka použití projektivního testu Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

„Když malujeme strom, symbolicky vytváříme obraz toho, jak vidíme sami sebe. Je to možnost, jak ze svého vědomí vytáhneme na povrch představu o svém vlastním já.“

Pro BAUM TEST není důležité mít výtvarné nadání. K vyhodnocení kresby stromu jsou používána zcela jiná kritéria, než jsou ta klasická výtvarná či estetická. BAUM TEST vypovídá o člověku a jeho životě, o jeho současnosti, minulosti a náhledu do budoucna. Dnes se využívá v mnoha oborech spojených zejména s psychologií a grafologií. S touto metodou se můžete nově setkat rovněž při výběrových řízeních do zaměstnání. Běžně je zařazován jako projektivní technika v psychodiagnostických bateriích, používaných odbornými psychology.

Literatura pro zájemce Tvůrce projektivního testu „Der Baumtest“ (1949) Karel Koch Další dostupné práce: L. Richter: „Test kresby stromu“ Z. Altman: „Baum-test“

Zadání Používáme čistý bílý arch kancelářského papíru formátu A4. Středně tvrdá tužka bez gumy. „Nakreslete strom, jaký chcete, jak nejlépe umíte, ale neměl by to být jehličnan.“

Interpretace (část výčtu možností) Posouzení kresby jako celku (celkový dojem, způsob provedení, co dominuje) Umístění a velikost kresby Tah, tlak, způsob provedení čáry Posouzení „zralosti“ kresby - přítomnost infantilních znaků Symbolický výklad Interpretace detailů Napojování a zakončení větví a kmene

Posouzení kresby, celkový dojem… A B C Použijte pracovní list „Baumtest“ - zkuste zachytit svůj první dojem z kreseb

Umístění a velikost kresby Levá strana - vztah k sobě samému, introverze, přemýšlivost, zaměření na minulost, vazba na matku… Pravá strana - vztah k druhým, k vnějšímu světu, směřování k budoucnosti, touha po novém, vazba na otce, přizpůsobení se…

Význam umístění na ploše 1 2 1. Obrácení pozornosti do vlastního nitra, stažení do sebe, zábrany, obavy z kontaktu… 2. Preference aktivity, ctižádost, prosazování se… 3. Obracení do sebe, obavy, nejistota… 4. Extraverze, hledání kontaktů… 3 4

Velikost kresby (průměr 2/3 listu papíru) Malá kresba: nízké sebevědomí, projev opatrnosti, nejistoty… Zaplněný celý prostor: snaha vše obsáhnout, přehnaná expanzivita, kompenzace pocitů nedostatečnosti… Přesahující okraje: (většinou horní okraj) nevyzrálost, neadekvátní cíle, nepřijímá omezení…

Tlak a tah Tlak: silný tlak - energičnost, rozhodnost, odolnost vůči zátěži i těžkopádnost… slabý tlak - citlivost, jemnost, přecitlivělost, deprivace, slabá vůle…

Tah: Roztřesená čára - vnitřní únava, nemoci, úzkosti… Pevné tahy - rozhodnost, jistota… Pomalý tah - pasivita, nerozhodnost… Časté opravy - nejistota, labilita, místo oprav důležité…

Šrafování a černění - projev prožívání, výtvarná stylizace, důsledek snahy zamaskovat nepovedené části kresby, projev nejistoty… - samá černá bývá projevem depresí, pocitu ztráty vlastního já…

Hodnocení úrovně kresby Např. „srdce stromu“- označujeme tak místo, kde se větve napojují nebo vyrůstají z kmene. Symbolizuje vyzrálost osobnosti (přechod z dětství do dospělosti). nezvládnutý zvládnutý

Regresivní projevy v kresbě (důraz na ovoce, doplňky - ptáčci, hnízda, houby, budky) Snaha předvést se. Ale může to být i projev recese!

Symbolický výklad Kořeny - drží strom v zemi, zakotvení, orientace na minulost… Pata kmene - zázemí, stabilita… Kmen - odolnost, průběh života, stabilita… Koruna - postavení ve světě, uzavření… Větve - vnitřní uspořádanost osobnosti, špičaté větve - agresivita… Listy, plody - prožívání, povrchnost…

Zajímavosti Např. poškození kmene, uříznutá větev, díry ve stromě… (traumata, nevyřešené problémy apod.) Vpravo - ještě nevyřešeno… Vlevo - je to už za ním, smířil se s tím…

Znaky duševních poruch Antropomorfizace = (ve stromě obličej, nějaké prvky člověka), ulámané větve, začerněná kresba…

Zdroje Použité kresby uveřejněny se souhlasem autorů (studenti gymnázia). Autorka absolvovala v roce 2006 akreditovaný kurz Baum testu. Autor kresby str. 14 – L. Drnková.