„Obecný rámec výuky jazyků, proč jsme zvolili CLIL na 1. stupni“ CLIL WORKSHOP PRO UČITELE A RODIČE
Cíle základního vzdělávání aneb kam podle RVP směřovat? Utvářet a postupně rozvíjet KLÍČOVÉ KOMPETENCE vzdělávání orientovat na situace blízké životu a na praktické jednání osvojit si strategie učení a motivovat pro celoživotní učení vést k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k lidem, kulturám a hodnotám
K ČEMU má BÝT UŽITEČNÝ žákům CIZÍ JAZYK? že chápou a objevují skutečnost, která přesahuje oblast zkušeností zprostředkovaných mateřským jazykem pro komunikaci žáků v rámci integrované Evropy a světa, k snižování jazykových bariér ke zvýšení mobility jednotlivců, v osobním životě, v dalším studiu a práci umožňuje poznávat odlišnosti ve způsobu života, odlišné kulturní tradice pro prohloubení vzájemného mezinárodního porozumění a tolerance vytváří podmínky pro spolupráci škol na mezinárodních projektech
Požadavky na vzdělávání v cizích jazycích jsou formulované v RVP ZV vycházejí ze Společného evropského referenčního rámce pro jazyky https://ejp.rvp.cz/ Výuka se MÁ ZAMĚŘOVAT na pokrok v rámci řečových dovedností: čtení s porozuměním poslech s porozuměním písemný projev samostatný ústní projev ústní interakce
Jazykové vzdělávání vede žáka podle RVP k jazyku jako nositeli historického a kulturního vývoje národa a sjednocujícímu činitel jazyku jako důležitému nástroji celoživotního vzdělávání vztahu k mateřskému jazyku a jeho chápání jako zdroje pro rozvoj osobního i kulturního bohatství rozvíjení pozitivního vztahu k mnohojazyčnosti a respektování kulturní rozmanitosti získávání a předávání informací, k vyjádření potřeb, prožitků a názorů mezilidské komunikaci daného kulturního prostředí a rozvíjení pozitivního vztahu k jazyku získávání sebedůvěry a kultivovanému projevu jako prostředku prosazení sebe sama
Jak na to? Takhle?
Nebo takhle?
O projektu Učíme se učit CLIL Projekt Erasmus plus KA1 mobilita pracovníků škol Číslo projektu: 2017-1-CZ01-KA101-03517
PROJEKT CLIL | základní info CÍLE: Podpora výuky anglického jazyka na 1. stupni metodou CLIL Internacionalizace školy prostřednictvím projektů eTwinning (1. i 2. stupeň) Zvýšení jazykových a odborných kompetencí managementu školu DÉLKA TRVÁNÍ : 16 měsíců (listopad 2017 – únor 2019) CELKOVÝ SCHVÁLENÝ GRANT: 25 224 EUR
Projekt CLIL | Co je metoda CLIL? ClIL = Content and Language Integrated Learning metodický přístup, v rámci kterého je vyučován obsah nejazykového předmětu a současně jsou rozvíjeny kompetence v cizím jazyce příznačná je dualita cílů > osvojení znalostí nejazykových předmětu a jazykových dovedností v cizím jazyce ČAS vs. CÍLE 25% výuky vs. jazykové sprchy (např. 30 – 60 min. denně) bilingvní či imerzní vzdělávání ano/ne Všechny formy výuky, kde je obsah vyučován prostřednictvím jiného než mateřského jazyka.
Projekt CLIL | aktivity 1. metodický seminář eTwinning na škole pro všechny zájemce 2. jazyková (kulturní) příprava účastníků 3. jazykové kurzy a metodické kurzy CLIL ve Velké Británii 4. setkání projektového týmu CLIL 5. job shadowing/stínování v Itálii 6. veřejný workshop CLIL pro veřejnost a kolegy učitele
Aktivity | metodický seminář eTwinning jednodenní školení na míru únor 2018 učitelé i asistenti z 1. a 2. stupně nastartování mezinárodních projektů na dálku prostřednictvím ICT základní informace, seznámení s prostředím a příklady dobré praxe
Aktivity | jazyková a kulturní příprava intenzivní příprava únor – červen rodilý mluvčí Leigh a Mike povinné pro nejazykáře i jazykáře
Aktivity | jazykové a metodické kurzy kurzy v zahraničí 2 týdny intenzivní výuky ve Velké Británii v měsíci červenci Jazykový kurz v Manchestru pro 3 učitelé 1. stupně a ředitele školy Metodický kurz v Norwich pro 2 učitele vyučující anglický jazyk
Aktivity | setkání projektového týmu CLIL 2 setkání před stínování 2 setkání po stínování září - říjen představit a zprostředkovat co nejvíce informací o metodě CLIL kolegům nejazykářů, aby měl každý představu, co to ten CLIL je sdílet zkušenosti, postřehy a dobrou praxi z návštěvy vzdělávacích kurzů listopad a leden naplánovat začlenění metody CLIL na 1. stupni příprava workshopu CLIL pro učitele a rodiče
Aktivity| job shadowing v Itálii týden v italském Arezzu říjen/listopad v Istituto Aliotti 7 (plánovaných 6) učitelů stínování hodin přírodních věd vyučovaných metodou CLIL a hodin anglického jazyka zaměřeného na fonetiku na 1. stupni mnoho inspirace, výukové materiály včetně metodiky, odborná diskuse a příslib budoucí spolupráce
Projekt CLIL | tým a úkoly Projektový tým Projektové řízení hl. manažer projektu koordinátor projektu jazyková a kulturní příprava admin. podpora a finance pravidelná setkání realizačního týmu a projektového týmu – tým CLIL příprava a monitoring účastníků na kurzech osobní pohovory – řešení plánu osobního rozvoje rozpočet a jeho průběžné čerpání
Projekt CLIL | šíření výsledků webové stránky školy prostřednictvím vlastní záložky projektu facebookový profil školy regionální tisk odborné setkání a semináře zástupců školy rodičovské kavárny workshop CLIL v praxi ŠVP a výroční zprávy
Projekt CLIL | Jak to bude vypadat? 2. pololetí školní horiku 2018/2019 bude probíhat pilotní projekt CLIL propojíme oblast Člověk a jeho svět s hodinami anglického jazyka na 1. stupni (1. – 5. třída) časová dotace: minimálně 1 blok za měsíc oblasti: 5 základních smyslů Živá a neživá příroda Zvířata a jejich klasifikace Sluneční soustava
Děkujeme za pozornost