Formální interpretace uměleckého díla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
Pop-art 2.polovina 20. století.
Kubismus I. Polovina 20. století.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
,,Rozjímáním nad přírodou se neustále obnovujeme.‘‘
SECESE VY_52_INOVACE_DEK_42.
Abstraktní expresionismus
Moderní umění začíná postimpresionismem.
VY_52_INOVACE_DEK_58 POP-ART
Vybrané techniky a metody sociální práce
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
Victor Hugo ( ).
Anotace Prezentace o abstraktním umění – seznámení s jedním ze směrů moderního výtvarného umění- slouží jako úvod v hodině Vzdělávací oblast, vzdělávací.
Technika (z řeckého techné – řemeslo, umění) je základní označení pro složku lidské kultury, která zaručuje schopnost nebo dovednost v kterémkoli oboru.
Motivační témata a životní příběhy
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Motivační témata a životní příběhy
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Tajemství abstraktní malby III.
VY_52_INOVACE_DEK_49 NAIVNÍ UMĚNÍ
Světová secese Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Komparativní metoda/metody v politologii
Filosofie úvod do problému....
Umělecké směry 20. století
OP-ART Jana Bobčíková.
Geometrická abstrakce
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Úvod do estetiky estetika.
Surrealismus.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Secese Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Literatura k aktuálním otázkám
Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?
Moderní a současná architektura Číslo dum: VY_32_INOVACE_DVK_4_17 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název.
OP ART Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
CO JE ARCHITEKTURA? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název školyZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_07_Počátky hudby TémaPočátky hudby Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_15_Pointilismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
Muzea a galerie v digitálním světě Vlaďka Mazačová Alena Uxová Vlaďka Mazačová Alena Uxová Seminář Muzea a digitalizace, CITeM Brno
Percepce novomediálního díla (nejen) v galerijním prostoru
1.
Recepce a interpretace UD Vrstvy UD
Výtvarné umění I. Tematická oblast
Sladit lze všechno ! (je k tomu však potřeba alespoň troška moudrosti)
Déjà - vu Tematická oblast
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola Městec Králové
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Styly začátku 20. století VY_32_INOVACE_46_937
Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková
Realismus Název školy: Základní škola Karla Klíče
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_12
Geografie Krajinná sféra
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Igor Zhoř , Brno , Brno.
VY_32_INOVACE_4/14_ČLOVĚK A SPOLEČNOST
Česká meziválečná poezie
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Formální interpretace uměleckého díla

Formalistický přístup k analýze uměleckých děl Adolf Hildebrand (1847-1921) dílo: Problém formy ve výtvarném umění popisuje dva možné druhy vnímání předmětu

vzdálený pohled - římské umění x blízký pohled - egyptské umění

Alois Riegl (1858-1905) člen vídeňské školy dějin umění - průzkum formy - Max Dvořák, Franz Wickhoff dílo: Otázky stylu 1893 - zabývá se ornamentem ornamentální tvorba znamená jev abstrakce a tendence k neorganičnosti x klasické řecké umění – krásná životnost, reprodukce přírodních tvarů pojem Kunstwollen - umělecké chtění Umělecké řemeslo v pozdním římském období (1901) - řeší zde konkrétní historický problém – pozdně římské umění i raně křesťanské Otázka: Proč je toto umění tak neživotné a neohrabané?

řecké umění stojí mezi umění egyptské je haptické pozdně římské umění je optické

Heinrich Wölfflin (1864-1945) vývoj umění viděl jako vývoj forem hledal neměnný princip jejich vývoje využíval metodu komparace - zavedl 5 dvojic terminologických protikladů lineárnost × malířskost plošnost × hloubka uzavřenost (tektonika) × otevřenost (atektonika) mnohost × jednota jasnost × nejasnost

lineárnost x malířskost plošnost x hloubka uzavřenost x otevřenost mnohost x jednota jasnost x nejasnost

lineárnost x malířskost plošnost x hloubka uzavřenost x otevřenost mnohost x jednota jasnost x nejasnost

Roger Fry průzkum moderního umění, člen Bloomsbury Group noví umělci nenapodobují realitu, vzhled našeho světa, ale vytvářejí nové reality 1912 – uspořádal vlivnou výstavu post-impresionistů v Anglii

Henri Focillon dílo The life of forms in art (1934) - umělecké formy jako živé organismy, které se neustále vyvíjí jednotlivé formy mají tendenci naprosto odlišným způsobem utvářet prostředí lidského života styl vytváří podobu společnosti https://www.youtube.com/watch?v=im5DaL6NtgI - William Latham - The evolution of form (1989)

Rosalind Krauss esej In the name of Picasso jeho koláže vyhlašují rozchod s ikoničností uměleckých děl odmítají reprezentovat svět

Clement Greenberg umělecký kritik, ve svých analýzách oceňoval abstraktní umění, zejména abstraktní expresionismus esej – Avantgarda a kýč (1939) - ostré vymezení pojmu avantgardy v protikladu k socialistickému realismu