Složení a funkce atmosféry

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada22 AnotaceZpětné.
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 30 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 24 AnotaceDefinice.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 21 AnotaceDruhy,
Banky, vklady, úvěry, půjčky z hlediska občana 2 – Půjčky apod.
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Svařování plamenem VY_32_INOVACE_16_322
Dřevo VY_32_INOVACE_25_495 Dřevo
Základy automatického řízení 1
Elektrické stroje točivé
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Okna VY_32_INOVACE_45_906 Projekt.
Název školy: Základní škola T. G
Poruchy stropů VY_32_INOVACE_27_537
Vlastnosti stavebních materiálů
Zpětná vazba v zesilovačích 2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
Zřizování nových příček - opakování
Názvosloví a typy střech
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
Technické materiály - nekovy - plasty - spojování, skladování
Současná architektura
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Svařování plamenem 1 VY_32_INOVACE_22_434
Účetnictví – význam informací
Základní zapojení zesilovačů
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stropy VY_32_INOVACE_02_021 Projekt.
Programování a simulace CNC strojů I.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje KOMÍNY VY_32_01_001_INOVACE Projekt.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Čistírna odpadních vod
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Kovové střešní krytiny
Mikroskopická stavba dřeva a kůry VY_32_INOVACE_28_557
Chemické vlastnosti technických materiálů
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Strojní obrábění – Praktická úloha 5
Náležitosti výkresu VY_32_INOVACE_26_516
Úvod do fyziky opakování
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Rozdělení komínů VY_32_INOVACE_01_002
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Proudění kapalin VY_32_INOVACE_11_224
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Česká architektura 50. – 80. let
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Víra, náboženství, církve, sekty (2) – Seznam
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Kladkostroje a visuté kočky
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
Měření v dílenské praxi
Regulátory integrační
Strojní obrábění – Praktická úloha 3.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Veřejná kanalizace VY_32_INOVACE_16_315
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Řezání vnějších závitů
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Stavba dřeva VY_32_INOVACE_28_555
Podmínky života v přírodě
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Směry v poválečné architektuře
Transkript prezentace:

Složení a funkce atmosféry STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Složení a funkce atmosféry VY_32_INOVACE_23_451 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 23 Anotace Definice atmosféry a její složení Klíčová slova Atmosféra, plyny, gravitace, polétavé částečky, fotosyntéza Předmět Ekologie Autor, spoluautor Ing. Anna Mazáčová Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1.a2. ročník, žáci 15 – 17 let Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední strana

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Atmosféra Plynný obal Země, udržovaný na místě zemskou gravitací, chrání pozemský život před sluneční a kosmickou radiací Obsahuje: celou řadu plynů, vodní páru, polétavé částečky (aerosol) v pevném i kapalném skupenství, živé organismy nebo části jejich těl (vlákna mikroskopických hub, pylová zrnka, mikroorganismy) a celou řadu znečišťujících látek 99,9 % objemu atmosféry tvoří tři plyny: dusík, kyslík a argon.

Vznik atmosféry země Původní složení: velmi chemicky rozdílné STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vznik atmosféry země Původní složení: velmi chemicky rozdílné směs sopečných plynů z odplynění magmatu Dnešní složení: důsledek dlouhodobého procesu změna z rozvojem života rozšíření zelených řas proces fotosyntézy nárůst obsahu kyslíku na dnešní limit

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Členění atmosféry na základě teplotních charakteristik směrem od zemského povrchu do vesmírného prostoru: Troposféra: 8 – 15 km od povrchu, teplota klesá se vzrůstající nadmořskou výškou Stratosféra: do 50 – 55 km, t = ↑ nm =  ↑ Mezosféra: do 80 – 90 km, t = ↓ nm = ↑ Termosféra: cca do 400 km, t = ↑ nm = ↑ - Exosféra: nad 400 km, t = ↓ nm = ↑

Základní složení vzduchu: 78 % dusíku 21 % kyslíku STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Základní složení vzduchu: 78 % dusíku 21 % kyslíku 0,03 % oxidu uhličitého cca 1 % vzácných plynů (neon, argon, krypton a xenon) Troposféra, spodní část zemské atmosféry

Znečištění ovzduší: 1. Přírodními procesy: SO2, NOx, NH3, CH4 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Znečištění ovzduší: 1. Přírodními procesy: SO2, NOx, NH3, CH4 oceán: pohlcuje i vydává CO2, zdroj N2O, H2S, a HCl, který je uvolňován z mořské soli vegetace: CO2, O2, CH4, CO, aldehydy, ketony, terpeny apod., těkavé organické látky vulkanická činnost: SO2, CO2, HCl, NH4, prašný aerosol činnost mikroorganismů: H2S, N2O, CH4 2. Antropogenní zdroje: spalování fosilních paliv, tepelné elektrárny, motorová vozidla, vypalování lesů, nevhodné obdělávání půdy, skládky odpadů, vojenské zbraně

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 3. Fyzikální faktory: Tepelné znečištění: nad velkými městy a průmyslovými centry – změna klimatických poměrů Vlivy hluku: původ v dopravě, využívání strojů a nástrojů a hlasitá reprodukce – vliv na zdraví člověka (při vyšší intenzitě) - Zdroje radioaktivity: radon ze stavebního materiálu či geologického podloží, jaderné elektrárny

Souhrn učiva Otázky pro opakování Definice atmosféry. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva Otázky pro opakování Definice atmosféry. Členění atmosféry od zemského povrchu do vesmírného prostoru? Základní složení vzduchu? Znečištění ovzduší činností člověka? Jaké přírodní procesy se podílí na znečišťování ovzduší? Vyjmenuj druhy fyzikálního znečištění ovzduší?

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje TECNÒLEGS DE L'IES BISBAL. Wikimedia Commons [online]. [cit. 19.4.2013]. Dostupný na WWW: Tecnòlegs de l'IES Bisbal ATMOSPHERE_LAYERS.SVG: NOAA & USER:MYSID. Wikimedia Commons [online]. [cit. 19.4.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Atmosphere_layers-cs.svg?uselang=cs Vlastní tvorba