Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Advertisements

Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Imobilizér Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových vozidel Ročník:3.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Systémy moderních elektroinstalací.
ÚAPo Kladné příklady, nejčastější chyby. Postup hodnocení Každé ÚAPo vyhotoveny jinou metodou Zdůrazněny pozitivní příklady Shrnuty nejčastější chyby.
Návrhové systémy. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Spínací jednotka.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Vnitřní paměti.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Základy automatického řízení 1
Základní pojmy pro práci s OS Windows
Technické vybavení počítače - Počítač PC
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Batové dávky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vojtěch Mrózek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Tato prezentace byla vytvořena
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Číslicová technika.
Způsoby zápisu algoritmů
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Programování a simulace CNC strojů I.
Algoritmizace - opakování
Základní logické funkce
Algoritmizace - opakování
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
12. Simulace před obráběním a spuštění programu na CNC frézce HURCO
jednočipových počítačů II
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
SOFTWARE OSOBNÍHO POČÍTAČE
Inf Ovládání operačního systému
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Orbis pictus 21. století Mikropočítač
Řadič Orbis pictus 21. století
Tato prezentace byla vytvořena
Obor: Elektrikář Ročník: 1. Vypracoval: Bc. Svatopluk Bradáč
Inf Vývojový diagram.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Tato prezentace byla vytvořena
jednočipových počítačů I
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základní škola Rosice, okres Chrudim
CIRKUS orientace.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Programování mikrokontrolerů PIC 16F84A
název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Když jsem já sloužil… Jazyk a řeč.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Lineární funkce a její vlastnosti
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Grafy kvadratických funkcí
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Transkript prezentace:

Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002 Anglicky v odborných předmětech "Support of teaching technical subjects in English“ Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník, Mikrořadiče Vypracoval: Vlastimil Vlček Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Jak mikrořadič pracuje? Na rozdíl od „klasického“ hardwarového řešení pomocí standardních číslicových obvodů je požadovaná funkce elektronického zařízení realizována pomocí programu, který je uložen ve vyhrazené oblasti paměti mikrořadiče. Po jeho spuštění přečte mikrořadič první instrukci, dekóduje ji a provede. Vzápětí totéž provede s druhou instrukci, třetí, čtvrtou atd. Jedná se tedy o posloupnost instrukcí, tvořící určitý funkční celek a vykonávající konkrétní činnost. Běh programu je řízen vnitřním zdrojem hodinového kmitočtu. Instrukce jsou vykonávány jednotlivě, v danou chvíli je možno vykonat pouze jedinou instrukci, nelze tedy provádět dvě nebo více instrukcí najednou. Vše se však odehrává mnohokrát za sekundu, takže výsledkem je zdání souvislé akce.

Postup při tvorbě aplikace s mikrořadiči Zadání Návrh elektrického schématu zapojení Sestrojení funkčního vzorku prototypu zařízení Návrh vývojového diagramu programu Napsání zdrojového textu programu Překlad do strojového kódu mikrořadiče, odstranění syntaktických chyb Odladění jednotlivých částí programu ( možná softwarová simulace), debugging na funkčním vzorku (kontrola funkce, testování) Zapsání hotového, odladěného kódu do programové paměti mikrořadiče

Vývojové prostředí Vývojovým prostředím nazýváme souhrn prostředků pro sestavení a odladění programu v cílové aplikaci. ICD (In Circuit Debugger) je metoda ladění programu přímo uvnitř čipu mikrořadiče (v jeho programové paměti).

Hlavní zásady návrhu zařízení s mikrořadiči. Pečlivý návrh a kontrola elektrického schématu. Pečlivá konstrukce funkčního vzorku (důkladná kontrola plošného spoje, proměření součástek, kvalitní pájení, nepoužívat pájecí pasty a jiné přípravky, pouze čistou kalafunu!). Důležité části zdrojového textu programu opatřit poznámkami, aby byl srozumitelný i po delší době. U delších programů využívat zásady strukturovaného programování, jednotlivé funkční bloky odladit samostatně a volat je pomocí podprogramů. Takto může být hlavní programový blok krátký a přehledný a je z něj na první pohled patrna struktura a funkce programu.

Příklad návrhu jednoduchého zařízení, řízeného mikrořadičem. Navrhněte elekronické zařízení, které po stlačení tlačítka rozsvítí LED diodu. LED dioda musí svítit po dobu držení tlačítka, po jeho uvolnění musí zhasnout. Zařízení realizujte pomocí mikrořadiče PIC16F883. Funkce zařízení musí být realizována softwarově.

Návrh elektrického schématu

Vývojový diagram

Odpovídající kód v assembleru list F=inhx8m, P=16F84A, R=hex, N=0 __ config 0x3FF9 ;Definice specialnich funkcnich registru Porta equ 0x05 portb equ 0x06 trisa equ 0x85 trisb equ 0x86 Status equ 0x03 #define TL RB0 ;tlačítko je na nultém bitu portu B #define LED RA0 ;LED dioda je na nultém bitu portu A org 0 ;Inicializace portu banksel trisa ;volba banky movlw b'00001111' ;nastavení portů movwf trisa movlw b'00000000' movwf trisb banksel porta ;volby banky bsf LED ;zhasnutí LED diody ;Zacatek hlavniho programu zpet btfsc TL ;test tlačítka. Je stačeno? goto zpet ;ne -> čteme znovu bcf LED ;ano -> rozsviť LED! zp1 btfss TL ;test tlačítka. Je už uvolněno? goto zp1 ;ne -> čteme znovu bsf LED ;ano -> zhasni LED! goto zpet end

Význam vývojového diagramu Přehledné znázornění funkce celého zadání Přehled o členění problému na jednotlivé dílčí celky Univerzálnost řešení – nezávislost na konkrétním programovacím jazyce (znalost konkrétního programovacího jazyka v tuto chvíli není podmínkou) Snadná přenositelnost mezi různými vývojovými systémy a programovacími jazyky (zatím neexistuje programový kód) U složitějších úloh je možno jednotlivé hlavní funkční celky rozkreslit na další, popisují určitou část programu podrobněji. Nesmí se však překročit určitá hranice, kdy se začne ztrácet hlavní výhoda vývojového diagramu – přehlednost.

Shrnutí učiva Jaká je úloha programu v mikrořadiči? Jaká je úloha a význam vývojového diagramu? Může se k zápisu zdrojového textu programu použít libovolný textový editor (např. typu MS-Word)?

Shrnutí učiva Je možné, aby mikrořadič zpracovával několik instrukcí najednou? Co si představíte pod pojmem „vývojové prostředí“?

Použitá literatura Datasheet Microchip PIC16F882/883/884/886/887 DS41291E (http://www.microchip.com) Jiří Hrbáček: Mikrořadiče PIC16CXX a vývojový kit PICSTART (BEN – technická literatura, Praha 2001 3. dotisk 4. vydání)