Akumulátor a dobíjecí soustava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyzika Elektřina v autě.
Advertisements

Mgr.Miroslav Michálek „Tento projekt je spolufinancován
Projekt spolupráce auto a IT oborů
PRÁCE S KATALOGEM Kódy a jejich význam. -typ korpusu s typem elektrické výzbroje Příklad: 1201 – svítidlo H 152 osazené dvěma 15W úspornými zářivkami.
Výkonové jističe nízkého napětí
Zdroje elektrického proudu
Digitální učební materiál
KDYŽ AUTEM, TAK EKOLOGICKY Mgr. Milena Marešová Praha 2006.
Výkonové jističe nízkého napětí
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Elektrodynamika I Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
Akumulátory Pro napájení strojů, přístrojů a osvětlení, které využívají stejnosměrný proud, jsou nezbytné zásobníky energie, které jsou schopny tuto.
Elektrické příslušenství motorových vozidel 2. ročník, 1
Elektrické jevy I. Elektrický proud Elektrické napětí
Elektrický zdroj.
Charakteristiky stejnosměrných motorů
Vnitřní odpor zdroje.
Alternátory konstrukce
© Emotron AB Účinný a spolehlivý provoz Ventilátory Kompresory Dmychadla.
Ochrany velkých generátorů
Agenda Ochrana před dotykem Ochrana před přetížením a zkratem Vstup UPS – spolupráce se sítí Zvyšování provozní spolehlivosti náhradních zdrojů Spolupráce.
Mo.13: Elektrické přístroje pro regulaci – stykače, kontroléry, přepojovače. Zajišťují zapínání a vypínání požadovaných obvodů bez jakýchkoliv rušivých.
ELEKTRICKÉ JEVY ELEKTRICKÝ OBVOD.
BEZDRÁTOVĚ OVLÁDANÉ POJEZDY TERČŮ STŘELNICE
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Střední odborná škola Otrokovice
měřících a jistících systémů v rozmanitých elektrizačních soustavách.
Provoz samostatně pracujícího synchronního stroje
OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U-3-002
EDC úloha k řešení č. 8 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického portálu ISSN.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Střídavý proud (9. ročník) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
17BBTEL Cvičení 3.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Vnitřní odpor, samovybíjení olověných akumulátorů Tematická oblast:Zdroje elektrické.
VY_32_INOVACE_ES_11 SADA Elektrické systémy. Připojení- každé autorádio je napájeno vždy pouze 12V, to platí i pro 24V soustavu !!! vždy zapojujeme autorádio.
© ELCOM, a.s. Testovací zařízení a napájecí zdroje pro oblast kolejových vozidel Ing. Petr Hudeček, Ph.D. Projektový manažer, programátor Divize Aplikovaná.
Eurotrans, Brno Po Brně - zeleně Překlad pro Brňáky: Po štatlu bez rychny.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Diagnostika řídících jednotek II. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti AUTOMOBILOVÁ MECHATRONIKA 5.cvičení SMAD Ing. Gunnar Künzel.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Diagnostika zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Nabíjení akumulátorů Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Alternátor – srovnání s dynamem Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových.
2 MOŽNOSTI AKTUALNÍ NABÍDKAPROBLÉM Ovládání odsavače přes varnou desku Propojení není automatické Propojení odsavače a varné desky s omezenými funkcemi.
Zdroje napětí a proudu Základy elektrotechniky 1 Zdroje napětí a zdroje proudu Ing. Jaroslav Bernkopf.
Malé Akumulátory Milan Lepš, Jaroslav Marek, 6. ledna 2011, Kladno 12. téma semestrálních prací.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Alternátor – závady, zkoušení Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových.
Výkonové jističe nízkého napětí
Uninterruptible Power Supply
Měření kapacity.
Základy elektrotechniky Kompenzace
Měření ampérmetrem.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název prezentace (DUMu): Alternátor – zapojení
Měření voltmetrem.
Název prezentace (DUMu): Údržba akumulátorů
Tato prezentace byla vytvořena
AUTOMATICKÉ ZAPÍNANÍ SVĚTEL MOTOROVOVÉHO VOZIDLA
Tato prezentace byla vytvořena
Alternátory – závady pokračování
Tato prezentace byla vytvořena
BD 100.
Tato prezentace byla vytvořena
Základy elektrotechniky Kompenzace
2.5 Chemické zdroje elektrické energie
Ostatní přístroje nízkého napětí
Akumulátor a dobíjecí soustava
FYZIKA 2.B 5. hodina.
Transkript prezentace:

Akumulátor a dobíjecí soustava

Bezpečnostní pokyny pro manipulaci s akumulátory

Kontrola akumulátoru 1. Měřením klidového napětí Ideální hodnota klidového svorkového napětí je 12,6 V. Pokud je napětí alespoň 12,5 V, bereme akumulátor za dobrý. Před kontrolou je nutné akumulátor dobít (například jízdou) a po té počkat alespoň 10 minut, než se hodnota napětí ustálí, protože bezprostředně po ukončení dobíjení bude napětí vyšší.

Kontrola akumulátoru 2. Kontrola hustoty elektrolytu Jednodušší typy akumulátoru mají zátky, které lze demontovat. Pak lze kontrolovat hustotu elektrolytu (při vybíjení hustota klesá). Plně nabitý akumulátor má hustotu 1,28 g/cm3 Kontrolu provádíme hustoměrem nebo refraktoměrem. Některé akumulátory mají hustoměr vestavěný a stav nabití je signalizován barvou „magického oka“.

Kontrola akumulátoru 3. Kontrola zátěžovým voltmetrem Zátěžový voltmetr dokáže důkladněji prověřit stav akumulátoru, protože starý akumulátor s dobrou hustotou a svorkovým napětím nemusí zvládnou start motoru v náročných podmínkách. Zátěžový voltmetr simuluje odběr během startování. Při odběru proudu nesmí napětí poklesnout pod zelenou oblast. Postup kontroly je na videu zde.

Kontrola akumulátoru 4. Kontrola digitálním testerem Digitální tester dokáže důkladně prověřit stav akumulátoru i dobíjecí soustavy. Použití testeru můžete vidět zde a zde.

Kontrola dobíjení Základní kontrolu dobíjení zajišťuje kontrolka dobíjení, ta však dokáže signalizovat jen hrubé závady. Pro správnou funkci palubní sítě vozidla nestačí aby alternátor jakkoliv dobíjel - je důležitá správná velikost dobíjecího napětí. U vozidel vyráběných po roce 2000 hlídá řídící jednotka motoru velikost palubního napětí a v případě přebíjení se chrání omezením otáček motoru – rozsvítí se kontrolka závad a auto přejde do nouzového režimu.

Kontrola dobíjení Kontrolu dobíjení lze provádět testerem (viz tester akumulátoru), nebo napětí měříme jednoduše multimetrem. Měření probíhá ve dvou režimech: A) bez zatížení (vypnuté spotřebiče) ve zvýšených otáčkách – ověřuje se, zda alternátor nepřebíjí – napětí nesmí přesáhnout 14,6 V. B) se zatížením (zapnuté spotřebiče) v mírně zvýšených otáčkách – ověřuje se, zda má alternátor dostatečný výkon – napětí musí dosáhnout alespoň 13,8 V.

Kontrola dobíjení Současné automobily obvykle mívají alternátor vybavený řízeným regulátorem. Dobíjecí napětí pak není konstantní. Řídící jednotka motoru pošle regulátoru přes datové vedení požadavek na výkon alternátoru. Kontrola dobíjení se v tomto případě musí provádět přes diagnostiku.

Zkouškové otázky: Bezpečnostní zásady při nabíjení a manipulaci s akumulátory. Kontrola a údržba akumulátorových baterií. Postup kontroly dobíjecí soustavy.