Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje Prezentace pro minitýmy Březen – duben 2019 PaedDr. Pavel Schneider, vedoucí projektu
Realizační tým Realizační tým: PaedDr. Mgr. Pavel Schneider vedoucí projektu Mgr. Tereza Štvánová finanční a projektová manažerka Bc. Anna Štvánová manažerka aktivit Pavel Krejča koordinátor aktivit Mgr. Hana Bohatová zpracování Školské inkluzivní koncepce kraje
Mini týmy A. Spolupráce SŠ se ZŠ, MŠ, kariérové poradenství, polytechnické vzdělávání, podnikavost, iniciativa, kreativita B. Odborné vzdělávání, spolupráce se zaměstnavateli, škola jako centrum celoživotního učení C. Inkluze, absolventi, trh práce, prevence – Pracovní skupina pro rovné příležitosti D. Infrastruktura + polytechnické vzdělávání SŠ E. Gramotnosti, všeobecně vzdělávací předměty, mládež, sport, kvalita
Informace ke KAP 2 Příprava od února 2019 Proces obdobný jako při KAP 1 Započne dotazníkovým šetřením na školách sestaveným NÚV – výsledky budou v březnu 2019 Bez investic, souvislost s minulým dotazníkem, cíle, pokrok
Pravidelné aktivity Pracovní setkávání pěti mini týmů (2x ročně workshopy, pravidelná elektronická komunikace prostřednictvím webu projektu) Pořádání workshopů ředitelů škol (1x ročně jednodenní, 1x ročně dvoudenní) Konference 2x ročně, zaměření dle aktuální situace Účast v Řídících výborech MAP, účast škol v MAP a místních akčních skupinách
Podpora pořádání krajských soutěží Výběr 21 škol, pořádajících krajské a regionální soutěže pro rok 2017/2018, 30 škol pro rok 2018/2019 Soulad s KAP – primárně polytechnika, řemesla, gramotnosti, spolupráce se školami, spolupráce se zaměstnavateli, řádově 20 000 Kč podpory Zábavná maturita – ukázkové hodiny přípravy na maturitní testy (pro 3. ročníky) – 8 škol 2019
Aktuálně První evaluace KAP http://kap-stredocesky.cz/informace/kap-1/176 Na MŠMT schválena pátá zpráva o realizaci, úspěšně proběhl audit MF a MŠMT Koncept Školské inkluzivní koncepce kraje (ŠIKK), http://kap-stredocesky.cz/temata-kap/podpora-inkluze/175 Seminář příprava projektů, šablony I DDM, ZŠ… MŠMT šablony II SŠ… Školení, semináře, setkání –výběr témat – aktivita škol
Aktuálně Kavárny asistentů pedagoga – 16 – 18 hod. listopad Kutná Hora, Kladno , Praha a další v březnu a dubnu (27.3. Kladno, 28.3.Praha, 4.4.Č,Brod) Minitýmy – 27.3., 29.4., 6.5. Konference Čeština jako cizí jazyk – listopad Ustavení pracovní skupiny pro rovné příležitosti – z minitýmu inkluze – prosinec a 4 jednání této skupiny Sumarizace 17.4. Mentoři začínajících ředitelů Semináře Cesta potravin pro předškolní vzdělávání
Aktualizace rámce pro podporu investic – výzva č. 86 IROP - říjen „speciální školství“ – školy dle par. 16…, PPP, ŠPP…, tréninková pracoviště, terapie, připravenost… Infrastruktura vedoucí k přechodu do škol hlavního vzdělávacího proudu a k samostatnému způsobu života. 12 projektů, 10 škol, 205 549 500 Kč Celková alokace pro ČR 536 470 588 Kč (pro SK 76 863 799,82 Kč)
1. aktualizace rámce pro podporu investic – výzva č. 86 IROP - březen 5 subjektů, 130 milionů Kč
Závěry z evaluace KAP Nedostatek učitelů, asistentů pedagoga, školních psychologů a dalších pedagogických pracovníků a pracovníků poraden Celkové podfinancování školství Velký objem administrativy a byrokracie Malá důvěra ve svobodné a odpovědné rozhodování ředitele Snaha o inkluzi je proces, který je prospěšný, má ale své limity
Nutnost zachování systému speciálních škol, „praktických“ škol a E oborů V poslední době je snahou školy i společnosti mnohdy nepřiměřená ochrana dítěte před stresem a před neúspěchem. Zapomíná se však na nutnost nácviku vyrovnat se se stresem a neúspěchem Zdůrazňování práv oproti povinnostem
Nedostatek pracovníků v oblasti poradenství Nedostatečná podpora učitelů v oblasti řešení problémů inkluze v pregraduálním i postgraduálním vzdělávání Malá podpora nadaných
Koncept Školské inkluzivní koncepce kraje RSK vzalo na vědomí koncept ŠIKK MŠMT změnilo metodiku – Metodika rovných příležitostí Transformace minitýmu inkluze v Pracovní skupinu pro rovné příležitosti Dopracování konceptu podle metodiky a dodaných podkladů do června 2019 Schválení ŠIKK v PS Vzdělávání, RSK, MŠMT ve druhém pololetí 2019
Koncept Školské inkluzivní koncepce kraje Výběr doporučených zajímavých aktivit: Studijní cesty/stáže do zemí EU Koordinátor inkluze pro kraj Metodik asistentů pedagoga a školních asistentů – možno zřídit tuto pozici pro všechny obce se SVL mimo KPSVL Doučování žáků ohrožených školním neúspěchem
Koncept Školské inkluzivní koncepce kraje Vytvoření systému spolupráce a podpory všech zainteresovaných stran při vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků z kulturně odlišného prostředí zapojení škol včetně oborů E a H do spolupráce se zaměstnavateli a ÚP Kariérové poradenství – motivační aktivity pro žáky ve výběru vhodného povolání se zohledněním možností uplatnění na trhu práce Podpora škol zřízených podle par. 16
Koncept Školské inkluzivní koncepce kraje Prázdninové aktivity – eliminace prázdninového propadu vědomostí Workshopy, školení, sdílení zkušeností, konference učitelů, asistentů pedagoga a dalších školských pracovníků Meziresortní spolupráce – sociální služby, lékaři… Návaznost na MAP a místní inkluzivní koncepce Podpora nadaných Zapojení do výzvy Inkluze pro SVL
www.kap-stredocesky.cz Děkuji za pozornost za realizační tým Pavel Schneider schneider@kr-s.cz