MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 4.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Hranoly Jaký je objem stanu? Kolik materiálu se spotřebuje na sloup?
Advertisements

CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
MATEMATIKA Úměra přímá a nepřímá - slovní úlohy řešené trojčlenkou.
VY_32_INOVACE_95.  Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA 
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
 NÁZEV: VY_42_INOVACE_13  AUTOR: Petr Kubec  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 9  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Matematika a její aplikace  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Matematika.
Jehlan Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu: VY_32_INOVACE_22_M9_jehlan.
 NÁZEV: VY_42_INOVACE_06  AUTOR: Petr Kubec  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 9  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Matematika a její aplikace  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Matematika.
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Tělesa –Hranol Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Objem a povrch kvádru a krychle
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
MATEMATIKA Funkce.
Obecná rovnice přímky - procvičování
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Druhá mocnina dvojčlenu a rozdíl druhých mocnin
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Lineární rovnice a nerovnice I.
Obvod a obsah mnohoúhelníků
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Matematika Koule.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Lineární rovnice řešené pomocí algebraických vzorců pro druhou mocninu
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
MATEMATIKA Procenta II.
Matematika Komolý rotační kužel
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
OBJEM JEHLANU VY_42_INOVACE_ 30_02.
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
MATEMATIKA Poměr, úměra.
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 1.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Přímá tělesa v úlohách z praxe
Tělesa –čtyřboký hranol
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
MATEMATIKA Logaritmické rovnice.
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
OBJEM Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Mocniny s přirozeným mocnitelem
MATEMATIKA První písemná práce a její analýza.
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
MATEMATIKA Objem a povrch jehlanu 2.
MATEMATIKA Desetinná čísla.
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Početní operace se složenými zlomky
Užití mocnin a odmocnin ve slovních úlohách II.
MATEMATIKA Goniometrické funkce Příklady 2.
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
MATEMATIKA Kvadratická funkce Příklady.
Podobnost trojúhelníků
MATEMATIKA Lineární rovnice o jedné neznámé.
Transkript prezentace:

MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 4

Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0228 Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: III-2-07-11_Objem-a-povrch-hranolu-4 Autor: Mgr. Stanislav Prucek Tematický okruh: Matematika Ročník: III. Datum tvorby: leden 2014 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Stanislav Prucek

Objem a povrch hranolu - příklady Kolik litrů vody se vejde do nádoby tvaru pravidelného čtyřbokého hranolu, má-li podstavnou hranu 8,4 𝑐𝑚 a výška hranolu je třikrát větší? ? Převedeme na decimetry: 𝑎=𝑏=8,4 𝑐𝑚=0,84 𝑑𝑚 Určíme výšku: 𝑣=3∙𝑎=3∙0,84=2,52 𝑑𝑚 Dosadíme do vzorce: 𝑽= 𝑺 𝒑 ∙𝒗=𝒂∙𝒃∙𝒄 𝑉=0,84∙0,84∙2,52 𝑉=1,778112 𝑑𝑚 3 𝑽≐𝟏,𝟕𝟖 𝒍 Do nádoby se vejde asi 𝟏,𝟕𝟖 litru vody.

Do nádrže tvaru kvádru o rozměrech 14m a 8 m a hloubce 2 m bylo napuštěno 1456 hl vody. Kolik procent objemu nádrže voda zaujímá? ? Převedeme na decimetry: 𝑎=14 𝑚=140 𝑑𝑚 𝑏=8 𝑚=80 𝑑𝑚 𝑐=2 𝑚=20 𝑑𝑚 Dosadíme do vzorce: 𝑽=𝒂∙𝒃∙𝒄 𝑉=140∙80∙20 𝑽=𝟐𝟐𝟒 𝟎𝟎𝟎 𝒅𝒎 𝟑 =𝟐𝟐𝟒 𝟎𝟎𝟎 𝒍 𝑽=𝟐 𝟐𝟒𝟎 𝒉𝒍 100% … 2 240 hl 1% … 22,4 ℎ𝑙 𝑥=1456 :22,4=65 % Voda v nádrži zaujímá 65%. zpět

Délky hran kvádru jsou v poměru 2 : 4 : 6 Délky hran kvádru jsou v poměru 2 : 4 : 6. Vypočtěte jejich délky, víte-li, že povrch kvádru je 5 632 𝑚 2 . ? Stanovíme: 𝑎=2𝑥 𝑚 𝑏=4𝑥 𝑚 𝑐=6𝑥 𝑚 Dosadíme do vzorce: 𝑺=𝟐∙(𝒂∙𝒃+𝒃∙𝒄+𝒂∙𝒄) 5 632=2∙(2𝑥∙4𝑥+4𝑥∙6𝑥+2𝑥∙6𝑥) 2 816=8 𝑥 2 +24 𝑥 2 +12 𝑥 2 2 816=44 𝑥 2 64= 𝑥 2 𝒙=𝟖 Rozměry kvádru jsou: 𝒂=𝟐∙𝟖=𝟏𝟔 𝒎 𝒃=𝟒∙𝟖=𝟑𝟐 𝒎 𝒄=𝟔∙𝟖=𝟒𝟖 𝒎 zpět

? V prostoru pod střechou lze uskladnit 𝟐𝟏𝟎 𝒕𝒖𝒏 lisované slámy. Prostor pod střechou je 150 𝑚 dlouhý, 8 𝑚 široký a výška trojúhelníkového štítu na základnu je 3,5 𝑚. Kolik tun slámy lze v tomto prostoru uskladnit, je-li hmotnost 1 𝑚 3 lisované slámy 100 𝑘𝑔? ? Vypočítáme obsah podstavy trojbokého hranolu: 𝑺 𝒑 = 𝒂 ∙ 𝒗 𝒂 𝟐 𝑺 𝒑 = 𝟖 ∙ 𝟑,𝟓 𝟐 =𝟏𝟒 𝒎 𝟐 Vypočítáme objem hranolu: 𝑽= 𝑺 𝒑 ∙𝒗 𝑉=14∙150 𝑽=𝟐 𝟏𝟎𝟎 𝒎 𝟑 Vynásobíme: 𝑥=2100∙100 𝑥=210 000 𝑘𝑔 𝒙=𝟐𝟏𝟎 𝒕 V prostoru pod střechou lze uskladnit 𝟐𝟏𝟎 𝒕𝒖𝒏 lisované slámy. zpět

Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu Stereometrie – Objem a povrch těles. Žáci znají tělesa a umí popsat všechny jejich části. Znají vzorce pro výpočet objemu a povrchu hranolu, krychle, kvádru, válce, jehlanu, kužele a koule. Počítají objemy a povrchy uvedených těles. Použité zdroje: doc. RNDr. Emil Calda, CSc.: Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory středních odborných učilišť, 2.díl, 1. vydání 2003, Prometheus, ISBN 80-7196-260-0 RNDr. Jan Slouka: Prověrky z Matematiky, vydání 1992, Nakladatelství a vydavatelství FIN Olomouc, ISBN 80-85572-27-3 Doc. RNDr. František Jirásek, DrSc. a kol.: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ a studijní obory SOU, 1. část, 5. vydání 1986, Prometheus, ISBN 80-85849-55-0 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Stanislav Prucek zpět