Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr.Olga Kolářová Název : VY_32_INOVACE_18_Slovesný způsob Sada:Jazykové rozbory Téma:Slovesný způsob Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1437
Anotace Materiál je určen pro 5.ročník Shrnuje a procvičuje učivo o slovesném způsobu Obsahuje jazykový rozbor Motivační rozhovor je na téma:Síla slova Pracujeme společně s interaktivní tabulí Jazykový rozbor je určen pro samostatnou práci Inovace:práce s interaktivní tabulí vybízí žáky k aktivnímu osvojení učiva
Obsah Motivační text:Síla slova Mluvnické kategorie sloves Slovesný způsob: Oznamovací Rozkazovací Podmiňovací Jazykový rozbor
1.Síla slova Podtrhejte tvary sloves. Slovo dokáže vykouzlit v člověku pocit štěstí, pohladí ,potěší.Dokáže však bodnout ohněm hořícího šípu a jeho plamen neuhasíš.Bolí a pálí,možná vzbudí i touhu po pomstě.Nespoléhej na to,že ho omluvou vezmeš zpět. Můžeš pak tisíckrát litovat.„Kdybych byl býval raději nic neříkal.“ Vyřčené slovo a vystřelenou kulku zpět již nevrátíš.
2.Mluvnické kategorie sloves U sloves v určitém tvaru určujeme: osobu číslo způsob čas /někdy/
Přiřaď správně. 3.Slovesný způsob Slovesné tvary mohou vyjadřovat trojí způsob: 1.Oznamovací 2.Rozkazovací 3 .Podmiňovací lež,stůjme,čtěte stál bych,byla by přišla skáču,zaletím,plaval jsem
a/Způsob oznamovací Slovesa vyjadřují děj,který se Uskutečnil čas minulý Uskutečňuje se čas přítomný Uskuteční se čas budoucí
b/Způsob rozkazovací Vyjadřuje rozkaz,zákaz,prosbu. /Děj,který někdo má nebo nemá uskutečnit./ Tvoří se jen v 2.osobě čísla jednotného, v 1 a 2.osobě čísla množného. Čas u něj neurčujeme
Koncovky rozkazovacího způsobu Tvoř rozkazovací způsob sloves Číslo jednotné Číslo množné 1.x 2.Piš 3.x 2.Brzdi 2.Zpívej 1.Pišme 2.Pište 3.x 1.Brzděme 2.Brzděte 1.Zpívejme 2.Zpívejte PSÁT BRZ-DIT ZPÍ- VAT
c/Způsob podmiňovací Vyjadřuje děj,který by se mohl uskutečnit. Skládá se z příčestí činného /končí na l,la,lo,li,ly,la/ a zvláštních tvarů slovesa být /bych,bys,by,bychom,byste/. Čas zatím neurčujeme
Vyčasuj v podmiňovacím způsobu: Sloveso říkat Sloveso myslet si Č.J. ____________ Č.mn. ___________
4. 1.Vyhledej v textu sloveso ve způsobu rozkazovacím podmiňovacím Nespoléhej na to,že ho omluvou vezmeš zpět. Můžeš pak tisíckrát litovat.„Kdybych byl býval raději nic neříkal.“ Vyřčené slovo a vystřelenou kulku zpět již nevrátíš. 1.Vyhledej v textu sloveso ve způsobu rozkazovacím podmiňovacím 2.Urči mluvnické kategorie sloves: nevrátíš nespoléhej 3.Nahraď zájmeno ho vhodným podstatným jménem 4.Vypiš všechna příslovce 5.Napiš vzorec prvního větného celku
Zdroje Ilustrace: www.office.microsoft.com