Mgr. Jana Malá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sektorové dohody. 2 Co to je Sektorová dohoda? Sektorové dohody = unikátní nástroj sektorových rad umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů.
Advertisements

ECVET v Programu celoživotního učení
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
Lisabonské cíle vzdělávání v evropském a národním kontextu Lisabonské cíle vzdělávání v evropském a národním kontextu Praha, – Praha.
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu Ing. Petra Semeráková, manažerka projektu.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
Implementace ECVET v České republice. HLAVNÍ ZÁSADY ECVET Nástroj k podporování mobility Využití v počátečním i dalším vzdělávání Podpoření stáží v ČR.
EURES – vaše práce v Evropě
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE.
Jan Brůha Konference UNIV 2 KRAJE Seč 2012 Další vzdělávání v ČR.
Spolupráce se zaměstnavateli v oblasti vzdělávání Pardubickém kraji Mgr. Bc. Jana Smetanová Členka Rady Pardubického kraje pro rozvoj lidských zdrojů,
Organizační struktura
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Odborné vzdělávání a Evropa Helena Úlovcová
Kongres 2006 Pardubice Poradenské služby v evropských souvislostech Ing. Zuzana Freibergová Národní vzdělávací fond Národní informační středisko pro poradenství.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Stručná prezentace Vysoké školy sociálně-správní v Havířově.
Globální granty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Závěrečná konference globálních grantů Operačního.
Veřejná zakázka na realizaci projektu MPSV NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ ing. Jaromír Janoš, Trexima spol. s r.o. Zlín 2. Národní konference projektu NSK,
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
1 Podpora odborného vzdělávání Petr BANNERT ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy Ministerstvo školství, mládeže.
Mládež v pohybu – iniciativa strategie Evropa 2020.
Role MŠMT a Národní rady pro kvalifikace v procesu tvorby, posuzování a schvalování NSK Monika Pokorná.
1 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Programy podpory technického vzdělávání v Jihomoravském kraji.
Mezinárodní seminář: Kvalifikovaná pracovní síla jako zdroj konkurenceschopnosti České republiky Vytvoření konkurenceschopného pracovního trhu.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Workshop s řediteli a zástupci škol 27. května
Využívání Evropského sociálního fondu v oblasti vzdělávání v letech Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR Schola Nova, Praha
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Druhy DV a strategické směry Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje Analýzy potřeb pro KAP Olomouc, RNDr. Bronislava Vláčilová Věcná manažerka KAP Krajský.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
AKTUÁLNÍ VÝZVY V OPERAČNÍM PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Most Role a zapojení sociálních partnerů do tvorby programů DV.
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Zprostředkující subjekt.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NSK Jednání k PK chůva na MPSV
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Organizační struktura
Cyklus kvality z pohledu kariérového poradenství
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
Vítejte na třetí místní konferenci
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Transkript prezentace:

Doporučení Rady EU o cestách prohlubování dovedností: nové příležitosti pro dospělé Mgr. Jana Malá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Malá Strana, 118 12 Praha 1 • tel.: +420 234 811 111 msmt@msmt.cz • www.msmt.cz

Proč doporučení vzniklo? V roce 2015 bylo v EU 64 milionů osob ve věku 25–64 let, které předčasně ukončily vzdělávání na úrovni základního vzdělání. Výsledky PISA za rok 2013 ukázaly na významný podíl nedostatečné znalosti v oblasti čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti u studentů. 20–25% Evropanů ve věku 16–65 let má nízkou způsobilost v těchto dovednostech → nízká míra zapojení do digitální ekonomiky a společnosti.

Co je cílem doporučení? Pomoci dospělým: získat minimální úroveň čtenářské gramotnosti matematické gramotnosti a digitálních kompetencí a/nebo získat dovednosti umožňující dosáhnout kvalifikační úrovně 3 nebo 4 podle EQF

Co mají členské státy udělat? Určit si prioritní cílové skupiny: Osoby bez vzdělání Osoby, které opustily počáteční vzdělávání Dlouhodobě nezaměstnaní Ekonomicky neaktivní osoby Pracovníci s nízkou kvalifikací Rodiče s nízkou kvalifikací Starší pracovníci (50+) Sezónní pracovníci Zaměstnanci s obtížnými pracovními podmínkami Vězni/lidé s kriminální minulostí … Je potřeba mít na paměti, že tito lidé mohou mít ještě jiné problémy, ať již zdravotní nebo ekonomické (například dluhy, exekuce). Ti potom potřebují nejen pomoc v oblasti vzdělávací, ale i sociální. V Německu jsou cílovou skupinou migranti. V Rakousku jsou to nezaměstnaní. Stanovení cílových skupin záleží na národních podmínkách a okolnostech. Mělo by vycházet z analýz a strategických dokumentů.

Ověření dovedností Vzdělávání na míru Přístup k cestám prohlubování dovedností založený na 3 krocích Posouzení dovedností Krok 1 Vzdělávání na míru Krok 2 Ověření dovedností Krok 3

Krok 1 Posouzení dovedností Co umím? Co mohu/potřebuji zlepšit? Umožňuje lidem z prioritních skupin identifikovat jejich stávající dovednosti a potřeby v oblasti prohlubování dovedností Umožňuje využívat způsoby uznávání neformálního a informálního učení pro účely zjištění, zaznamenání, posouzení nebo osvědčení stávajících dovedností Co umím? Co mohu/potřebuji zlepšit? Příklad z Holandska: Mobilní aplikace, která umožní zjistit, zda a na jaké úrovni ovládá uživatel holandský jazyk. Může mít podobu „auditu dovedností“. Obrázková sada v Německu pro migranty – označují ty dovednosti, které ovládají; → NSK

Krok 2 Vzdělávání na míru Na míru přizpůsobená flexibilní nabídka vzdělávání a odborná příprava, která odpovídá potřebám stanoveným při posouzení dovedností. Využívání jednotek výsledků učení, které lze zaznamenat, posoudit a uznat s cílem zaznamenat pokrok studujících v různých stádiích. Co nejvíce zohledněné potřeby trhu práce při vytváření vzdělávací nabídky. Spolupráce se sociálními partnery a hospodářskými subjekty při poskytování vzdělávací nabídky. Srbsko – učňovské školství je přístupné pro všechny zájemce. Byl zrušen věkový limit pro zahájení studia. Problémem může být, že učitelé neumějí vzdělávat dospělé. Je tedy otázkou, kdo bude učit učitele.

Ověření a uznání kompetencí Krok 3 Ověření a uznání kompetencí Možnost ověření a uznávání kompetencí, které budou dospělí využívat na trhu práce k dalšímu vzdělávání k získání vyšší kvalifikace

Koordinace a partnerství Koho se doporučení týká v ČR? MŠMT MPSV GŘ ÚP DZS – Erasmus+ Zaměstnavatelé Hospodářská komora Svaz průmyslu a obchodu Kariéroví poradci Neziskové organizace … Občané s nízkou kvalifikací Je třeba zajistit účinnou koordinaci pro účely provádění tohoto doporučení, podporovat zapojení relevantních veřejných i soukromých činitelů včetně přeshraniční a regionální spolupráce.

Na čem závisí úspěch? Aktivní pomoc – Kdo to je? Co potřebují? Poradenství – Jak jim poradit? Podpora – Jak je podpořit, aby se mohli vzdělávat? – Jak podpořit vzdělavatele dospělých? Poradenství blíže k lidem

Co opravdu uděláme, aby se něco změnilo? Je třeba přihlédnout k: vnitrostátním okolnostem, dostupným zdrojům, stávajícím národním strategiím. → stanovit prioritní cílovou skupinu pro poskytování cest vedoucích k prohlubování dovedností. → Pravidelně koordinovat a vyhodnocovat celý proces, aby se zjistil pokrok → Zajistit kontinuitu

Navazující činnosti a hodnocení V červnu 2018 má ČR: Oznámit, kdo je cílová skupina Co chceme dělat Jak toho chceme dosáhnout Do 31. 12. 2018 Komise zhodnotí opatření, která si vymezíme. Do 5 let předloží Komise Radě EU zprávu o dosaženém pokroku při zvyšování čtenářské, matematické a digitální gramotnosti. Stanovit vhodná opatření pro provádění Doporučení na vnitrostátní úrovni za využití existujících relevantních vnitrostátních režimů a stávajících finančních rámců

Fungující systém Děkuji za pozornost