Opakování ze 4. cvičení int a; printf("Zadej číslo: "); deklarace proměnných výpis na monitor (výstup) čtení z klávesnice (vstup) specifikátor význam %d celé číslo %f float %c char %lf double %s řetězec int a; printf("Zadej číslo: "); scanf("%d",&a); printf("Zadali jste: %d ",a);
Opakování z 5. cvičení if (a!=b) { printf("A se nerovna B"); a=b; } aritmetické operátory +, -, *, /, % unární operátor ++, -- rozhodování if if (a!=b) { printf("A se nerovna B"); a=b; } else { printf("A se rovna B"); }
Opakování ze 6. cvičení char znak; printf("Zadej operator: "); scanf("%c",&znak); switch(znak) { case '+': printf("Chcete scitat\n"); break; case '-': printf("Chcete odcitat\n"); break; case '*': printf("Chcete nasobit\n"); break; case '/': printf("Chcete delit\n"); break; default: printf("Nevim, co chcete delat - Vy to vite?\n"); }
Harmonogram týden pondělí úterý 1 18.2.2019 19.2.2019 úvod, algoritmy 25.2.2019 26.2.2019 algoritmy 3 4.3.2019 5.3.2019 programovací jazyky teorie, jazyk C 4 11.3.2019 12.3.2019 1. PÍSEMKA, proměnné, vstup a výstup 5 18.3.2019 19.3.2019 základní operátory, podmínky, příkaz switch 6 25.3.2019 26.3.2019 pokračování z předchozího cvičení 7 1.4.2019 2.4.2019 cykly 8 8.4.2019 9.4.2019 9 15.4.2019 16.4.2019 2. PÍSEMKA, pole 10 22.4.2019 23.4.2019 11 29.4.2019 30.4.2019 funkce a procedury, rekurze 12 6.5.2019 7.5.2019 13 13.5.2019 14.5.2019 ZÁPOČTOVÁ písemka 14 20.5.2019 21.5.2019 oprava
Informace k 2. písemné práci celkem 20 minut maximálně 5, minimálně 2,5 bodu přepsání kódu z jazyka C na vývojový diagram (max. 10 minut) (2 body) - bez pomůcek nespoléhejte se na formátování zdrojového kódu ve vývojovém diagramu nepoužívat unární operátory ++ a -- vytvoření jednoduchého funkčního programu v jazyce C na počítači (3 body) - povoleny vlastní materiály (off-line režim)
Cyklus cyklus s podmínkou
Cyklus s podmínkou s podmínkou na začátku s podmínkou na konci tělo cyklu se provede minimálně jednou
cyklus s podmínkou na začátku WHILE cyklus s podmínkou na začátku ANO NE
Cyklus WHILE while (výraz) { příkaz1; příkaz2; … }
Příklad na WHILE
Příklad na WHILE
Jak v jazyce C vyřešit algoritmus? NE ANO
Jak v jazyce C vyřešit algoritmus? v jazyce C cyklus WHILE se opakuje, dokud podmínka platí, takže je potřeba znegovat podmínku NE ANO NOT ANO NE
Negace podmínky v jazyce C podmínka negace podmínky v jazyce C A<>B (!(A!=B)) A==B A=B (!(A==B)) A!=B A>=B (!(A>=B)) A<B A=B AND B=C (!(A==B && B==C)) A!=B || B!=C A<>B OR B>=C (!(A!=B || B>=C)) A==B && B<C
Úloha 7.1
Cyklus s podmínkou s podmínkou na začátku s podmínkou na konci tělo cyklu se provede minimálně jednou
cyklus s podmínkou na konci DO ... WHILE cyklus s podmínkou na konci
Cyklus DO … WHILE do { příkaz1; příkaz2; … } while (podmínka); ANO NE
Příklad na DO … WHILE do { printf("Zadej kladne cele cislo: "); scanf("%d",&n); if (n < 0) printf("Zadane cislo musi byt kladne!"); } while (n < 0);
vyřešte pomocí cyklu s podmínkou na konci Úloha 7.3 vyřešte pomocí cyklu s podmínkou na konci
Úloha 7.2 Napište program, který vypočítá ciferný součet zadaného přirozeného čísla. Číslo je zadáno jako typ int. Doporučuji jako „domácí úkol“