Globální rozvojové vzdělávání: PROČ? JAK? S KÝM? MZV ČR
PROČ? Agenda 2030: Leaving no one behind
PROČ? Strategie GRV Cílem globálního rozvojového vzdělávání je podporovat schopnost lidí porozumět globálním, regionálním i lokálním rozvojovým procesům, včetně jejich vzájemných souvislostí a propojenosti jejich dopadů a zapojit se do jejich řešení. Globální rozvojové vzdělávání je tak propojeno se širší oblastí vzdělávání k udržitelnému rozvoji (které zdůrazňuje ekonomicky, sociálně i environmentálně udržitelný život) a výchovy k občanství (s důrazem na aktivní zapojení do věcí veřejných). GRV se zaměřuje mj. na prezentaci problémů chudoby a nerovností i možnosti jejich řešení, včetně informací o prioritách, výzvách a výsledcích zahraniční rozvojové spolupráce a humanitární pomoci. 3
JAK? Rámce, nástroje a aktéři v oblasti GRV v ČR Strategy Národní strategie GRV (2010 – 15/17; 2018 – 2030) Evaluace MZV; OECD/DAC; GENE Strategický rámec Hodnocení GRV ČR Plánování Instituc. zajištění Akční plán (poprvé 2015-17, dále á 3 roky) PS pro GRV při Radě pro ZRS – Výbor pro vzdělávání RVUR Realizace Dotační titul ČRA - GRV a osvěta prostředky pro MŠMT granty od EU 4
S KÝM? V ČR Mezinárodně MZV + MŠMT: strategie, cíle, koordinace NNO: náplň a realizace VŠ: vzdělávání nejen pedagogů, výzkum Kraje, obce: osvěta, podpora škol Další aktéři: MŽP, UNIC, akademické, politické a firemní instituce, mládežnické org. Mezinárodně EU: témata, normy, networking, prostředky OECD: strategie, hodnocení OSN: globální rámec, uplatnění v agenciích 5.5.2019 5
CO S KÝM – bezprostřední potřeby Strategie 2018-30: kontinuita a posun, tříleté Akční plány GRV v rámcových vzdělávacích programech (průřezově, kontextuálně, oborově) Propojení GRV a osvěty Hodnocení (v evaluacích GRV/EU, GENE, peer review OECD/DAC)
Zdroje informací o zahraniční rozvojové spolupráci MZV www.mzv.cz/rozvoj Česká rozvojová agentura www.czechaid.cz Rozvojová spolupráce EU http://ec.europa.eu/europeaid Výbor pro rozvojovou pomoc OECD www.oecd.org/dac Rozvojová dimenze OSN https://www.un.org/development 5.5.2019 7