Druhý stupeň malotřídně Konference – Jak se žije malotřídkám? Jitka Hřebecká 18.5.2017
Vyhláška č. 48/2005Sb. O základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky (v platném znění) Paragraf 5 2) Na prvním stupni školy lze do jedné třídy zařadit žáky z více než jednoho ročníku prvního stupně. Na druhém stupni školy nelze do jedné třídy zařadit žáky z více než jednoho ročníku druhého stupně. Do jedné třídy nelze zařadit žáky prvního a druhého stupně. (3) V souladu se školním vzdělávacím programem lze na výuku některých předmětů dělit třídy na skupiny, vytvářet skupiny žáků ze stejných nebo různých ročníků nebo spojovat třídy. (4) Počet skupin a počet žáků ve skupině se určí zejména podle prostorových, personálních a finančních podmínek školy, podle charakteru činnosti žáků, v souladu s požadavky na jejich bezpečnost a ochranu zdraví a s ohledem na didaktickou a metodickou náročnost předmětu. (5) Nejvyšší počet žáků ve skupině je 30. Při výuce cizích jazyků je nejvyšší počet žáků ve skupině 24.
Jak to řešit rozvrhově?
Prostorové řešení? Jedna učebna s výukovými koutky J
Personální zajištění Na více než 3 ročníky – asistent, párový učitel Výhodou je postup dětí z malotřídního prvního stupně – samostatnost . Důsledná příprava učitele pro jednotlivé skupiny – časové rozvržení hodiny (bloku) Pravidla pro práci v případě problému Přenechání odpovědnosti dětem Bezpečné prostředí, osobnost učitele
Provozní pravidla fungování Na každý ročník má vyučující jen omezený čas Když nevím – Přemýšlím Hledám v učebnicí, knihách, svých pracovních listech Hledám na internetu Ptám se spolužáků Ptám se učitele nebo asistenta Vykřikování ruší ostatní
Výhody Nevrstevnická skupina Prolínání úrovní - méně zdatných dětí a nadané děti Opakování najednou dává větší smysl, láká Víme kam míříme Samostatnost v práci Více prostoru pro vlastní uchopení řešení Vzájemně se učíme – záměrně mimoděk (referáty) výchovný efekt
Děti Kamarádi napříč věkem Dohlédnou, kam to míří (vzor, střední školy…) Schovívavost k nedokonalostem druhých Péče o druha v nouzi Ochota dávat, když mám zkušenost, že druzí dávali dřív
Rodiče Obava z nedostatečné práce dětí Obava, jestli se děti dost naučí Je třeba si dát práci s vysvětlením principů Stálý den otevřených dveří Pomoc při nedostatku personálu
Děkuji za pozornost Jitka Hřebecká Církevní ZŠ a MŠ ARCHA jitka.hrebecka@gmail.com