Slované a Sámova říše Mgr. Jiří Žilka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sámova říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Advertisements

Počátky osídlení našeho území
PŘÍCHOD SLOVANŮ SÁMŮV KMENOVÝ SVAZ
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Život prvních Slovanů u nás
Sámův kmenový svaz 623 – 658 n.l..
0 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ 0 Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
Opakujeme – české země 1 Dějepis 2. stupeň
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
7. ročník Středověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Příchod Slovanů a Sámův kmenový svaz
Slované Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
VYBER CO SEM NEPATŘÍ Avaři Slované Hunové Křesťan Pohan Muslim
Velká Morava.
Příchod Slovanů do Evropy
zpracovaný v rámci projektu
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Černčice, okres Náchod
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
První Slované na našem území
Osídlení Čech v raném středověku
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Sámova říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
Franská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
První státní útvary na našem území
VY_32_INOVACE_2D.7.07 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: 32_01Sada: 02 Ověření ve výuce: Vlastivěda Datum: Třída:
Sámova říše, Velkomoravská říše
SÁMOVA ŘÍŠE LENKA VENCLOVÁ 7.ROČNÍK.
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Ivan Semela Název šablonyIII/2 – Inovace.
7. ročník Středověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_467.
Slované.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Z.Šupková Název šablonyIII/2.
Slované na českém území a Sámova říše
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo: Název výukového materiálu: Tematický okruh:
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Sámova říše Slované. Slovanské etnikum Oblast i doba vzniku slovanského etnika byly dlouho nejasné a stále jsou předmětem mnoha sporů. První nezpochybnitelné.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.8 Slované. Druhá vlna stěhování národů Název sady: Raný.
Slovanští bohové = Přírodní bohové.
Kmenový svaz západních Slovanů. Mapa (1) Franský kupec Sámo (2)
První státní útvary na našem území Sámova říše 1. Pravděpodobný rozsah Sámovy říše – označená červeně Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_ Panovníci Velké Moravy
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
prezentace pro 4. ročník ZŠ
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_7.1.9 Sámova říše
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_ Opakování našich dějin
Opakování národních dějin (1)
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Moderní škola
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
První Slované na našem území Sámův kmenový svaz
Druh učebního materiálu
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
AUTOR: Mgr. Šárka Rosenbergerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_ČAS4
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_19
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.07_samova _rise Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Dějiny Francie v letech 1848 – 1851
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_7.1.1 Vznik Franské říše
Slované 7. ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Transkript prezentace:

Slované a Sámova říše Mgr. Jiří Žilka

ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_52.DE.01 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: květen 2013 Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Dějepis Tematický okruh Středověk Materiál slouží k seznámení žáků s problematikou příchodu Slovanů do Evropy, s kulturou Slovanů a s problematikou vzniku prvního protostátního útvaru v prostředí Slovanů – Sámovy říše. V materiálu je použito také výňatků z tzv. Fredegarovy kroniky. Je určen především pro výkladovou část hodiny, ale i pro opakování a upevňování poznatků. Pomůcky: interaktivní tabule, dataprojektor, učebnice.

Slované a Sámova říše

Slované O pravlasti Slovanů moc nevíme Můžeme odhadnout, že obývali území mezi řekami Vislou a Dněstrem. 1.

Slované postupují třemi směry v 5. a 6. století našeho letopočtu začali osídlovat další území (postup za kořistí a půdou) Slované postupují třemi směry jižní západní východní Postupují na území uvolněná Germány

2.

Hospodářství Převaha zemědělství Lov, rybolov, sběr medu (brtnictví) Žďáření (vypalování) Nedokonalá orba Kopaničářství Pěstování obilí, dále luštěniny, ovoce, len, konopí Lov, rybolov, sběr medu (brtnictví) Řemeslná výroba Snaha o soběstačnost Život v nevelkých opevněných osadách Čtvercové polozemnice

Mytologické představy mytologie se rozvíjela v oblastech hustých lesů obývaných nebezpečnou zvěří (ponurost) podobné znaky se starořeckou mytologii (polyteizmus, antropomorfní božstvo, hlavní bůh = hromovládce) i s křesťanstvím (zlo v podobě hada, víra v nesmrtelnost duše) čas chápali jako cyklus, který se neustále opakuje slavili svátky podle vegetačního koloběhu člověk byl stvořen Ďáblem, ale bůh do něj dal duši

Kosmologie Země spočívá na velrybě Svět je rozdělen na nebe, zemi, a podsvětí Všechny tyto světy jsou propojeny světovým stromem, obřím dubem Slunce – vševidoucí oko a měsíc jako jeho mladší bratr Duše mrtvých se odebírají do podsvětí kde žijí v klidu Podsvětí krom duší zemřelých obývají nadpřirozené bytosti

Slovanský pantheon uctívali velké množství bohů a bůžků. jména některých bohů se na územích od sebe vzdálených lišila, někde byli uctívání bohové, které jinde neznali na počest bohů byly stavěny chrámy a modly komunikaci s bohy obstarávali kněží a čarodějové

Perun Svarog Veles 3. Perun – dřevěný idol v čele slovanských bohů vládl bleskům a hromům syn Svaroga Svarog bůh světla, ohně a tepla nazýván Bohem, Stvořitelem a Otcem Veles považován za ekvivalent ďábla patron pastevectví, hudby a magie 3. Perun – dřevěný idol

Mokoš Radegast bohyně Matka, země a voda v jedné osobě uctívaný kmenem Ratarů (polabští Slované) uznávaný jako bůh slunce, války, hojnosti a úrody 4.

Slované a Avaři Slované přicházejí do Evropy jako spojenci Avarů (kočovníci, asi příbuzní Hunů) Avaři přišli do Evropy v polovině 6. století Byzantská říše jim platila tribut Avaři vytvořili říši zhruba v dnešním Maďarsku 626 podnikli nezdařený útok na Konstantinopol 791 vedl proti nim tažení Karel Veliký 822 je poslední zmínka o říši Avarů, už před tím se říše rozpadla a Avaři pravděpodobně splynuli s místním obyvatelstvem

Sámova říše 623 – 658 Jediná zmínka o říši v Kronice třč. Fredegara Kolem r. 623 vznikl na našem území kmenový svaz na obranu proti Avarům (zotročovali Slovany) V jeho čele stanul franský kupec Sámo Podařilo se mu porazit Avary 631 Sámovo vojsko porazilo franského krále Dagoberta I. v bitvě u Vogatisburgu Není známo, kde tato pevnost ležela

5.

Kronika třč. Fredegara 623    Čtyřicátého roku vlády Chlotarovy shromáždil člověk jménem Sámo, národností Frank z kraje Senonago, větší počet kupců a vypravil se obchodovat ke Slovanům, zvaným Vinidé. Slované se již počali bouřit proti Avarům zvaným Hunové a jejich králi – kaganovi. (…) Když Vinidé s vojskem zaútočili proti Hunům, obchodoval [u Vinidů] Sámo, o kterém jsem se zmínil výše. I vytáhl s nimi ve vojsku a tam prokázal [Vinidům] proti Hunům takovou užitečnost, že to bylo hodno podivu, [neboť] nesmírné množství [Hunů] bylo pobito mečem Vinidů. Vinidé, když viděli Sámovu užitečnost, zvolili ho králem nad sebou a šťastně u nich vládl třicet pět let. Za jeho panování svedli Vinidé mnoho bojů proti Hunům a jeho radou a schopností Vinidé vždy nad Huny zvítězili. Sámo měl dvanáct žen z pokolení Vinidů, z nichž měl dvacet dva synů a patnáct dcer.

Závěrečné opakování Mezi kterými řekami se nacházela pravděpodobně pravlast Slovanů? Slovany dělíme na ______, ______ a ______. Jmenujte národy, které k jednotlivým skupinám patří. Pohovořte o hospodářství Slovanů. Vysvětlete, co je to polozemnice. Slované přicházejí na naše území na počátku ____ století jako spojenci ______. Ti se ale pokusili Slovany si podrobit. Slované proti nim povstali pod vedením ______. V roce ____ vytvářejí kmenový svaz, který se roku ____ rozpadl. Bitva u Vogastisburgu. Jak nazývá franský kronikář Fredegar Slovany?

Zdroje AUTOR NEUVEDEN. wikipedia.cz [online]. [cit. 27.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Slavic_distribution_origin.png BUKKIA. wikipedia.cz [online]. [cit. 27.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Slovanske_jazyky_cz.png DON, Svjatoslav. wikipedia.cz [online]. [cit. 27.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Perun_idol.jpg SEMIK. wikipedia.cz [online]. [cit. 27.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:New_granite_sculpture_of_Radegast.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:S%C3%A1mova_%C5%99%C3%AD%C5%A1e.png

Literatura KANTOREK, Pavel; SOCHROVÁ Marie. Dějepis I. v kostce pro střední školy. 1.vyd. Fragment, 2008. ISBN 978-802-5306-055. ŠTĚPÁNKOVÁ, Alena a Zdeněk ŠAŠINKA. Odmaturuj! z dějepisu 1. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2006, 232 s. ISBN 80-735-8059-4. Dějiny zemí koruny české I. Od příchodu Slovanů do roku 1740. 4. vyd. Praha: Paseka, 1997, 315 s. ISBN 80-718-5096-9. KVIRENC, Jan a Eliška KUNSTOVÁ. České dějiny do roku 1914: historie v dokumentech. Vyd. 1. Liberec: Dialog, 2006, 207 s. ISBN 80-867-6143-6.