Diagnostika brzd
Průběh brzdění
Předpisy
Předpisy
Kontrola funkce brzd Z rovnice pro výpočet brzdné dráhy lze odvodit jiné, pro měření praktičtější fyzikální veličiny. Díky tomu lze využít následující způsoby diagnostiky brzd: Silniční zkoušky Měření brzdné dráhy Měření brzdného zpomalení Dílenské zkoušky Plošinová zkušebna brzd Pomaloběžná válcová zkušebna brzd
Měření brzdné dráhy Vozidlo se rozjede na ustálenou rychlost 80 km/h dle tachometru a projetím kontrolního úseku se provede výpočet skutečné rychlosti. Sešlápnutím brzdového pedálu se odpálí značkovací zařízení, takže bude toto místo vyznačeno na vozovce.
Kontrola decelerometrem Decelerometr měří brzdné zpomalení. Čím lépe vozidlo brzdí, tím větší přetížení působí na měřící prvek. První decelerometry pracovaly na mechanickém principu (viz následující snímek), dnešní jsou elektronické. Používají se například při STK traktorů. https://www.youtube.com/watch?v=Mw4_SbKPkNw http://www.maha-cz.cz/underwood/download/files/bro_maha_vzm300_cz.pdf
Kontrola decelerometrem
Plošinová zkušebna brzd Vozidlo najde rychlostí do 4 km/h na plošiny a prudce zabrzdí. Plošiny jsou kluzně uloženy a mají snahu podsunout se pod vozidlem tím více, čím lépe kolo brzdí. Plošiny se v rámu opírají o snímače síly, takže se změří brzdná síla na obvodu kola. https://www.youtube.com/watch?v=gXanwL55npE
Válcová zkušebna brzd Nejrozšířenější jsou pomaloběžné zkušebny s obvodovou rychlostí pod 4 km/h (při této rychlosti nefunguje ABS). Měří se brzdná síla na obvodu kola. Zkušebna dokáže zaznamenat průběh brzdné síly během otáčení kola. Díky tomu lze identifikovat pasivní přibrzďování kola, kolísání brzdné síly vlivem házivosti brzdového kotouče, průběh odbrzďování a další. Tyto zkušebny se využívají nejen v servisech, ale i na STK. https://www.youtube.com/watch?v=YpMWa0jZvX0
Válcová zkušebna brzd
Válcová zkušebna brzd a) nadměrná házivost kotouče nebo ovalita bubnu b) špatná funkce posilovače c) zásah omezovače brzdného účinku d) trvalé přibrzďování
Brzdová kapalina
Brzdová kapalina
Brzdová kapalina Využívají se různé metody kontroly bodu varu brzdové kapaliny: Hustoměrem Stará metoda, dnes prakticky nepoužívaná. Hustoměr je ocejchován v hodnotách bodu varu a je použitelný jen pro danou brzdovou kapalinu (např. DOT3). Testerem měřícím vodivost kapaliny Opět neměří skutečný bod varu. Vychází z principu, že se s obsahem vody v kapalině mění i její vodivost. Každý tester je opět určen pouze pro jednu brzdovou kapalinu. Testerem měřícím bod varu kapaliny Měří skutečný bod varu kapaliny jejím ohřevem. Tato metoda je tedy naprosto přesná.
Postup výměny brzdové kapaliny Obvykle se předepisuje měnit kapalinu každé 2 roky, nebo se vychází ze změřeného bodu varu. Metody výměny brzdové kapaliny: vyšlapáváním odsáváním přetlakovou plničkou
Postup výměny brzdové kapaliny vyšlapáváním Je potřeba dvou mechaniků. Jeden šlape na brzdový pedál, druhý postupně povoluje odvzdušňovací šrouby a hlídá, zda je stále dostatek kapaliny v nádobce automobilu.
Postup výměny brzdové kapaliny odsáváním Odsávačka se připojí na rozvod stlačeného vzduchu jehož prouděním se vytváří podtlak v difuzoru. Po povolení odvzdušňovacího šroubu je kapalina odsávána do nádobky. Existují i plničky s elektrickým čerpadlem.
Postup výměny brzdové kapaliny přetlakovou plničkou V zásobníku plničky je stlačený vzduch, který přes membránu tlačí na zásobu čerstvé brzdové kapaliny. Plnička se připojí na nádobku brzdové kapaliny vozidla a po povolení odvzdušňovacího šroubu je stará kapalina vytlačována ven.
Zkouškové otázky: Jaké znáte metody kontroly brzd (silniční i dílenské)? Jednotlivé metody popište a stručně charakterizujte. Brzdová kapalina – objasněte problematiku brzdových kapalin. Postup výměny brzdové kapaliny.