37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OBECNÁ BIOLOGIE MITÓZA
Advertisements

Vítejte ve světě buněčného cyklu
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Vazba úplná, neúplná, Morgan, Bateson
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
VAZBA VLOH Bakalářské a magisterské studijní obory ZF, PF, ZSF
Buněčné dělení.
Buněčný cyklus 2007.
M I T Ó Z A.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Omnis cellula e cellula (každá buňka je z buňky)
Buněčný cyklus je cyklus, kterým prochází eukaryotická buňka od svého vzniku po další dělení doba trvání cyklu se nazývá generační doba buněčný cyklus.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Kontinuita života: R. Virchow: „buňka z buňky, živočich z živočicha, rostlina z rostliny“ Buněčný cyklus: 1. Buňka zdvojí svůj obsah 2. buňka se rozdělí.
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
 Je to genera č ní doba bu ň ky. Pr ů m ě rn ě trvá 6 hodin a ž 9 dn ů.  1953: Howard, Pelc  Interfáze = G1 + S + G2 fáze  Mitóza ( č i meióza) = M.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Buněčné dělení.
RNDr.Radek Trojanec, Ph.D. Laboratoř experimentální medicíny (LEM)
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
EUKARYOTA.
Profáze, metafáze, anafáze, telofáze
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Buněčný cyklus MUDr.Kateřina Kapounková
Test pro kvintu B 15. prosince 2006
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_533.
Rozmnožování buněk.
BUNĚČNÝ CYKLUS A BUNĚČNÉ DĚLENÍ
Profáze (časná) Chromozomy (každý sestává ze 2 chromatid) kondenzují. Vně jádra se tvoří mitotické vřeténko mezi dvěma centrozomy, jež se replikovaly a.
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
Buněčný cyklus, buněčné dělení a jeho abnormality seminář VZ prezenční
Buněčný cyklus.
Dělení buněk.
Buněčné dělení Základy biologie
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Biologie a genetika I..
Buněčné dělení Abnormality buněčného dělení a oplození
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Buněčný cyklus.
Redukční dělení – meiosa
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Cytogenetika Zkoumá dědičnost a proměnlivost organismů na buněčné úrovni.
Volná kombinovatelnost – geny se nachází v různých nehomologických chromozomech počet genů > počtu páru homologických chromozomů např. Drosophila melanogaster.
Rozmnožování buněk
Předmět: KBB/BB1P; KBB/BUBIO
Cytogenetika Zkoumá dědičnost a proměnlivost organismů na buněčné úrovni.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Varle se semenotvornými kanálky (histologický preparát, 400×)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rozmnožování buněk - meióza
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Buněčná stěna, buněčné jádro
Mitóza, Meióza Test pro kvinty podzim 2006.
Meióza - vznik buněk s redukovaným počtem chromozomů ( 2n -> n)
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Živočišná Buňka.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
3. cvičení Buněčný cyklus.
Buňka: životní projevy
Buněčný cyklus buněčný cyklus (generační doba) - doba mezi dvěma mitózami (rozdělení buňky na dvě dceřinné) - velmi variabilní, podle typu tkáně.
3. cvičení Buněčný cyklus.
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Buněčné dělení – část 1. Markéta Láchová, 7. E.
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Buněčné dělení Meióza Martin Kameník VII. E.
Mitóza Nepřímé dělení Mitóza Je nejčastější způsob, kterým se dělí jádra tělních (somatických) buněk Období života buňky od jejího vzniku až po zánik.
Transkript prezentace:

37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika projekt GML Brno Docens DUM č. 1 v sadě 37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika Autor: Martin Krejčí Datum: 30. 6. 2014 Ročník: 6. ročník šestiletého studia, 8. ročník osmiletého studia, 4. ročník čtyřletého studia Anotace DUM: Meióza-redukční dělení jádra, význam, princip, průbeh - jednotlivé fáze, geneticky významné důsledky meiózy - náhodná segregace, rekombinace. Bilance a srovnání mitózy a meiózy. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.

meiÓza Redukční dělení jádra

historie 1883: Edouard Van Beneden 1890 : August Weismann belgický zoolog Odhalil rozdíly v počtu chromozomů u gamet a zygoty u škrkavek (r. Ascaris). 1890 : August Weismann německý biolog Popsal význam meiózy pro reprodukci a dědičnost. „ pro zachování diploidního počtu chromozomů po splynutí gamet je nezbytný průběh dvou buněčných, po sobě následujících, přičemž z jedné diploidní buňky vznikají čtyři haploidní buňky.“ http://upload.wikimedia.org/ wikipedia/commons/c/c0/ Edouard_van_Beneden.jpg http://powerofthegene.com/ joomla/images/ AugustWeismann.jpg

historie 1911: Thomas Hunt Morgan americký genetik pozoroval proces rekombinace „crossing over“ u octomilky obecné Drosophila melanogaster v průběhu meiózy. Jako první vyslovil předpoklad, že geny jsou přenášeny na chromozomech. 1905: John Edmund Sharrock Moore + J.B. Farmer Zavedli název meióza pro redukční dělení jádra. http://www.nobelprize.org/ nobel_prizes/medicine/laureates/ 1933/morgan_postcard.jpg

Charakteristika meiózy Typ jaderného dělení (karyokineze), které je typické pro vznik pohlavních buněk (gamet). Nutnost při vzniku zygoty docílit diploidie (2n)  gamety musí být haploidní (n). Během meiózy probíhá snížení počtu chromozomových sad z 2n na n  redukční dělení jádra. Meióza patří i k důležitým prostředkům zvýšení variability genomu (viz. mutace) proces REKOMBINACE (Crossing over)  vznik genových kombinací, které by nevznikly principem volné kombinovatelnosti vloh (viz. Vazba vloh). http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9a/Meiosis_Overview.svg/500px-Meiosis_Overview.svg.png

Princip meiózy první redukční (HETEROTYPICKÉ) dělení V průběhu meiózy buňka podléhá dvěma po sobě těsně následujícím dělením. první redukční (HETEROTYPICKÉ) dělení (první zrací dělení) druhé ekvační (HOMEOTYPICKÉ) dělení (druhé zrací dělení) Meiózou vznikají z jednoho diploidního jádra (2n) 4 dceřiná jádra s haploidním počtem chromozomových sad (n). http://www.synevo.ro/wp-content/uploads/2010/05/meioza.jpg

Meióza - přehled Mateřské jádro obsahuje 2n chromozomů. Vždy dva HOMOLOGNÍ nesou stejné geny. Jeden chromozom z páru pochází od otce a druhý od matky. V S-fázi dochází k replikaci dsDNA, každý chromozom tvořen dvěma sesterskými chromatidami. Každá obsahuje identickou dsDNA. Chromozomy dvouchromatidové. Po meióze I. Dochází k segregaci celých dvouchromatidových chromozomů. Počet chromozomů se redukuje v každém jádře na n. Každý tvořen dvěma sesterskými chromatidami. Při meióze II. Se chromozomy podélně dělí a rozcházejí se jednochromatidové chromozomy. Každá ze dvojice sesterských chromatid putuje do jednoho dceřiného jádra

Heterotypické dělení meiózy Homeotypické dělení meiózy Meióza - fáze Heterotypické dělení meiózy Profáze Leptotene Zygotene Pachytene Diplotene Diakineze Metafáze Anafáze Telofáze Homeotypické dělení meiózy Profáze Metafáze Anafáze Telofáze http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9a/Meiosis_Overview.svg/500px-Meiosis_Overview.svg.png

Fáze Meiózy PROFÁZE I. http://www.bio.miami.edu/dana/pix/meiosis.jpg

Meióza – profáze i. leptotene ZYGotene Chromozomy málo spiralizované – začátek kondenzace. Počet chromozomů diploidní, uspořádány polárně, směřují svými konci k pólům jaderné membrány, kde se nalézá dosud nerozdělený centrozom. ZYGotene Pokračuje spiralizace. Homologické chromozomy, se k sobě paralelně přikládají a šroubovitě se kolem sebe otáčejí. Vytvářejí vláknitý útvar označovaný jako bivalent . http://www.mun.ca/biology/desmid/brian/ BIOL2060/BIOL2060-20/20_06.jpg

Meióza – profáze i. ZYGotene Homologní chromozomy v bivalentu drženy synaptonemálním komplexem. Ten je tvořen proteinovou kostrou, ke které je z každé strany přiložen jeden z homologních chromozomů. http://www.mun.ca/biology/desmid/brian/BIOL2060/BIOL2060-20/20_07.jpg

Crossing over (rekombinace) Meióza – profáze i. Crossing over (rekombinace) Proces při kterém může být část maternální chromatidy zaměněna za odpovídající fragment homologní paternální chromatidy. Proces zvyšující genetickou variabilitu u sexuálně se rozmnožujících organizmů. http://www.biologyexams4u.com/2012/09/crossing-over-process-behind-our.html#.U4oI1nJ_u8A

Meióza – profáze i. pachytene Bivalent se dále pokračující spiralizací chromozomů zkracuje a stlušťuje. Lze pozorovat dvouchromatidovou strukturu chromozomů v bialentech. Bivalent tvořen čtyřmi chromatidami - chromatidová tetráda. Dvě vždy sesterské (patří k témuž chromozomu a jsou spojeny společnou a nerozdělenou centromerou). Nesesterské chromatidy synaptovaných chromozomů se kolem se obtáčejí a proplétají se mezi sebou.

Meióza – profáze i. diplotene Odpuzování chromozomů v bivalentu mimo místa, kde jsou vlákna DNA vzájemně překřížena. Tato místa se nazývají chiasmata (podle písmene řecké abecedy s názvem chí ). Každý pár chromozomů může být překřížen jednou nebo vícekrát. Bivalenty nyní v jádře zaujímají co nejvzdálenější postavení blízko jaderné blány. http://www.cell.com/cms/attachment/ 584046/4417525/gr1.jpg

chiasmata http://users.rcn.com/jkimball.ma.ultranet/BiologyPages/C/Chiasmata013.jpg http://o.quizlet.com/ zdQlD.a-oL5oBu-x965H8w_m.jpg http://www.specialneedsdigest.com/2012/11/short-dna-strands-in-genome-may-be-key.html

Meióza – profáze i. DIAKINEZE Postupně se oddalují centromerické oblasti homologních chromozomů, chiazmata se posouvají ke koncům chromatid – terminalizace chiazmat. Bivalenty s maximálně terminalizovanými chiazmaty se rozcházejí ze středu k okraji jádra. Jadérka mizí, jaderná membrána se rozpadá do váčků ER a vytváří se meiotické dělící vřeténko.

Profáze I. - souhrn

Profáze I. - souhrn http://preuniversity.grkraj.org/html/ 2_CELL_DIVISION.htm

Meióza – metafáze i. Chromozomy jsou seřazeny v ekvatoriální rovině, homologní chromozomy stále v bivalentech. Kinetochorové mikrotubuly jednoho centrozomu jsou napojeny ke kinetochoru jednoho z homologních chromozomů, mikrotubuly druhého centrozomu jsou připevněny ke kinetochoru druhého z páru homologních chromozomů. https://c1.staticflickr.com/7/6236/6241440040_0ae4067044_z.jpg http://www.bio-top.net/Transmission_vie/4_meiose.htm

Meióza – ANAfáze i. Dvouchromatidové homologní chromozomy v bivalentech, napojené na kinetochorové mikrotubuly, se uvolní. Jednotlivé chromozomy se podélně nerozdělují (rozdíl od mitózy). Celé chromozomy se rozestupují k protilehlým pólům dělícího vřeténka. U každého pólu se tedy shromažďuje poloviční počet chromozomů. Nastala redukce počtu chromosomů z diploidního na haploidní. https://c1.staticflickr.com/7/6152/ 6240924955_245bd6b25d_z.jpg http://www.bio-top.net/Transmission_vie/4_meiose.htm

Meióza – telofáze i. Chromozomy se částečně despiralizují, objeví se jadérko i jaderná membrána. Vznikají dvě jádra, a tím i dvě buňky s haploidním počtem chromozomů. Většinou na pozdní anafázi navazuje přímo profáze homeotypického dělení. Někdy jsou obě fáze odděleny interfází (nikdy nenastavá úplná despiralizace chromosomů. http://www.biologycs.com/wp-content/uploads/2012/ 10/90271_telophase_6241443278_ddec11d907.jpg http://www.bio-top.net/Transmission_vie/4_meiose.htm

meiÓza I - souhrn http://3.bp.blogspot.com/-17dsts51AeM/TZEEcQGKqlI/AAAAAAAAACE/wS3BVudqbOI/s400/meiosis%2BI.jpg

Meióza – profáze iI. Meióza – metafáze iI. Mizí jadérka i jaderné membrány. Spiralizace chromozomů - zkrácení a ztlušťování chromatid. Centrioly se přesunují k opačným pólům buňky, tvorba dělícího vřeténka pro druhé meiotické dělení. Meióza – metafáze iI. http://farm7.static.flickr.com/6049/ 6240929921_be2626d0c1.jpg Centromery dvouchromatido- vých chromozomů obsahují dva kinetochory, které se napojují k kinetochorovým mikrotubulům dělícího vřeténka. Řadí se v ekvatoriální rovině, která je otočena o 90 stupňů ve srovnání s meiózou I. https://c1.staticflickr.com/7/6214/ 6241444992_6f1beeb3bb_z.jpg

Meióza – ANAfáze iI. Meióza – telofáze iI. Chromozomy se v oblasti centromer podélně dělí. Kinetochorové mikrotubuly napojené ke kinetochorům táhnou sesterské chromatidy od sebe. Sesterské chromatidy, nyní už sesterské chromozomy se rozcházejí k pólům dělícího vřeténka. https://c1.staticflickr.com/7/6170/ 6241450806_d6665d806d_z.jpg Meióza – telofáze iI. Despiralizace chromozomů, zánik dělícího vřeténka. Novotvorba jaderné membrány. Cytokinezí vznik celkem čtyř dceřiných buněk, každá s haploidní chromozomální výbavou. https://c1.staticflickr.com/7/6093/ 6240931651_9b4f6c346c_z.jpg

Meióza – heterotypické dělení profáze I. metafáze I. https://smartsite.ucdavis.edu/access/content/user/00002950/bis10v/week4/13meiosisevents.html anafáze I. telofáze I.

Meióza – homeotypické dělení profáze II. metafáze II. https://smartsite.ucdavis.edu/access/content/user/00002950/bis10v/week4/13meiosisevents.html anafáze II. telofáze II.

meiÓza II - souhrn http://2.bp.blogspot.com/-oakmji2D12w/TZEEkPjS_cI/AAAAAAAAACM/Qu9KE51k75A/s1600/meiosis%2BII.jpg

Srovnání mitózy a meiózy http://www.stmary.ws/highschool/science/APBIO/Heredity/heredity%20images/c13x8meiosis-comparison.jpg