Rozpočtová kázeň a rozpočtová odpovědnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Reforma Paktu o stabilitě a růstu a dohled nad makroekonomickými nerovnováhami v EU: hlavní otázky pro ČR Jakub Mazur Vedoucí oddělení 532 Hospodářská.
Advertisements

Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 7. dubna 2014 Rozpočtová odpovědnost a rozpočtová kázeň.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Kontrola veřejné správy
Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
Ekonomická situace EU a návrhy na silnější hospodářskou koordinaci JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Úřad vlády ČR, SEZ Únor, 2011.
Rozpočty územních samosprávných celků
Kontrola veřejné správy I.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Ekonomické aspekty veřejné správy
Konvergenční zprávy, Pakt stability a růstu Hospodářská a měnová unie.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
Evropská občanská iniciativa
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Některé právní aspekty čerpání dotací z evropských fondů JUDr. Jan Brodec, LL.M., Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Porušení rozpočtové kázně při čerpání dotací z rozpočtů územně samosprávných celku. Ing. Michal Obrusník.
Obecná část rozpočtového práva II 14. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Rozpočtová odpovědnost a rozpočtová kázeň 25. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací JMK
Obecná část rozpočtového práva II
Rozpočtová kázeň a rozpočtová odpovědnost
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Rozpočtová a fiskální politika
Obecná část finančního práva II
Rozpočet Evropské unie
Rozpočet Evropské unie
Obecná část daňového práva procesního I
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III
VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Finanční arbitr 26. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Úvod do finanční vědy a financí
Důvodová zpráva a RIA 2. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část daňového práva procesního I
Obecně k legislativě 18. října 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Evropská dimenze legislativy
Komise LRV a LRV 14. prosince 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Finanční účetnictví RADNICE
Ekonomické aspekty veřejné správy
Obecná část rozpočtového práva III
Zadávání veřejných zakázek na pomezí práva soukromého a veřejného
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Legislativní materiály vlády
Evidence tržeb ve světle nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 2616
23. února 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část rozpočtového práva III
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Obor finančního práva 6. března 2019 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozbor vybrané judikatury
Rozpočtová a fiskální politika
Místní rozpočtové jednotky
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Rozpočtová kázeň a rozpočtová odpovědnost 23. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy

Osnova Rozpočtová kázeň x rozpočtová odpovědnost Rozpočtová kázeň Rozpočtová odpovědnost na úrovni Evropské unie Rozpočtová odpovědnost v České republice

1. Rozp. kázeň x rozp. odpovědnost Rozpočtová kázeň nakládání s peněžními prostředky poskytnutými z veřejného rozpočtu v souladu s právními předpisy Rozpočtová odpovědnost odpovědná rozpočtová politika zásada dlouhodobé vyrovnanosti veřejných rozpočtů „Rozpočtovou odpovědností se rozumí transparentnost, účelnost, hospodárnost a efektivnost vynakládání veřejných prostředků.“

2. Rozpočtová kázeň Porušení rozpočtové kázně Odvod za porušení rozpočtové kázně Správa odvodů za porušení rozpočtové kázně Významné soudní rozsudky

A. Porušení rozpočtové kázně podle rozpočtových pravidel (§ 44 a násl.) neoprávněné použití peněžních prostředků neoprávněné zadržení peněžních prostředků porušení povinnosti v souvislosti s poskytnutím dotace nebo návratné finanční výpomoci (zejm. porušení účelu poskytnutí) další podle rozpočtových pravidel územních rozpočtů (§ 22) neoprávněné použití nebo zadržení peněžních prostředků poskytnutých jako dotace nebo návratná finanční výpomoc z místního rozpočtu

B. Odvod za PRK sankční následek porušení rozpočtové kázně cílem je vrácení prostředků do veřejného rozpočtu výše odvodu a její stanovení se rovná výši porušení rozpočtové kázně odvozena procentem od výše dotace nebo výše porušení rozpočtové kázně vznik odvodu penále

C. Správa odvodů za PRK daňový řád působnost k ukládání odvodu problém působnost k ukládání odvodu rozpočtová pravidla rozpočtová pravidla územních rozpočtů promíjení posílení role poskytovatelů dotace

D. Významné soudní rozsudky nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 12/14 Podle ustanovení § 14e zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění účinném do 19. 2. 2015, nekontrolovaná a reálně neomezená úvaha poskytovatele postačovala, aby pozastavil na zákonem nijak neomezenou dobu výplatu dotace, k čemuž dostačovalo, že pouze dospěl k domněnce, že došlo k porušení pravidel jejího čerpání. Za takových podmínek vyloučení soudního přezkumu znemožňuje ochranu legitimního očekávání příjemce před případnou svévolí poskytovatele. Princip právní jistoty je třeba vykládat ve spojení se zákazem arbitrárnosti tak, aby možnost uvážení státních orgánů byla omezena procedurami, které zabrání zneužití tohoto volného uvážení, přičemž tou nejlepší prevencí i následnou ochranou proti arbitrárnosti v postupu orgánů veřejné správy je přístup k soudu, který správní uvážení podrobí soudní kontrole. S ohledem na kontext celého zákonného ustanovení je soudní kontrola jedinou ochranou před arbitrárností, kterou umožňuje zákonodárcem otevřený rozsah volného uvážení poskytovatele.

D. Významné soudní rozsudky rozsudek NSS č.j. 6 Afs 270/2015 - 48 Domníval-li se poskytovatel dotace, že došlo k porušení pravidel pro zadání veřejné zakázky, aniž by současně došlo k porušení rozpočtové kázně (peněžní prostředky nebyly vyplaceny), měl dle § 14e zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění účinném do 19. 2. 2015 pravomoc rozhodnout s konečnou platností o nevyplacení dotace či její části. Takový úkon poskytovatele je rozhodnutím správního orgánu přezkoumatelným ve správním soudnictví na základě žaloby dle § 65 odst. 1 s. ř. s.

3. Rozpočtová odpovědnost na úrovni Evropské unie nadměrné schodky - čl. 126 Smlouvy o fungování Evropské unie + Protokol o postupu při nadměrném schodku Pakt o stabilitě a růstu požadavky na rozpočtové rámce členských států Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. Fiskální pakt) na národní úrovni zákon č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti fiskální pakt?

4.Rozpočtová odpovědnost na úrovni EU Pakt o stabilitě a růstu Nadměrné schodky Rozpočtové rámce Fiskální pakt

A. Pakt o stabilitě a růstu navazuje na čl. 121 a 126 Smlouvy o fungování Evropské unie soubor pravidel, která mají zajistit, že země Evropské unie budou své veřejné finance udržovat v dobrém stavu a budou koordinovat své fiskální politiky

A. Pakt o stabilitě a růstu preventivní složka nařízení Rady (ES) č. 1466/1997 o posílení dohledu nad stabilitou rozpočtů a nad koordinací hospodářských politik střednědobý rozpočtový cíl nápravná složka nařízení Rady (ES) č. 1467/1997 o urychlení a vyjasnění postupů při nadměrném schodku postup při nadměrném schodku (viz dále)

A. Pakt o stabilitě a růstu prosazování pravidel (státy s eurem) nařízení EP a Rady č. 1173/2011 o účinném prosazování rozpočtového dohledu v eurozóně varování a pokuty makroekonomická nerovnováha (státy s eurem) nařízení EP a Rady č. 1176/2011 o prevenci a nápravě makroekonomické nerovnováhy odhalování a náprava makroekonomické nerovnováhy nařízení EP a Rady č. 1174/2011 o donucovacích opatřeních k nápravě nadměrné makroekonomické nerovnováhy v eurozóně sankce

B. Nadměrné schodky základní pravidlo členské státy se vyvarují nadměrných schodků veřejných financí sledování vývoje rozpočtové situace 3 % 60 % řízení o nadměrném schodku zpráva Komise stanovisko Komise rozhodnutí Rady doporučení Rady

B. Nadměrné schodky ČLENSKÝ STÁT KOMISE RADA Nedodržuje kritéria Zpráva Rozhodnutí o existenci nadměrného schodku Existuje nebo může vzniknout nadměrný schodek Stanovisko o existenci nebo riziku vzniku schodku Doporučení Doporučení pro členský stát Přijme opatření ve lhůtě Nepřijme opatření ve lhůtě Výzva k učinění opatření Nepřijme opatření ve lhůtě Rozhodnutí o použití nebo zesílení opatření

C. Rozpočtové rámce směrnice Rady 2011/85/EU o požadavcích na rozpočtové rámce členských států podrobná pravidla pro rozpočtové rámce pro zajištění vyvarování se nadměrných schodků implementováno zákony č. 23/2017 Sb. a č. 24/2017 Sb.

D. Fiskální pakt Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii účel zpřísnění rozpočtové disciplíny pomocí rozpočtového paktu posílení koordinace hospodářských politik členských států Unie zlepšení správy eurozóny působnost státy eurozóny ostatní členské státy EU přijata v březnu 2012, platnost 1. ledna 2013

D. Fiskální pakt právní povaha smlouvy fiskální pakt a Česká republika mezinárodní smlouva uzavřená mimo rámec unijního práva jednotlivá ustanovení smlouvy mohou být vykládána a aplikována pouze v souladu s právem EU (čl. 2 odst.1) působnost orgánů EU (Komise, Rada, Soudní dvůr EU) fiskální pakt a Česká republika období 2013-2017 vláda schválila 24. března 2014 Senát schválil 27. srpna 2014 Poslanecká sněmovna ne období 2017-2020 vláda schválila dne 14. února. 2018 ST 97

D. Fiskální pakt zlaté pravidlo veřejné rozpočty smluvních stran musí být vyrovnané nebo přebytkové povinnost dodržovat střednědobý cíl – strukturální schodek nižší 0,5 % HDP pokud je poměr veřejného dluhu k HDP výrazně nižší než 60 %, může strukturální schodek dosahovat výše až 1 % HDP

D. Fiskální pakt odchýlení se od střednědobého cíle možné pouze dočasně v případě výjimečných okolností závažné odchýlení - mechanismus nápravy povinnost začlenit pravidla do národních právních řádů příslušné předpisy musí nabýt účinnost do 1 roku od platnosti smlouvy speciální režim pro zavedení mechanismu nápravy přezkum dodržení povinnosti SDEU - sankce

D. Fiskální pakt dluhové kritérium jestliže poměr veřejného dluhu k HDP překračuje 60 %, je smluvní stát povinen tento poměr snižovat průměrným tempem jedné dvacetiny za rok o existenci nadměrného schodku se rozhodne podle čl. 126 SFEU další pravidla postupu při nadměrném schodku program rozpočtového a hospodářského partnerství povinnost smluvních států podporovat doporučení Komise v rámci postupu při nadměrném schodku

D. Fiskální pakt koordinace hospodářských politik a konvergence závazek koordinace hospodářských politik projednání a vzájemná koordinace zásadních reforem hospodářské politiky správa eurozóny vrcholné schůzky eurozóny

5. Rozpočtová odpovědnost v ČR Základní informace Obsah Dluhová brzda Rozpočtové pravidlo pro územní samosprávné celky Národní rozpočtová rada Výbor pro rozpočtové prognózy Nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 6/17

A. Základní informace předloženy tři zákony do PSP přijaty dva zákony ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti (ST 411) zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti (ST 412) zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti (ST 413) přijaty dva zákony zákon č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti zákon č. 24/2017 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti absence ústavního zákona

B. Obsah základní principy (§ 2 ZPRO): veřejné instituce (§ 3 ZPRO) stát a územní samosprávné celky dbají o zdravé a udržitelné veřejné finance veřejné instituce dodržují při výkonu své činnosti pravidla transparentnosti, účelnosti, hospodárnosti a efektivnosti nakládání s veřejnými financemi veřejné instituce dbají o takový vývoj dluhu sektoru veřejných institucí, který nenarušuje dlouhodobě udržitelný stav veřejných financí veřejné instituce (§ 3 ZPRO) pravidlo dluhové brzdy (§ 13-16 ZPRO) pravidla pro územní samosprávné celky (§ 17-18 ZPRO) Výbor pro rozpočtové prognózy (§ 19-20 ZPRO) Národní rozpočtová rada (§ 21-33 ZPRO)

C. Dluhová brzda pokud výše dluhu sektoru veřejných institucí překročí 55 % nominálního HDP uplatní se opatření podle § 14 ZPRO vedoucí k dlouhodobě udržitelnému stavu veřejných financí pokud výše dluhu sektoru veřejných institucí překročí 60 % nominálního HDP vláda navrhne opatření vedoucí ke snížení této výše dluhu (podle nařízení č. 1467/1997)

D. Rozpočtové pravidlo pro ÚSC překročí-li dluh ÚSC 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 roky musí ÚSC v následujícím roce snížit dluh o 5 % (z rozdílu dluhu a 60 %) nesníží-li = pozastavení převodu jeho podílu na výnosu daní

E. Národní rozpočtová rada § 21 a násl. ZPRO nezávislý odborný orgán, který působí v oblasti fiskální a rozpočtové politiky činnost hodnotí plnění číselných fiskálních pravidel zjišťuje výši dluhu a vyhlašuje ji sleduje vývoj hospodaření sektoru veřejných institucí vypracovává a předkládá Poslanecké sněmovně zprávu o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí 3 členové voleni PSP na 6 let návrh vlády, Senátu a ČNB Úřad NRR

F. Výbor pro rozpočtové prognózy § 19 a 20 ZPRO pravidelně posuzuje markoekonomické prognózy připravené MF veřejné instituce při přípravě rozpočtů a výhledů povinny vycházet z prognóz, které Výbor schválil nejméně 7 členů jmenuje vláda na návrh NRR čestná funkce

G. Nález ÚS sp. zn. Pl. ÚS 6/17 návrh na zrušení opatření pro územní samosprávné celky v rámci dluhové brzdy rozpočtového pravidla pro územní samosprávné celky Ústavní soud návrh zamítl

G. Nález ÚS sp. zn. Pl. ÚS 6/17 Stát může zasahovat do činnosti územních samosprávných celků, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným zákonem, jak vyplývá z článku 101 odst. 4 Ústavy. Zákonné zásahy do práva územních samosprávných celků vlastnit majetek a hospodařit s ním nesmějí toto právo vyprázdnit či fakticky eliminovat a musejí – s ohledem na ústavní základ práva na samosprávu – obstát v testu proporcionality.

e-mail: bohac@prf.cuni.cz web: www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 23. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy