POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ první polovina 20. století
HISTORICKÝ KONTEXT UDÁLOSTI – FAKTA konec války 28. 10. 1918 vznik ČSR 20. léta rozvoj politiky, kultury, ekonomiky hospodářská krize 1939 okupace 1939 – 1945 válka 1948 únorový převrat ÚKOLY: Vytvořte heslovité výpisky historických událostí vzniku samostatného Československa a jeho vývoje ve 20. a 30. letech. Podle nich vývoj okomentujte.
FILOSOFICKÝ ZÁKLAD utváří se základy novodobého oboru filozofie u nás vliv světových směrů a proudů (realismus, pragmatismus, nihilismus, unanimismus, marxismus – leninismus) ÚKOLY: Nejvýznamnější osobností doby z hlediska politického a filozofického je Tomáš Garrigue Masaryk. Seznamte se s jeho osobností. Vysvětlete jeho filozofické názory.
ZNAKY LITERATURY významný vliv první světové války působení nových uměleckých směrů (impresionismus, expresionismus, surrealismus, vitalismus, futurismus, civilismus, existencialismus) rozvoj všech literárních forem (próza, poezie, drama) ÚKOLY: Významným literárním uskupením, které se podílelo na vývoji literatury byl avantgardní Devětsil. Pojednejte o něm.
ŽÁNRY A FORMY V českém prostředí se výrazně na počátku tohoto období uplatnily zejména dva umělecké směry: Proletářská poezie – zobrazování bídy a důsledků války, snaha o sociální spravedlnost Poetismus – směr prosazující apolitičnost, spontánní, hravý, inspirovaný lidovou zábavou, pracující s kouzlem okamžiku (původní český směr) ÚKOLY: Teoretikem poetismu byl literární vědec Karel Teige. Zjistěte v jakém díle poetismus charakterizoval. Vyjmenujte hlavní rysy poetismu a osobnosti, které jsou jeho představiteli.
PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL Fráňa Šrámek Vilém Závada Jiří Zahradníček Bohuslav Reynek Václav Renč Kamil Bednář Jiří Orten ÚKOL: Vytvořte tabulku se jmény, díly a literárními směry. Čeští básníci první poloviny 20. století: Jiří Wolker Josef Hora Jindřich Hořejší Vítězslav Nezval Jaroslav Seifert Konstantin Biebl František Halas Vladimír Holan František Hrubín
SEZNÁMENÍ S VYBRANÝM DÍLEM ÚKOLY: Vyberte (z čítanky nebo oblíbené básnické sbírky) libovolnou báseň tohoto období. Naučte se ji recitovat a přeneste. Vysvětlete důvod svého výběru. Seznamte ostatní se smyslem, estetikou a uměleckými prostředky díla.
SEZNAM DOPORUČENÝCH POMŮCEK K VYPACOVÁNÍ ÚKOLŮ: POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902- 5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303- 115. Internet – vyhledané údaje ověřovat z několika zdrojů Další knižní publikace – encyklopedie, slovníky, literární přehledy Konkrétní literární díla (školní knihovna, městská knihovna, úryvky v čítankách)
Seznam použité literatury POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902- 5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303- 115. BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury 1. 3. vyd. Praha: Fortuna, 1995, 239 s. ISBN 80-716-8198-9.