Seminář pro tvůrce ŠAP Mgr. Petr Pagáč Ing. Miloš Rojka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ (KAP)
Advertisements

Krajské akční plány Základní východiska
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
Krajský Akční Plán rozvoje vzdělávání 11. prosince 2015.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK. Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v Jihočeském kraji CZ /0.0/0.0/15_002/
Setkání expertní skupiny v rámci partnerské sítě TTnet Téma - polytechnické vzdělávání Ing. Tomáš CIMBÁLNÍK Mgr. Petr Paníček Praha,
STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY LIBERECKÉHO KRAJE (projekt KAP LK) ÚVODNÍ KONFERENCE.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Aktuální informace o přípravě KAP 22. března
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Martina Vojtěchová
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje Analýzy potřeb pro KAP Olomouc, RNDr. Bronislava Vláčilová Věcná manažerka KAP Krajský.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Základní informace o spolupráci KAP a MAP Martin Majcík 1.
Projekt MAP Turnovsko. Cíl projektu  podpora a rozvoj spolupráce zřizovatelů, škol a ostatních aktérů ve vzdělávání v rámci ORP Turnov  vytváření Místního.
AKTUÁLNÍ VÝZVY V OPERAČNÍM PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Akční plánování a možnosti škol.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Základní informace o KAP a MAP 10. března Přehled důležitých zkratek Evropské strukturální a investiční fondy (ESI fondy = ESIF) Krajské akční plány.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Školní akční plány (ŠAP) a plány aktivit (PA) Školní akční plány (ŠAP)
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Příprava plánů aktivit/ŠAP pro rozvoj vzdělávání ve školách Pardubice.
Místní akční plány rozvoje vzdělávání. Přínosy akčních plánů rozvoje vzdělávání  Vytvoření dlouhodobého plánu rozvoje vzdělávání s ohledem na vzdělávací.
Cíl a identifikace výzvy
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
PLATFORMA PODPORY ŠAP a PA VE ŠKOLÁCH
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
MAP – Místní akční plán ORP RK
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Individuální projekt OP VVV
Plány aktivit/Školní akční plány
Podpora krajského akčního plánování
Práce s nadanými žáky ZŠ a SŠ ve výuce přírodovědných předmětů
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání AKTIVITY A VÝSTUPY PROJEKTU KAP
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Základní informace k ŠAP a PA
Aktivity projektu Co máme hotovo a co nás čeká
Tvorba PA a ŠAP na SŠ a VOŠ Miloš Rojka Hradec Králové
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Tvorba Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Libereckého kraje
Plány aktivit/Školní akční plány
Konference „Krajský akční plán vzdělávání v Ústeckém kraji 1“
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE CZ /0
ŠKOLNÍ AKČNÍ PLÁN/PLÁN AKTIVIT
Krajské akční plánování
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje v rámci OP VVV
Analýza potřeb v území.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Krajský akční plán vzdělávání ÚK
Polytechnické vzdělávání v praxi
Informační systém. Informační systém Změna ředitele/kontaktní osoby.
Akční plánování v Ústeckém kraji z pohledu projektu P-KAP
Datová opora pro nastavení cyklu kvality
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Prezentace KAP Jihomoravského kraje
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Model intenzivní podpory
Implementace Krajských akčních plánů rozvoje vzdělávání
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Výsledky analýzy potřeb VOŠ
Transkript prezentace:

Seminář pro tvůrce ŠAP Mgr. Petr Pagáč Ing. Miloš Rojka 7. 2. 2019 Střední škola informatiky, poštovnictví a finančnictví Brno

Školní akční plán (ŠAP) Akční plánování a možnosti škol Školní akční plán (ŠAP) Obsah: Hlavní dokumenty Proč ŠAP Oblasti intervencí Harmonogram tvorby ŠAP Nástroje podpory pro školy Vlastní tvorba ŠAP Užitečné odkazy

Hlavní dokumenty a aktéři Strategie RR Strategie VP 2020 ČR IROP OP VVV Strategické oblasti (oblasti intervencí) Projekty krajů Posílení strategického plánování efektivity systému řízení zaměření na cíle a výsledky Kraj RAP KAP Další aktivity krajů Projekty škol ŠAP, PA Škola Potřeby škol Další aktivity škol

Proč ŠAP ? Nástroj strategického řízení školy Naplnění kritérií ČŠI “Kvalitní škola” - škola má svou vizi a úspěšně ji realizuje Platforma provázání priorit školy s prioritami zřizovatele Marketingový nástroj školy Realizace projektů

Cíle ŠAP Identifikovat potřeby a směry svého rozvoje Sladit své potřeby a záměry s prioritami podporovanými státem, krajem, případně obcí Vytvářet dlouhodobé cíle a plány k jejich naplnění, Systematicky naplňovat tyto cíle a plány Zapojit do plánování rozvoje školy pedagogický sbor Zavést do práce školy systémový nástroj využitelný při řízení školy a při plánování jejího rozvoje Zavést do práce školy systémový nástroj využitelný při koncipování a plánování projektů

Povinné strategické oblasti Rozvoj kariérového poradenství včetně prevence předčasných odchodů ze vzdělávání Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě Podpora polytechnického vzdělávání Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů Rozvoj škol jako center celoživotního učení Podpora inkluze

Nepovinné strategické oblasti Rozvoj výuky cizích jazyků Digitální kompetence Čtenářská a matematická gramotnost Lze doplnit o další vlastní oblasti

O co ve školním akčním plánu jde Definovat strategické oblasti školy V rámci strategických oblastí stanovit priority a cíle školy Stanovit a specifikovat činnosti školy vedoucí k dosažení cílů, vytvořit konkrétní plán ŠAP je vlastní nástroj rozvoje školy, jehož vyhodnocení si provádí škola sama

ŠAP x PA ŠAP PA Plán aktivit lze chápat jako podmnožinu ŠAP

Harmonogram tvorby

Výzvy Šablony pro SŠ a VOŠ II dvě možnosti čerpání: zpracovaný Plán aktivit (PA) po 1. lednu 2019: 200 000 Kč na subjekt + počet žáků/studentů školy v denním studiu x 2 000 Kč + počet žáků/studentů školy v ostatních formách studia x 500 Kč zpracovaný Školní akční plán (ŠAP) po 1. lednu 2019: 300 000 Kč na školu + počet žáků/studentů školy v denním studiu x 3 000 Kč + počet žáků/studentů školy v ostatních formách studia x 750 Kč)

Výzvy Implementace krajských akčních plánů I Žadatelem jsou jednotlivé kraje - naplňování KAP podpora povinných i nepovinných oblastí ŠAP/PA tvorba školské inkluzivní koncepce kraje syntéza a zhodnocení produktů vytvořených v rámci grantových projektů a individuálních projektů ostatních v Operačním programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost

2016 2017 2018 2019 Harmonogram Tvorba ŠAP/PA Šablony II (žádosti) W1 W2 W3 W4 2017 W1 W2 W3 W4 W1 W2 W3 W4 2018 2019 W1 W2 W3 W4 Tvorba ŠAP/PA Revize nebo tvorba ŠAP/PA Šablony II (žádosti)

Nástroje podpory pro školy Přímá podpora - odborný garant v kraji individuální řešení potřeb škol, konzultace, udělení doložky Přímá podpora - garanti intervencí pomoc v oblasti jednotlivých oblastí Prezenční semináře oblast akčního plánování, oblasti intervencí Videometodiky informace ke každé z oblastí intervence i o akčním plánování obecně (www.pkap.cz, www.is.pkap.cz)

Nástroje podpory pro školy Webové stránky základní informace, dokumenty, kontakty, metodiky, příklady inspirativní praxe IS PKAP informační systém pro práci s dokumenty (analýza potřeb škol, zprávy z mapování inkluze, zpracovaný ŠAP, schvalovací doložka ….)

https://is.pkap.cz

Vlastní tvorba ŠAP

Tvorba ŠAP / PA Interní dokument školy Metodika tvorby ŠAP - vzorový formulář + příklady uplatnění intervencí, videometodiky - šablona dokumentu (doc, xls) - ODKAZ - role krajského odborného garanta

Přístupy k tvorbě ŠAP Rozdílné přístupy – soubor různých metod a postupů Rozdíly v postupech ve vazbě na témata a velikosti území a zpracovateli Neustálená terminologie Zpracování strategického plánu jako projekt

Proč zpracovávat ŠAP 1. KDE JSME? 3. JAK SE TAM DOSTANEME 2. KAM SE CHCEME DOSTAT? Účelem strategického plánování je, aby organizace měla jasnou představu o tom čeho chce dosáhnout (reálné sdílené vize a cíle) a jakým způsobem toho dosáhne (konkrétní opatření a aktivity).

Hlavní kroky při tvorbě ŠAP 1. Příprava procesu ČAS 5. Monitoring a hodnocení 2. Analýza prostředí Strategické plánování = PROJEKT VÝSLEDKY NÁKLADY 4. Implementace 3. Tvorba strategie

Příprava procesu Manažer projektu (tvorby strategického plánu) Interní tým vytvářející strategii (role, odpovědnost) Potřeba externích konzultantů Širší partnerství (komunikační plán) Výběr klíčových oblastí Časový plán

Struktura Charakteristika školy Analýza stavu a potřeb ŠAP a jeho struktura Struktura Charakteristika školy Analýza stavu a potřeb Stanovení priorit Návrh řešení

ŠAP (PA) a jeho struktura - 1. kap.: Charakteristika školy Úvodní část dokumentu → představení školy “Kdo jsme a co děláme” - např.: oborová skladba, materiálně technické zázemí školy, personální zdroje, spolupráce se sociálními partnery, projektová činnost, vývoj a struktura výkonů (počet žáků), úspěchy školy, mimoškolní činnost, historický exkurz, zahraniční spolupráce apod. “Co chceme a kam směřujeme” - nastavení VIZE Maximálně 2 - 3 strany

ŠAP (PA) a jeho struktura - 1. kap.: Charakteristika školy špatná praxe Zahrnuje rozsáhlá data o historii Text je příliš obecný a lze ho zaměnit s jakoukoliv jinou školou V textu není zřejmá vize školy

ŠAP (PA) a jeho struktura - 2. kap.: Analýza stavu a potřeb Zhodnocení stavu v jednotlivých oblastech intervencí Pro každou oblast intervence: - dosažená úroveň - realizované činnosti a jejich důležitost - překážky - doplnění SWOT analýzy Využití dotazníku ze šetření P-KAP (10-11/2018) – www.is.pkap.cz LOGICKÁ VAZBA MEZI ANALYTICKOU A NÁVRHOVOU ČÁSTÍ DOKUMENTU!!!

Dotazníkové šetření – dosažená úroveň

Dotazníkové šetření – důležitost

Dotazníkové šetření – překážky

Dotazníkové šetření – cíle

ŠAP (PA) a jeho struktura - 2. kap.: Analýza stavu a potřeb špatná praxe Škola uvádí pouze to, co se daří Jednotlivé položky analýzy jsou nekonkrétní (např.: spolupráce se zaměstnavateli – není zřejmá činnost a četnost) Struktura popisu je nepřehledná – jedná se o souvislý text, ve kterém se nelze snadno orientovat Nepochopení obsahu jednotlivých intervencí

ŠAP (PA) a jeho struktura - 3. kap.: Stanovení priorit Výčet jednotlivých oblastí intervencí (povinné + další) Stanovení priority (priorita = cílový stav): → začínáme s novým → udržujeme stávající → vylepšujeme stávající Využití dotazníku ze šetření P-KAP (10-11/2018) – www.is.pkap.cz LOGICKÁ VAZBA: PRIORITA → OBECNÝ CÍL → KONKRÉTNÍ CÍL!!!

ŠAP (PA) a jeho struktura Priorita Obecné cíle Konkrétní cíle Kritéria hodnocení Úkol Předpoklady Zdroje Termíny Zodpovědnost Úkol Úkol Úkol

ŠAP (PA) a jeho struktura - 4. kap.: Návrh řešení - školní akční plán SMART = cíl by měl být S-specifický, M-měřitelný, A-akceptovatelný, R-reálný a T-termínovaný hierarchie: úkoly musí vést ke splnění konkrétního cíle, konkrétní cíle musí naplňovat obecný cíl kontrolovatelná jednoznačná konkrétní “Co je třeba, aby…?” vymahatelnost splnění odvozeny z obecného cíle školou neovlivnitelné odvozeny z priority

Vybrané poznatky z praxe Strategický plán není rigidní dokument – strategické plánování nikdy nekončící proces Neexistuje obecně platný postup Zapojte do plánování všechny klíčové osoby Pokud strategické plánování nemá podporu celé organizace, je malá šance na úspěch Organizace se zpracováním strategie natolik vyčerpá, že nezbydou síly na implementaci

Odkazy Výzvy OP VVV - https:/opvvv.msmt.cz/aktualni-vyzvy Projekt P-KAP - http://www.nuv.cz/p-kap Metodika tvorby ŠAP - http://www.nuv.cz/folder/257/ IS PKAP - www.is.pkap.cz

Děkujeme za pozornost Petr Pagáč Miloš Rojka petr.pagac.@nuv.cz milos.rojka@nuv.cz 775 583 521 608 850 290 Národní ústav pro vzdělávání Podpora krajského akčního plánování www.pkap.cz