Seminář pro tvůrce ŠAP Mgr. Petr Pagáč Ing. Miloš Rojka 7. 2. 2019 Střední škola informatiky, poštovnictví a finančnictví Brno
Školní akční plán (ŠAP) Akční plánování a možnosti škol Školní akční plán (ŠAP) Obsah: Hlavní dokumenty Proč ŠAP Oblasti intervencí Harmonogram tvorby ŠAP Nástroje podpory pro školy Vlastní tvorba ŠAP Užitečné odkazy
Hlavní dokumenty a aktéři Strategie RR Strategie VP 2020 ČR IROP OP VVV Strategické oblasti (oblasti intervencí) Projekty krajů Posílení strategického plánování efektivity systému řízení zaměření na cíle a výsledky Kraj RAP KAP Další aktivity krajů Projekty škol ŠAP, PA Škola Potřeby škol Další aktivity škol
Proč ŠAP ? Nástroj strategického řízení školy Naplnění kritérií ČŠI “Kvalitní škola” - škola má svou vizi a úspěšně ji realizuje Platforma provázání priorit školy s prioritami zřizovatele Marketingový nástroj školy Realizace projektů
Cíle ŠAP Identifikovat potřeby a směry svého rozvoje Sladit své potřeby a záměry s prioritami podporovanými státem, krajem, případně obcí Vytvářet dlouhodobé cíle a plány k jejich naplnění, Systematicky naplňovat tyto cíle a plány Zapojit do plánování rozvoje školy pedagogický sbor Zavést do práce školy systémový nástroj využitelný při řízení školy a při plánování jejího rozvoje Zavést do práce školy systémový nástroj využitelný při koncipování a plánování projektů
Povinné strategické oblasti Rozvoj kariérového poradenství včetně prevence předčasných odchodů ze vzdělávání Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě Podpora polytechnického vzdělávání Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů Rozvoj škol jako center celoživotního učení Podpora inkluze
Nepovinné strategické oblasti Rozvoj výuky cizích jazyků Digitální kompetence Čtenářská a matematická gramotnost Lze doplnit o další vlastní oblasti
O co ve školním akčním plánu jde Definovat strategické oblasti školy V rámci strategických oblastí stanovit priority a cíle školy Stanovit a specifikovat činnosti školy vedoucí k dosažení cílů, vytvořit konkrétní plán ŠAP je vlastní nástroj rozvoje školy, jehož vyhodnocení si provádí škola sama
ŠAP x PA ŠAP PA Plán aktivit lze chápat jako podmnožinu ŠAP
Harmonogram tvorby
Výzvy Šablony pro SŠ a VOŠ II dvě možnosti čerpání: zpracovaný Plán aktivit (PA) po 1. lednu 2019: 200 000 Kč na subjekt + počet žáků/studentů školy v denním studiu x 2 000 Kč + počet žáků/studentů školy v ostatních formách studia x 500 Kč zpracovaný Školní akční plán (ŠAP) po 1. lednu 2019: 300 000 Kč na školu + počet žáků/studentů školy v denním studiu x 3 000 Kč + počet žáků/studentů školy v ostatních formách studia x 750 Kč)
Výzvy Implementace krajských akčních plánů I Žadatelem jsou jednotlivé kraje - naplňování KAP podpora povinných i nepovinných oblastí ŠAP/PA tvorba školské inkluzivní koncepce kraje syntéza a zhodnocení produktů vytvořených v rámci grantových projektů a individuálních projektů ostatních v Operačním programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
2016 2017 2018 2019 Harmonogram Tvorba ŠAP/PA Šablony II (žádosti) W1 W2 W3 W4 2017 W1 W2 W3 W4 W1 W2 W3 W4 2018 2019 W1 W2 W3 W4 Tvorba ŠAP/PA Revize nebo tvorba ŠAP/PA Šablony II (žádosti)
Nástroje podpory pro školy Přímá podpora - odborný garant v kraji individuální řešení potřeb škol, konzultace, udělení doložky Přímá podpora - garanti intervencí pomoc v oblasti jednotlivých oblastí Prezenční semináře oblast akčního plánování, oblasti intervencí Videometodiky informace ke každé z oblastí intervence i o akčním plánování obecně (www.pkap.cz, www.is.pkap.cz)
Nástroje podpory pro školy Webové stránky základní informace, dokumenty, kontakty, metodiky, příklady inspirativní praxe IS PKAP informační systém pro práci s dokumenty (analýza potřeb škol, zprávy z mapování inkluze, zpracovaný ŠAP, schvalovací doložka ….)
https://is.pkap.cz
Vlastní tvorba ŠAP
Tvorba ŠAP / PA Interní dokument školy Metodika tvorby ŠAP - vzorový formulář + příklady uplatnění intervencí, videometodiky - šablona dokumentu (doc, xls) - ODKAZ - role krajského odborného garanta
Přístupy k tvorbě ŠAP Rozdílné přístupy – soubor různých metod a postupů Rozdíly v postupech ve vazbě na témata a velikosti území a zpracovateli Neustálená terminologie Zpracování strategického plánu jako projekt
Proč zpracovávat ŠAP 1. KDE JSME? 3. JAK SE TAM DOSTANEME 2. KAM SE CHCEME DOSTAT? Účelem strategického plánování je, aby organizace měla jasnou představu o tom čeho chce dosáhnout (reálné sdílené vize a cíle) a jakým způsobem toho dosáhne (konkrétní opatření a aktivity).
Hlavní kroky při tvorbě ŠAP 1. Příprava procesu ČAS 5. Monitoring a hodnocení 2. Analýza prostředí Strategické plánování = PROJEKT VÝSLEDKY NÁKLADY 4. Implementace 3. Tvorba strategie
Příprava procesu Manažer projektu (tvorby strategického plánu) Interní tým vytvářející strategii (role, odpovědnost) Potřeba externích konzultantů Širší partnerství (komunikační plán) Výběr klíčových oblastí Časový plán
Struktura Charakteristika školy Analýza stavu a potřeb ŠAP a jeho struktura Struktura Charakteristika školy Analýza stavu a potřeb Stanovení priorit Návrh řešení
ŠAP (PA) a jeho struktura - 1. kap.: Charakteristika školy Úvodní část dokumentu → představení školy “Kdo jsme a co děláme” - např.: oborová skladba, materiálně technické zázemí školy, personální zdroje, spolupráce se sociálními partnery, projektová činnost, vývoj a struktura výkonů (počet žáků), úspěchy školy, mimoškolní činnost, historický exkurz, zahraniční spolupráce apod. “Co chceme a kam směřujeme” - nastavení VIZE Maximálně 2 - 3 strany
ŠAP (PA) a jeho struktura - 1. kap.: Charakteristika školy špatná praxe Zahrnuje rozsáhlá data o historii Text je příliš obecný a lze ho zaměnit s jakoukoliv jinou školou V textu není zřejmá vize školy
ŠAP (PA) a jeho struktura - 2. kap.: Analýza stavu a potřeb Zhodnocení stavu v jednotlivých oblastech intervencí Pro každou oblast intervence: - dosažená úroveň - realizované činnosti a jejich důležitost - překážky - doplnění SWOT analýzy Využití dotazníku ze šetření P-KAP (10-11/2018) – www.is.pkap.cz LOGICKÁ VAZBA MEZI ANALYTICKOU A NÁVRHOVOU ČÁSTÍ DOKUMENTU!!!
Dotazníkové šetření – dosažená úroveň
Dotazníkové šetření – důležitost
Dotazníkové šetření – překážky
Dotazníkové šetření – cíle
ŠAP (PA) a jeho struktura - 2. kap.: Analýza stavu a potřeb špatná praxe Škola uvádí pouze to, co se daří Jednotlivé položky analýzy jsou nekonkrétní (např.: spolupráce se zaměstnavateli – není zřejmá činnost a četnost) Struktura popisu je nepřehledná – jedná se o souvislý text, ve kterém se nelze snadno orientovat Nepochopení obsahu jednotlivých intervencí
ŠAP (PA) a jeho struktura - 3. kap.: Stanovení priorit Výčet jednotlivých oblastí intervencí (povinné + další) Stanovení priority (priorita = cílový stav): → začínáme s novým → udržujeme stávající → vylepšujeme stávající Využití dotazníku ze šetření P-KAP (10-11/2018) – www.is.pkap.cz LOGICKÁ VAZBA: PRIORITA → OBECNÝ CÍL → KONKRÉTNÍ CÍL!!!
ŠAP (PA) a jeho struktura Priorita Obecné cíle Konkrétní cíle Kritéria hodnocení Úkol Předpoklady Zdroje Termíny Zodpovědnost Úkol Úkol Úkol
ŠAP (PA) a jeho struktura - 4. kap.: Návrh řešení - školní akční plán SMART = cíl by měl být S-specifický, M-měřitelný, A-akceptovatelný, R-reálný a T-termínovaný hierarchie: úkoly musí vést ke splnění konkrétního cíle, konkrétní cíle musí naplňovat obecný cíl kontrolovatelná jednoznačná konkrétní “Co je třeba, aby…?” vymahatelnost splnění odvozeny z obecného cíle školou neovlivnitelné odvozeny z priority
Vybrané poznatky z praxe Strategický plán není rigidní dokument – strategické plánování nikdy nekončící proces Neexistuje obecně platný postup Zapojte do plánování všechny klíčové osoby Pokud strategické plánování nemá podporu celé organizace, je malá šance na úspěch Organizace se zpracováním strategie natolik vyčerpá, že nezbydou síly na implementaci
Odkazy Výzvy OP VVV - https:/opvvv.msmt.cz/aktualni-vyzvy Projekt P-KAP - http://www.nuv.cz/p-kap Metodika tvorby ŠAP - http://www.nuv.cz/folder/257/ IS PKAP - www.is.pkap.cz
Děkujeme za pozornost Petr Pagáč Miloš Rojka petr.pagac.@nuv.cz milos.rojka@nuv.cz 775 583 521 608 850 290 Národní ústav pro vzdělávání Podpora krajského akčního plánování www.pkap.cz