VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_14_VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ Téma: ČESKÝ JAZYK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131
Autor Mgr. Helena Baculáková Vytvořeno dne 10. května 2012 Odpilotováno dne 11. května 2012 ve třídě VII.A Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor Český jazyk a literatura Tematický okruh ČESKÝ JAZYK Téma VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ Klíčová slova Podmět, vedlejší věta podmětná, grafické znázornění souvětí
Zopakuj si, co víš o podmětu. = základní větný člen Vyjadřuje původce či nositele děje, činnosti, stavu nebo vlastnosti Ptáme se na něj otázkou KDO, CO? a přísudkem. Může být: holý - rozvitý jednoduchý – několikanásobný vyjádřený - nevyjádřený Najdi podmět: Dovolená nám brzy skočí. Objevovali jsme krásy naší vlasti.
Ve větě jednoduché urči část podmětovou. Která věta v souvětí nahrazuje podmět? Každý příchozí pozdravil již ve dveřích. Kdo přišel, pozdravil již ve dveřích. Mezi lidmi se vypráví o obrech - zachráncích Hostinného. Mezi lidmi se vypráví, jak obři zachránili Hostinné. Nejasné učivo bude třeba si vyhledat na internetu. Co není jasné z výkladu učiva, bude nutné si vyhledat na internetu.
Nahraď podmět vedlejší větou podmětovou. Pracuj podle návodu: Najdi podmět. Z přísudkové části vytvoř větu hlavní. Doplň spojovací výraz. Otázkou KDO,CO? a větou hlavní se zeptej na Vv podmětnou. Kouření je škodlivé. ___________________________________________ Je škodlivé, když někdo kouří. Z lesa se ozvalo pípnutí. _______________________________________ Z lesa se ozvalo, jak cosi zapípalo. Při pohledu z okna byl vidět déšť. ____________________________ Při pohledu z okna bylo vidět, že prší. Za dveřmi bylo slyšet tiché povídání. __________________________ _________________________________________________________________ . Za dveřmi bylo slyšet, co si potichu povídají.
1. NAJDI VEDLEJŠÍ VĚTU PODMĚTNOU 2. VYSVĚTLI PŘÍSLOVÍ Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá. Co je šeptem, to je s čertem. Kdo je zvědavý, bude brzy starý. Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde. Kdo šetří, má za tři. Co je v domě, to se počítá. Kdo lže, ten krade, do pekla se hrabe.
Odpovídej na otázky souvětím s vedlejší větou podmětnou. Graficky souvětí znázorni. 1H Co se říká o novém autu? O novém autu se říká, že je příliš drahé. že 2V Co není známo? 2H Jak se Petr má, není známo,. 1H Jak 1V Kdo se nevrátili včas? kteří 2V Včas se nevrátili ti, kteří zabloudili. 1H Co je zřejmé z této fotografie? Z této fotografie je zřejmé, že matka miluje své děti. že 2V
SHRNUTÍ věty hlavní (řídící). Vedlejší věta podmětná nahrazuje podmět Ptáme se na ni otázkou KDO, CO? (podobně jako na podmět) Nejčastějšími spojovacími výrazy jsou: spojky - že, jak, aby … vztažná zájmena – kdo, co vztažná příslovce – kde, kam, kdy
ANOTACE Zopakuj znalosti o podmětu. Porovnej vyjádření stejné informace pomocí podmětu a vedlejší věty podmětné. Nahraď podmět vedlejší větou podmětnou. Přísloví – a) Najdi Vv podmětnou. b) Vysvětli význam přísloví. Na otázky odpovídej vedlejší větou podmětnou, graficky souvětí znázorni. Shrnutí U každého úkolu je přiložené i řešení, které animace umožňuje ihned zkontrolovat. Žáci pracují s interaktivní tabulí a současně v lavici s pracovními listy a papírovými čtverečky a šipkami ke grafickému znázornění souvětí. POUŽITÉ ZDROJE Vše z vlastních zdrojů. Prezentace obsahuje animace.