VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Advertisements

32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Podmět (Po) - opakování
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
Věty vedlejší.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
Skladba souvětí.
Vedlejší věta podmětná, přísudková
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ vedlejší věta podmětná Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
SPOJKY, ČÁSTICE, CITOSLOVCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_A_20_SPOJKY, ČÁSTICE,
Přísudek a podmět Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_57_Podmet Autor: Mgr. Dana Hatašová Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA.
Vyjádření příčiny a důsledku. Příčina (spojka PROTOŽE) Petr byl sám doma, protože jeho rodiče šli do divadla. Proč byl Petr sám doma? Protože jeho rodiče.
PŘÍVLASTEK - DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_07_PŘÍVLASTEK - DRUHY Téma:
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_10_SKLADBA.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
PODMĚT JIRKA ŠTĚKAL SE ROZPLAKALA ZAPADALO MODRÁ PES ONA HOLČIČKA
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
HLEDÁNÍ ZAMĚSTNÁNÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Podmětná a přísudková věta
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jitka Havránková
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁJMENA – ON, JENŽ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PŘÍSLOVEČNÉ SPŘEŽKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_02_3A02Čj9_Větné členy
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_12   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní větné členy - podmět
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PODSTATNÁ JMÉNA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ
ZÁJMENA TEN, NÁŠ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY - PŘEDMĚT
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_14_VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ Téma: ČESKÝ JAZYK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131

Autor Mgr. Helena Baculáková Vytvořeno dne 10. května 2012 Odpilotováno dne 11. května 2012 ve třídě VII.A Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor Český jazyk a literatura Tematický okruh ČESKÝ JAZYK Téma VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ Klíčová slova Podmět, vedlejší věta podmětná, grafické znázornění souvětí

Zopakuj si, co víš o podmětu. = základní větný člen Vyjadřuje původce či nositele děje, činnosti, stavu nebo vlastnosti Ptáme se na něj otázkou KDO, CO? a přísudkem. Může být: holý - rozvitý jednoduchý – několikanásobný vyjádřený - nevyjádřený Najdi podmět: Dovolená nám brzy skočí. Objevovali jsme krásy naší vlasti.

Ve větě jednoduché urči část podmětovou. Která věta v souvětí nahrazuje podmět? Každý příchozí pozdravil již ve dveřích. Kdo přišel, pozdravil již ve dveřích. Mezi lidmi se vypráví o obrech - zachráncích Hostinného. Mezi lidmi se vypráví, jak obři zachránili Hostinné. Nejasné učivo bude třeba si vyhledat na internetu. Co není jasné z výkladu učiva, bude nutné si vyhledat na internetu.

Nahraď podmět vedlejší větou podmětovou. Pracuj podle návodu: Najdi podmět. Z přísudkové části vytvoř větu hlavní. Doplň spojovací výraz. Otázkou KDO,CO? a větou hlavní se zeptej na Vv podmětnou. Kouření je škodlivé. ___________________________________________ Je škodlivé, když někdo kouří. Z lesa se ozvalo pípnutí. _______________________________________ Z lesa se ozvalo, jak cosi zapípalo. Při pohledu z okna byl vidět déšť. ____________________________ Při pohledu z okna bylo vidět, že prší. Za dveřmi bylo slyšet tiché povídání. __________________________ _________________________________________________________________ . Za dveřmi bylo slyšet, co si potichu povídají.

1. NAJDI VEDLEJŠÍ VĚTU PODMĚTNOU 2. VYSVĚTLI PŘÍSLOVÍ Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá. Co je šeptem, to je s čertem. Kdo je zvědavý, bude brzy starý. Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde. Kdo šetří, má za tři. Co je v domě, to se počítá. Kdo lže, ten krade, do pekla se hrabe.

Odpovídej na otázky souvětím s vedlejší větou podmětnou. Graficky souvětí znázorni. 1H Co se říká o novém autu? O novém autu se říká, že je příliš drahé. že 2V Co není známo? 2H Jak se Petr má, není známo,. 1H Jak 1V Kdo se nevrátili včas? kteří 2V Včas se nevrátili ti, kteří zabloudili. 1H Co je zřejmé z této fotografie? Z této fotografie je zřejmé, že matka miluje své děti. že 2V

SHRNUTÍ věty hlavní (řídící). Vedlejší věta podmětná nahrazuje podmět Ptáme se na ni otázkou KDO, CO? (podobně jako na podmět) Nejčastějšími spojovacími výrazy jsou: spojky - že, jak, aby … vztažná zájmena – kdo, co vztažná příslovce – kde, kam, kdy

ANOTACE Zopakuj znalosti o podmětu. Porovnej vyjádření stejné informace pomocí podmětu a vedlejší věty podmětné. Nahraď podmět vedlejší větou podmětnou. Přísloví – a) Najdi Vv podmětnou. b) Vysvětli význam přísloví. Na otázky odpovídej vedlejší větou podmětnou, graficky souvětí znázorni. Shrnutí U každého úkolu je přiložené i řešení, které animace umožňuje ihned zkontrolovat. Žáci pracují s interaktivní tabulí a současně v lavici s pracovními listy a papírovými čtverečky a šipkami ke grafickému znázornění souvětí. POUŽITÉ ZDROJE Vše z vlastních zdrojů. Prezentace obsahuje animace.