Odraz 1. světové války ve světové literatuře:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE _16_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Světová literatura po 1. světové válce
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
ALOIS MRŠTÍK VILÉM MRŠTÍK Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
Victor Hugo ( ).
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Prokletí básníci 1 Mgr. Jitka Polišenská.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Portréty literárních osobností světové literatury.
Literatura na počátku 20.století
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
JOHN GALSWORTHY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S2N_NT_01_04 NázevArnošt Lustig Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník4.
Jiří Orten Život, dílo, citáty. Jiří Orten Život, dílo, citáty.
Alexandr Sergejevič Puškin
Michail Šolochov (1905 – 1984).
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Svěráka a L. Smoljaka Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Romain Rolland Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
THOMAS MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Opakování z literatury 8. r. 1. část
Meziválečná literatura
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Odraz 1. světové války v literatuře Materiál je součástí projektu „Odraz 1. světové války v moderní výuce“ a je prostřednictvím „Programu na podporu činnosti.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Anton Pavlovič Čechov Višňový sad David Smolík SEXTA 2008/2009.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_292  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Romain Rolland Aneta Kozlová Septima
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. Vrchlického a jeho díla Ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._MEZIVALECNA_PROZA_PSYCHOLO GICKA_PROZA_PREZENTACE_13.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Albert Camus Název : VY_32_inovace_13 Český jazyk a literatura –
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: Základní škola Netvořice
Milan Kundera NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
1.Svetová vojna v dielach autorov európskej literatúry
SVETOVÁ LITERATÚRA MEDZI DVOMA SVETOVÝMI VOJNAMI (1918 – 1945)
Německá próza mezi válkami
VY_12_INOVACE_Jir_I_05 E.Hemingway Název projektu: OP VK
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Odraz 1. světové války ve světové literatuře: Romain Rolland – Francie Erich Maria Remarque – Německo Ernest Hemingway - Amerika

Romain Rolland (1866 – 1944)

francouzský prozaik, dramatik, hudební kritik profesorem dějin hudby na pařížské Sorboně jako jeden z mála odsoudil 1. světovou válku hned v počátcích – považováno za národní zradu vystoupil proti nacionalismu i proti fašismu nositel Nobelovy ceny za literaturu (1915) http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Romain_Rolland_1915.jpg

debutoval jako dramatik inspirován především Velkou francouzskou revolucí trilogie Divadlo revoluce: Vlci (1898) Danton (1900) Čtrnáctý červenec (1902) Hra o lásce a smrti Robespierre

autor životopisů zajímal se o velikány své doby i o slavné postavy minulosti Život Beethovenův Život Michelangelův Život Tolstého Život Gandhího pro jeho styl příznačné patos, metafora a symbol hrdinové – charakterově vyhraněné postavy „s čistým pohledem a čistým srdcem“

Jan Kryštof (1904 – 1912) románová epopej o deseti dílech tvořena jako cyklická hudební skladba „román – řeka“ pojednává o životním zrání hudebního skladatele Jana Kryštofa Krafta děj se odehrává v letech 1870-1914 autor se inspiroval životopisem Ludwiga van Beethovena a osudy rakouského skladatele Huga Wolfa hrdina nese i řadu autobiografických rysů nejen oslava výjimečného hudebního génia, klade si otázky nad vztahem Francouzů a Němců, dotýká se německého militarismu a kriticky se zamýšlí nad francouzskou přejemnělou kulturou

Dobrý člověk ještě žije (1919) podtitul Colas Breugnon koncipován jako deníkový záznam děj se odehrává na přelomu 16. a 17. století líčí veselé i vážné události ze života moudrého venkovského truhláře vznikl z „nepřekonatelné touhy po volné galské veselosti, ba až bujnosti“

Petr a Lucie (1919) protiválečná novela její vznik inspirován bombardováním Paříže na Velký pátek 1918, při němž zahynulo několik autorových přátel „děj trvá od středy večer 30. ledna do Velkého pátku 29. března 1918“ shakespearovský námět osudové tragické lásky dvou mladých lidí vypráví o zrození lásky měšťanského synka, 18letého studenta Petra Aubiera, kterému zbývá pár měsíců do odchodu na vojnu, a dcery tovární dělnice, nedostudované výtvarnice Lucie

vyprávění začíná náhodným setkáním v metru vzájemná náklonnost přerůstá v upřímnou a opravdovou lásku před útrapami 1. světové války utíkají milenci do vysněného světa štěstí i zapomnění při velkopátečním varhanním koncertu v chrámu sv. Gervaisa umírají za náletu v jeho troskách

zhuštěné věty, které zdůrazňují hodnoty jako ryzí cit, nevinnost, morální čistotu založeno na kontrastu: hrůzy války X vysněný svět dvojice milenců poetické ladění příběhu vyznívá jako protest proti válce, ale i jako nadšená oslava lidskosti, životní opravdovosti a citové čistoty mladých srdcí

Okouzlená duše (1922-1933) „román – řeka“ mladá hrdinka z měšťanské rodiny dojde až k revoluční aktivitě

Zdroje: Andree, Lukáš a kol. Literatura pro 3. ročník středních škol – Učebnice. 1. vydání. Brno: Didaktis, 2009, ISBN 978-80-7358-135-0. Hánová, Eva a kol. Odmaturuj z literatury. 2. vydání. Brno: Didaktis, 2002, ISBN 80-86285-37-5. Soukal, Josef. Přehled dějin literatury pro střední školy 3. 1. vydání. Praha: SPN, 2006, ISBN 80-7235-335-7. Polášková, Taťána a kol. Literatura – přehled středoškolského učiva. 1. vydání. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN 80-902571-4-3. Slanař, Otakar a kol. Obsahy a rozbory děl. 1. vydání. Třebíč: Petra Velanová, 2006, ISBN 80-902571-7-8. Hovorková, Vlasta a kol. Světová školní četba na dlani. 1. vydání. Praha: Erika, 1997, ISBN 80-7190-420-1.