Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."— Transkript prezentace:

1 Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AutorMgr. Milena Braiková Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_3S4S2N_BA_06_02 NázevRomain Rolland Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník3. a 4. roč. SŠ, 2. roč. nástavbového studia Tématický celekSvětová literatura 1. poloviny 20. století AnotaceTato prezentace je zaměřena na výklad učiva. Lze použít jako doplnění výkladu při vyučování nebo k samostudiu. Materiál inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Metodický pokynPOMŮCKY: počítač, dataprojektor Průběžně se střídá forma výkladu a řízený rozhovor. Klíčová slovaRomain Rolland, Petr a Lucie Očekávaný výstupPrezentace seznamuje žáky s životem a literárním dílem Romaina Rollanda. Datum vytvoření12.11.2013

2 Romain Rolland (1866 – 1944)

3 O francouzský prozaik, dramatik, hudební kritik O profesorem dějin hudby na pařížské Sorboně O levicový intelektuál O jako jeden z mála odsoudil 1. světovou válku hned v počátcích – považováno za národní zradu O vystoupil proti nacionalismu i proti fašismu O nositel Nobelovy ceny za literaturu (1915) http://commons.wikimedia.org/wiki/ File:Romain_Rolland_1915.jpg

4 O debutoval jako dramatik O inspirován především Velkou francouzskou revolucí O trilogie Divadlo revoluce: Vlci (1898) Danton (1900) Čtrnáctý červenec (1902) O Hra o lásce a smrti O Robespierre

5 O autor životopisů O zajímal se o velikány své doby i o slavné postavy minulosti O Život Beethovenův O Život Michelangelův O Život Tolstého O Život Gandhího O pro jeho styl příznačné patos, metafora a symbol O hrdinové – charakterově vyhraněné postavy „s čistým pohledem a čistým srdcem“

6 Jan Kryštof (1904 – 1912) O románová epopej o deseti dílech O tvořena jako cyklická hudební skladba O „román – řeka“ O pojednává o životním zrání hudebního skladatele Jana Kryštofa Krafta O děj se odehrává v letech 1870-1914 O autor se inspiroval životopisem Ludwiga van Beethovena a osudy rakouského skladatele Huga Wolfa O hrdina nese i řadu autobiografických rysů O nejen oslava výjimečného hudebního génia, klade si otázky nad vztahem Francouzů a Němců, dotýká se německého militarismu a kriticky se zamýšlí nad francouzskou přejemnělou kulturou

7 Dobrý člověk ještě žije (1919) O podtitul Colas Breugnon O koncipován jako deníkový záznam O děj se odehrává na přelomu 16. a 17. století O líčí veselé i vážné události ze života moudrého venkovského truhláře O vznikl z „nepřekonatelné touhy po volné galské veselosti, ba až bujnosti“

8 Petr a Lucie (1919) O protiválečná novela O její vznik inspirován bombardováním Paříže na Velký pátek 1918, při němž zahynulo několik autorových přátel O „děj trvá od středy večer 30. ledna do Velkého pátku 29. března 1918“ O shakespearovský námět osudové tragické lásky dvou mladých lidí O vypráví o zrození lásky měšťanského synka, 18letého studenta Petra Aubiera, kterému zbývá pár měsíců do odchodu na vojnu, a dcery tovární dělnice, nedostudované výtvarnice Lucie

9 O vyprávění začíná náhodným setkáním v metru O vzájemná náklonnost přerůstá v upřímnou a opravdovou lásku O před útrapami 1. světové války utíkají milenci do vysněného světa štěstí i zapomnění O při velkopátečním varhanním koncertu v chrámu sv. Gervaisa umírají za náletu v jeho troskách

10 O zhuštěné věty, které zdůrazňují hodnoty jako ryzí cit, nevinnost, morální čistotu O založeno na kontrastu: hrůzy války X vysněný svět dvojice milenců O poetické ladění příběhu O vyznívá jako protest proti válce, ale i jako nadšená oslava lidskosti, životní opravdovosti a citové čistoty mladých srdcí

11 Okouzlená duše (1922-1933) O „román – řeka“ O mladá hrdinka z měšťanské rodiny dojde až k revoluční aktivitě

12 Zdroje: O Andree, Lukáš a kol. Literatura pro 3. ročník středních škol – Učebnice. 1. vydání. Brno: Didaktis, 2009, ISBN 978-80-7358-135-0. O Hánová, Eva a kol. Odmaturuj z literatury. 2. vydání. Brno: Didaktis, 2002, ISBN 80-86285-37-5. O Soukal, Josef. Přehled dějin literatury pro střední školy 3. 1. vydání. Praha: SPN, 2006, ISBN 80-7235-335-7. O Polášková, Taťána a kol. Literatura – přehled středoškolského učiva. 1. vydání. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN 80-902571-4-3. O Slanař, Otakar a kol. Obsahy a rozbory děl. 1. vydání. Třebíč: Petra Velanová, 2006, ISBN 80-902571-7-8. O Hovorková, Vlasta a kol. Světová školní četba na dlani. 1. vydání. Praha: Erika, 1997, ISBN 80-7190-420-1.


Stáhnout ppt "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."

Podobné prezentace


Reklamy Google