Třída 3.A 10. hodina.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Energie mechanická Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Advertisements

Smykové tření a valivý odpor
Zákon zachování hybnosti - příklady
Přeměny energií Při volném pádu se gravitační potenciální energie mění na kinetickou energii tělesa. Při všech mechanických dějích se mění kinetická energie.
POHYBY TĚLES VE VĚTŠÍCH VZDÁLENOSTECH OD ZEMĚ
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
ENERGIE CO VŠECHNO SKRÝVÁ….
Polohová ( potenciální ) energie
Pohybová (kinetická) energie
MECHANICKÁ ENERGIE souvisí s konáním mechanické práce polohová energie
Mgr. Ladislav Dvořák PdF MU, Brno
5. Práce, energie, výkon.
Síla Výslednice navzájem rovnoběžných sil 1. díl F1 F3 F5 F6 F4 F2
PRÁCE VYKONANÁ PŘI ZVEDÁNÍ TĚLESA POUŽITÍM PEVNÉ KLADKY
C) Dynamika Dynamika je část mechaniky, která se zabývá vztahem síly a pohybu 2. Newtonův pohybový zákon zrychlení tělesa je přímo úměrné síle, která jej.
Pohybová energie tuhého tělesa
ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
Mechanická práce a energie
Třecí síly Třecí síly působí při libovolném pohybu dvou dotýkajících se těles. Zejména je můžeme pozorovat při libovolném druhu pohybu po povrchu země.
Co jsou ekvipotenciální plochy
Fy – sekunda Yveta Ančincová
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
VY_32_INOVACE_11-06 Mechanika II. Gravitační pole.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _631 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Mechanika I. Dynamika– test 4 VY_32_INOVACE_10-20.
Energie LC.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
4.Dynamika.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _616 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Energie Kinetická energie: zákon zachování energie
Mechanika I. Druhý pohybový zákon VY_32_INOVACE_10-14.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _617 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
V této kapitole se dozvíme více o deformačních účincích sil
Gravitace.
Tíhová síla a těžiště ZŠ Velké Březno.
dynamika hmotného bodu, pohybová rovnice, d’Alembertův princip,
Název úlohy: 5.7 Smykové tření
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Tření smykové tření směr pohybu ms – koeficient statického tření
V této kapitole se dozvíme více o deformačních účincích sil
VY_32_INOVACE_11-11 Mechanika II. Gravitační pole – test.
Rovnoměrný otáčivý pohyb
Dynamika bodu. dynamika hmotného bodu, pohybová rovnice,
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanická energie a práce.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_05 Název materiáluPráce a.
 Každé těleso působí na druhé gravitační silou.  Gravitační sílu značíme F g.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
Gravitační pole – princip superpozice potenciál: v poloze [0,0] v poloze [1,0.25]
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
11. Energie – její druhy, zákon zachování
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_01 Mechanická.
VY_32_INOVACE_F8-005 FYZIKA .ROČNÍK POLOHOVÁ ENERGIE Název školy
GRAVITAČNÍ SÍLA.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Polohová energie - úlohy
Přeměna polohové energie v pohybovou a naopak
Tření smykové tření pohyb pokud je Fv menší než kritická hodnota:
Fyzika 7.ročník ZŠ Pohybová a polohová energie tělesa Creation IP&RK.
Třída 3.A 15. hodina.
ELEKTRICKÝ POTENCIÁL ELEKTRICKÉ NAPĚTÍ.
Třída 3.B 6. hodina.
AZ kvíz.
Tuhé těleso Tuhé těleso – fyzikální abstrakce, nezanedbáváme rozměry, ale ignorujeme deformační účinky síly (jinými slovy, sebevětší síla má pouze pohybové.
Třída 3.A 12. hodina.
Gravitační pole Potenciální energie v gravitačním poli:
Třída 3.B 11. hodina.
Energie.
Transkript prezentace:

Třída 3.A 10. hodina

Polohová (potenciální) energie Zřejmě existuje takový druh energie, který není závislý na rychlosti tělesa, ale na jeho poloze. Tomuto druhu energie říkáme polohová, nebo také potenciální, energie. Obvykle značíme EP. Velikost potenciální (polohové) energie EP závisí na poloze a hmotnosti tělesa.

Vzhledem k faktu, že se tělesa nacházejí v gravitačním poli Země, je otázka polohy vnímána často jako výška nad povrchem Země. V samotné definici polohové energie však nelze nalézt vyjádření, od kterého místa energii měřit. To je dán tím, že zvedneme-li skleničku nad stůl a pustíme, je pro velikost vykonané práce důležitá vzdálenost od desky stolu, nikoli stolu od země.

Samotnou velikost polohové energie lze tedy vypočítat s uvážením faktu, že závisí na hmotnosti, gravitačním poli Země a výšce následovně : Ep = m . g . h EP ………..potenciální energie v J m…………hmotnost v kg g………….gravitační zrychlení v N/kg h………….výška v m

Příklad 1 Vypočtěte pohybovou energii tělesa o hmotnosti 30 kg a rychlost 36 km /h.

Příklad 2 Vypočtěte polohovou energii tělesa, které visí na laně ve výšce 2 m nad zemí. Hmotnost tělesa je 10 kg.

Příklad 3 Koule o hmotnosti 0,3 kg narazí rychlostí 0,5 m/s do krabičky o hmotnosti 0,5 kg. Jak daleko krabičku posune, jestliže součinitel smykového tření mezi krabičkou a podložkou je f=0,1. Tření koule zanedbejte. Předpokládejme, že krabička se od koule odrazí a koule předá svojí veškerou energii.

Řešení