Muzikoterapie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Muzikoterapie.
Advertisements

Muzikoterapie.
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi D.R.A.K., o.s.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
CANISTERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
Centra denních služeb. poskytují ambulantní služby osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení,
Osnova pro pedagogy MŠ a ZŠ a studenty středních pedagogických škol Vypracovala: Mgr. Dominika Valešková.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Kvalifikace pracovníka v sociálních službách a sociálního pracovníka.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Plánování ve školní tělesné výchově
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Muzikoterapie.
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
UČENÍ.
Úvod do tvorby srozumitelného textu
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Didaktika sportovních činností
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Dětský klub Malý drak.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Pedagogika školního sportu
Vývojová psychologie Prenatální období.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Psychologie test.
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Muzikoterapie.
Muzikoterapie.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Centra kolegiální podpory
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Když vás potká vyhoření
Život bez střeva , Praha.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Jak vnímáme hudbu a jak nás hudba ovlivňuje.
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Podpora samostatného bydlení
Diagnostika dítěte předškolního věku
NABÍDKA ŠKOLENÍ CE 2017 / 18 Q2.
Transkript prezentace:

Muzikoterapie

Definice MT Muzikoterapie je cíleně řízený proces interakce a intervence, který využívá zvuku a hudby v rámci terapeutického nebo výchovného vztahu a vede k obnovení, zachování, rozvoji a udržení mentálního, fyzického a emocionálního zdraví člověka.   Řecky therapeia znamená léčit, ošetřovat, starat se – léčebná MT (v týmu) vzdělávat a cvičit – edukační MT Muzikoterapie pomáhá lidem se zdravotními nebo edukačními problémy. Oba cíle jsou v muzikoterapii propojeny. Pokud je muzikoterapeutický proces součástí pedagogického a speciálně-pedagogického působení, hovoříme o edukační muzikoterapii.   Léčebná muzikoterapie by měla být vždy součástí komplexní péče o klienta. V týmu by měl být lékař či psychiatr, psycholog případně speciální pedagog a primární terapeut. Jen tak se vytvářejí optimální podmínky pro uzdravení.

Muzikoterapie a hudební pedagogika Obě disciplíny se částečně prolínají. Základní rozdíly mezi muzikoterapií a hudební pedagogikou: Cíle hudební pedagogiky jsou hudební povahy, cíle MT nehudební. V hudební pedagogice je důležitý především výsledek, v MT i proces. V hudební pedagogice jde především o estetickou kvalitu hudby, v MT jde především o terapeutickou povahu. 4. Vztah učitel – žák je direktivnější povahy než terapeut – klient, úroveň důvěrnosti je ve vztahu terapeut – klient převážně vyšší.

Charakteristické znaky MT Využívá všeobecné zkušenosti člověka se zvuky a hudbou Staví na komunikačních, strukturálních, emocionálních kvalitách hudby Odehrává se ve vztahu

Jak nás hudba ovlivňuje Některé změny působí hudba přímo - působí napři. na mozková centra pohybu a kreativity. Jiné změny působí nepřímo, díky takzvanému efektu transferu, kdy stimulace určitých mozkových center ovlivňuje činnost dalších - např. centra kognitivních schopností a rozvoje inteligence.

Hudba ovlivňuje funkce těla Uvolňuje svalové napětí. Zlepšuje tělesnou a svalovou koordinaci Působí změny tepové frekvence, krevního tlaku a dýchání Ovlivňuje tělesnou teplotu. Ovlivňuje proces trávení Stimuluje mozková centra pohybu Zvyšuje fyzickou odolnost a vytrvalost Dokáže ovlivňovat mozkové vlny. Uklidnění, hluboká relaxace. Zvyšuje hladinu endorfinů a přirozených opiátů, tiší bolest.

Hudba ovlivňuje psychiku Působí náladotvorně Rozvíjí fantazii a představivost, a tím motivuje k aktivitě. Dokáže ve spojení s dýcháním, relaxací nebo pohybem vyvolat léčivé změny vědomí. Pomáhá při léčbě deprese, syndromu vyhoření, únavovém syndromu. Pod vedením odborníka je možné pracovat s podvědomím člověka a léčit tak např. posttraumatickou stresovou poruchu.

Hudba ovlivňuje sociální chování Člověk naslouchající svému akustickému prostředí, naslouchající hudbě, je schopen lépe naslouchat ostatním lidem. Lidé pravidelně poslouchající především tzv. vážnou hudbu touží po harmonii se svým okolím a aktivně ji utvářejí. Děti, kterým jsou nabízeny hudební programy, mají mezi sebou méně konfliktů. Společné aktivní provozování hudby a s tím spojené silné hudební zážitky ovlivňují chování člověka ve skupině (v rodině, zaměstnání, mezi přáteli)

Hudba rozvíjí schopnosti Rozvíjí kognitivní schopnosti Aktivní provozování hudby, která má dostatečně přehlednou formu a strukturu má určitý stupeň předvídatelnosti a přitom není banální a jednoduchá, aby ji čl. vnímal jako zotročující. (hudba období baroka a klasicismu – tzv. Mozartův efekt). Schopnost soustředění Schopnost kreativně řešit problémy Schopnost sebereflexe

Rozvíjí duchovní rozměr člověka Zážitek transcendence, sebepřekročení k jiné skutečnosti. Pomoc při hledání odpovědí na otázky lidské existence. Může ukázat směr, podpořit motivaci, pomoci uchopit cíl, smysl života. Některé skladby se nám stávají citově blízké. Symbolizují nám životní etapy, postoje, ideály. Díky hudbě je můžeme znovu prožít, zpracovat, uzavřít.

Cíle MT MT je systematický, cílený proces Cíle MT jsou nehudební léčba, učení, rozvoj sociálních dovedností rozvoj komunikace schopnost sebevyjádření, podpora motivace, zpracování emocí zvládání bolesti a stresu osobnostní a spirituální rozvoj

Využití MT Preventivně pro vyladění psychiky v zátěžových situacích pro osobnostní rozvoj jako zaměstnání a zábava (hyperaktivní děti, senioři, nemocní) jako stimulátor duševních i fyzických výkonů

Využití MT Diagnosticky při prvních setkáních s klienty ukazuje na aktuální vyladění člověka i na uzlové problémy svědčí o rolích, vztahových tendencích a napětí ve skupině

Využití MT Terapeuticky v psychiatrii při léčbě schizofrenie, fobií i psychóz, při autismu v pediatrii při vývojové opožděnosti, mentální retardaci při zvládání neuróz při rehabilitaci ve speciální pedagogice při vadách řeči, dyslexii a dysgrafii při zvládání základů školního učiva k obnově narušených funkcí (soustředění, paměti) k nácviku komunikačních dovedností k relaxaci a zvládání emoční zátěže

Využití MT Terapeuticky při léčbě alkoholiků a toxikomanů, včetně obětí gamblingu při nápravě mladistvých delikventů při demenci, Azheimerově a Parkinsonově chorobě v chirurgii, traumatologii, porodnictví, neonatologii, fyzioterapii, pneumologii, onkologii. v ošetřovatelské, paliativní a hospicové péči

Metody muzikoterapie Improvizace Interpretace Kompozice Poslech

Formy MT Individuální MT Skupinová MT užívá se především v počátcích, je intenzivnější, zaměřená a problém, důvěrnější Měla by se uskutečňovat minimálně 2x týdně. Skupinová MT rozvíjí mezilidskou komunikaci a vztahy dává pocit sounáležitosti s druhými umožňuje porozumět vlastní roli ve skupině a měnit ji umožňuje díky otevřenosti druhých vidět sebe Počet klientů ve skupině by neměl přesáhnout 16.

MT skupina Předpoklady Pravidla Průběh

Předpoklady práce ve skupině vytvářet bezpečné prostředí, atmosféru důvěry přizvat své vnitřní dítě, hrát si, dovolit si být svobodný, otevřený zajímat se o své pocity, uvědomovat si je, mít odvahu je vyslovovat

Pravidla práce ve skupině Respektujeme projev a prožívání druhých. Komunikujeme přímo, ne mimo. Vše zůstává ve skupině. Projev ve hře nehodnotíme jako dobrý nebo špatný.  Při neverbálních aktivitách nemluvíme. Z aktivity můžeme vystoupit, když se cítíme ohroženi Jsme bez telefonů.  

Průběh práce ve skupině Navázání kontaktu - rituál Rozehřívací fáze – dechová, rytmická, melodická a pohybová cvičení. 3. Aktivity spojené s cílem setkání 4. Reflexe

Prostředky MT technik Hra na tělo Hlas Tleskání, luskání Pleskání rukama o jiné části těla Dupání Hvízdání Hlas Řeč – rytmizace slov, šepot, výkřiky, citoslovce Kreativní zpěv – vokalizace, tónování Píseň

Prostředky MT technik Hudební nástroje Tradiční laděné nástroje – klavír, kytara Orffův instrumentář Etnické nástroje Nástroje vlastní výroby Kompenzační pomůcky a alternativy běžných nástrojů

Výběr MT technik pro zvolenou cílovou skupinu Charakteristika skupiny Popis nejdůležitějších potřeb osob skupiny Výběr a stručný popis MT technik, které by na potřeby této skupiny nejlépe reagovaly