Stresová fyziologie rostlin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Scissor Jack (Nůžkový zvedák)
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT – Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
 Piston pumps are a type of water pumps which cause the liquid to flow using one or more oscillating pistons.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
E COSYSTEM Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
E COSYSTEMS Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
8/1 The video task 1. The balls are made of a) steel b) iron c) wood 2. The water based liquid is there to.
Basic Ecological Concepts Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem.
TERCIE 2014 MENDEL´S LAWS Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým.
Název školy: ZŠ štětí, Ostrovní 300 Autor: Lenka Pizúrová Název materiálu: VY_32_INOVACE_AJ.7.A+B.08_countable_and_uncountable_nouns Název: Countable and.
Anotace: Anotace Didaktický učební materiál je určen pro žáky 3. ročníku maturitních oborů SOŠ. Slouží k prezentaci poznatků o životě a díle významného.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_AJ_3_FIG_01_HEALTH.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_bio_evo03 Označení materiáluevo03_The distribution of plants_vocabulary Název školyGymnázium.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Listening 2 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Driving around the USA Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření
Word order Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Litoměřice, Komenského 3 Autor: Pavel Vágai.
Angličtina: George Washington
Technology and nutrition of maize
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Zaměstnávání osob se zdravotním postižením Bakalářská práce Tereza Veselá Personální management v průmyslových podnicích Masarykův ústav vyšších studií.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVOTA
Vliv extrémně kyselého prostředí na rostliny
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín
Tematická oblast ANGLIČTINA: Maturitní ústní zkouška Datum vytvoření
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ekologická valence.
#.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název prezentace (DUMu):
Výukový materiál VY_22_INOVACE_36_ Numbers. Part 2
Ecosystems Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Digitální učební materiál
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
PLANT POPULATIONS 2014 Výukový materiál EK
Ecosystems, vocabulary
A healthy life with wine
1. ÚVOD DO STUDIA EKOLOGIE
Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VÝZNAM BIOLOGIE_P1-2
8. Základní ekologické pojmy, organismus a prostředí
Gregor Johann Mendel Nela Balcárková, Michal Bušík, Veronika Cuová, Jakub Jambor, Veronika Kroutilová Tento projekt byl realizován za finanční podpory.
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.
Denní chody fotosyntetických procesů
Autor: Mgr. Helena Blechová
The distribution of plants, where can plants grow
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Jak na prezentaci? Každý bude mít 5 minut na prezentaci vědeckého článku s tématem ekologie a Vaši kolegové a vyučující budou mít 2-3 minuty na otázky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vyšší rostliny Teplota ve vztahu k fotosyntéze
WHAT IS BLUE? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Anna Vildomcová Datum konání:
Digital Photography Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Vztahy organismů a prostředí
VY_32_INOVACE_Spo_II_07 U4: What was happening?
Transkript prezentace:

Stresová fyziologie rostlin Přednáška 1, 23.2.2016 Stresová fyziologie rostlin M. Barták Ústav experimentální biologie, Oddělení fyziologie a anatomie rostlin, Laboratoř fotosyntetických procesů Univerzitní kampus Brno-Bohunice, Kamenice 5, 625 00 Brno

Stresová fyziologie rostlin (1) Historie výzkumu stresu, Obecná teorie stresu (2) Stres u rostlin na úrovni subbuněčné, buněčné, orgánové, celostní (3) Stresové faktory, klasifikace biotických, abiotických faktorů, metody měření (4) Přenosy signálu, molekulárně biologické základy protistresové reakce (5) Stresové proteiny, antioxidanty - mechanismy protistresové reakce (6) Stres z nedostatku/nadbytku dostupné vody (mechanismy vyhnutí se stresu) (7) Stres ze zasolení substrátu, osmotický stress (8) Stres způsobený toxickými a cizorodými látkami (9) Stres způsobený chladem, mrazem (10) Teplotní stres (tepelné účinky fyzikální, chemické, mol.biologické) (11) Radiační stress (dělení, klasifikace, mechanismy vzniku, fotoprotektivní mechanismy) (12) Aklimace/Adaptace na stress v extrémních prostředích (hluboké oceanické vody, podmořské vulkanické výlevy, pobřežní oceanické oblasti, extrémně toxická stanoviště, vysokohorské a polární oblasti, pouštní biomy, extraterestické systémy)

Stresová fyziologie rostlin Je multidisciplinární obor… Proto jste/budete experty ve… Fyzice Chemii Biologii rostlin Botanice Anatomii a morfologii Biochemii Ekologii Fyziologii Molekulární biologii Genetice a genomice ….. a také ….

…geografii

Město, země, osoba ?

Kdo je tento muž s mikroskopem ? Hans Selye Source: www.thecanadianencyclopedia.ca a další web zdroje

Selye János University Selye János Egyetem,  is the only Hungarian-language  university in Slovakia. It was established in 2004 in Komárno

Hans Selye Selye was born in Vienna, Austria-Hungary on 26 January 1907. He grew up in Komárom, Hungary and the Hungarian language university in that town bears his name. He became a Doctor of Medicine and Chemistry in Prague in 1929, went to Johns Hopkins University on a Rockefeller Foundation Scholarship in 1931 and then went to McGil University in Montreal where he started researching the issue of stress in 1936. In 1945, he joined the Université de Montréal 

Základní termíny Ekologické limity. Zákon tolerance, zákon minima. Ekologické a fyziologické optimum. Stresové fyziologie abiotické a biotické stresové faktory, rezistence, tolerance, citlivost, aklimace, adaptace,

Liebigův zákon minima rostliny jsou životně závislé na tom prvku, který je v jejich životním prostředí obsažen nejméně.; můžeme aplikovat i na živočichy.

Ekologie definice základních pojmů EKOLOGIE = nauka o vztahu mezi organismy a prostředím a mezi organismy navzájem pojem zavedl Ernst Haeckel v roce 1869 organismus je otevřený systém (výměna energií, látek, informací) důležitá schopnost adaptace = přizpůsobování se novým podmínkám tolerance = schopnost daného organismu vyrovnávat se s působením ekologických činitelů Liebigův zákon minima: „Organismus není silnější než nejslabší článek v řetězci jeho ekologických požadavků.“ Shelfordův zákon tolerance: „Každý druh toleruje určité rozpětí libovolného faktoru a nejlépe v prostředí prospívá, působí-li vnější vlivy v rozsahu optimálních hodnot.“ (viz ekologická valence) životní podmínky: abiotické (světlo, teplo, voda, vzduch, horniny/půda) biotické (ostatní organismy a vztahy s nimi)

Ekologie - definice Shelfordův zákon tolerance „Každý druh toleruje určité rozpětí libovolného faktoru a nejlépe v prostředí prospívá, působí-li vnější vlivy v rozsahu optimálních hodnot.“ (viz ekologická valence ekologická valence = rozmezí podmínek, v nichž je organismus schopen existovat

Plant Responses to Stress Mechanical concept of stress Stress is a force per unit area Strain is a change in dimension in response to stress (in other words, deformation of a physical body under the action of applied forces) Failure of a material occurs when the material cannot strain sufficiently to resist stress 14 14

Plant Responses to Stress Biological concept of stress Abiotic (physical or chemical) or biotic factor adversely affecting an organism Measured as effect on growth rate and productivity 15 15

Plant Stress Physiology to gain knowledge about - plant responses to environmental stress (physiological, biochemical, genetic) - research approaches for study of environmental stresses. biochemical, genetic and molecular on one hand mechanisms responsible for environmental stress tolerance on the other hand the factors causing injury during stress. integrate concepts from related disciplines 16

The Four Elements of Abiotic Stress Water Light Nutrients Temperature time stress Plant stress can be defined in many ways - primarily, it is induced by any environmental factor, which is capable of producing or inducing a potentially harmful shift in the ability of a plant to exist under its ideal conditions. In other words, stress may be induced by the excessive pressure of a factor, on combination of factors (which may be abiotic or biotic) which it turn expresses an effect on the normal functioning of a process or series of processes within plants. Stress may be short-term, in which case, there will be recovery of normal cellular and biochemical processes within a reasonable time frame, or they may be long term, in which case, the effects that manifest themselves as a result of the perturbation, may have more serious and deleterious consequences. The term "stress" when used in plant biology, should be used only to refer to the physiological state induced by injurious strain, or inhibition of functioning (Cowan, 1994). In general, performance below optimal genetic potential is indicative of stress 17

Environmental stimuli that affect plant growth Plant response to environmental stimuli involves perception, transduction, adaptation Sensing changes in the surrounding environment Responding to gravity and direction of light, etc. Adjusting their growth pattern and development Control systems in plants involve adaptations, adaptations, adaptations

Factors that determine plant stress responses 19

Easy definition Plant stress is defined as any change in environmental conditions that produce a less than ideal plant response. Biotic Abiotic

Biotic Factors microorganisms (bacteria and fungal) virus parasitic plants Insects ……add your suggestions

Abiotic Factors Water Temperature Light Soil Nutrients …

Other Factors ´outside an easy classification´ Chemical Injury Mechanical Injury Transplant Shock

SULFUR DEFICIENCY

NITROGEN DEFICIENCY

Methods to study plant stress resistance Biochemical and biophysical approach control vs. resistant plants control vs. induced conditions The genetic approach identify mutants with altered response suppressor mutations Comparative approach: complementation in yeast The Genomic Approach The Metabolomic Approach The Ionomic Approach Discovery vs. Hypothesis-Driven Science 27 27

Dámy a pánové, děkuji Vám za pozornost