FÁZOVÝ DIAGRAM.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co už známe? tání tuhnutí var a vypařování.
Advertisements

Změny skupenství látek
Kapalnění Sublimace Desublimace
FÁZOVÝ DIAGRAM.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK II.
Změny skupenství Zpracovali: Radka Voříšková Petra Rýznarová
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
TUHNUTÍ. TÁNÍ – opakování a) Je přeměna pevné látky na látku kapalnou. b) Probíhá při teplotě tání (u krystalické látky). c) Těleso teplo přijímá. d)
SUBLIMACE, DESUBLIMACE
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_12 Název materiáluSublimace.
Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
VAR. - je způsob vypařování, při kterém se kapalina přeměňuje na plyn v celém objemu (nevypařuje se jen na povrchu) - nastává při teplotě varu t v – v.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_16 Název materiáluPráce plynu.
Metody oddělování složek směsi. Krystalizace Krystalizací se oddělují složky směsí na základě jejich rozdílné rozpustnosti. Látka méně rozpustná vykrystalizuje.
První termodynamický zákon a jeho aplikace na děje s ideálním plynem.
Směsi-II USAZOVÁNÍ, ODSTŘEĎOVÁNÍ, FILTRACE, KRYSTALIZACE, DESTILACE, REKTIFIKACE, SUBLIMACE Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 2. Teplotní stupnice - převody, teplo a 1. termodynamický zákon Název.
Z MĚNY SKUPENSTVÍ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
VODA, VZDUCH - OPAKOVÁNÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
ŠÍŘENÍ TEPLA. a) VEDENÍM = dotykem těles (teplo se přenáší přes atomy). Nastává mezi dvěma dotýkajícími se tělesy nebo částmi téhož tělesa, které mají.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ látka složená s týchž částic se může vyskytovat ve skupenství pevném, kapalném a plynném skupenství látky se liší vzdálenostmi mezi částicemi.
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Molekulová fyzika 4. prezentace.
15. Stavová rovnice ideálního plynu
Základy rovnovážné termodynamiky
Vlastnosti plynů.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_32_INOVACE_ Snímače hladiny
zpracovaný v rámci projektu
Skupenství Pro jednotlivé podoby látek užíváme pojem SKUPENSTVÍ.
Oběh vody v přírodě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
KAPALNĚNÍ SUBLIMACE DESUBLIMACE
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Obecná a anorganická chemie
Teplo.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
Magmatické systémy Na rozdíl od povrchových procesů a vzniku sedimentárních hornin nemůžeme většinou magmatické procesy pozorovat přímo. Pouze ve výjimečných.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Elektrárny 1 Přednáška č.4 Pracovní látka TE (TO)
PŘEMĚNA SKUPENSTVÍ VODY.
Změny skupenství Výpar, var, kapalnění
PaedDr. Jozef Beňuška
Skupenství látek.
zpracovaný v rámci projektu
STAVOVÁ ROVNICE IDEÁLNÍHO PLYNU.
Změny skupenství Tání a tuhnutí
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ.
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Vlastnosti plynů.
Molekulová fyzika Vlhkost.
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Člověk a příroda – fyzika
Fyzika 2.E 4. hodina.
Změny skupenství látek
Molekulová fyzika Sytá pára.
MOLEKULOVÁ FYZIKA A TERMODYNAMIKA
je obsažena ve vzduchu, není vidět
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Molekulová fyzika 4. prezentace.
Transkript prezentace:

FÁZOVÝ DIAGRAM

Fázový diagram - je grafické znázornění závislosti teploty na tlaku, - je graf, v němž každý bod roviny znázorňuje určitý stav látky při zvolené termodynamické teplotě T a tlaku p, graf, v němž jsou znázorněny křivky tání a syté páry a sublimační křivka.

Fázový diagram kSP - křivka syté páry kT - křivka tání kS - křivka sublimace

Fázový diagram Každý bod roviny znázorňuje určitý stav látky. Každý bod křivky tání určuje hodnoty teploty a tlaku rovnovážného stavu pevné a kapalné fáze.

Fázový diagram Každý bod roviny znázorňuje určitý stav látky. Každý bod křivky syté páry určuje hodnoty teploty a tlaku rovnovážného stavu kapaliny a její syté páry.

Fázový diagram Každý bod roviny znázorňuje určitý stav látky. Každý bod křivky sublimace určuje hodnoty teploty a tlaku rovnovážného stavu pevné látky a její syté páry.

Fázový diagram Každý bod roviny znázorňuje určitý stav látky. A - trojný bod určuje hodnoty teploty a tlaku rovnovážného stavu pevné, kapalné a plynné fáze stejné látky.

Fázový diagram Každý bod roviny znázorňuje určitý stav látky. Křivky kSP, kT a kS rozdělují rovinu fázového diagramu na tři oblasti - I., II. a III.

Fázový diagram Každý bod roviny znázorňuje určitý stav látky. I. - body určují stav látky v pevném skupenství, II. - body určují stav látky v kapalném skupenství, III. - body určují stav látky v plynném skupenství.

Fázový diagram Přehřátá pára Přehřátá pára je plynné skupenství látky s nižším tlakem a menší hustotou než sytá pára se stejnou teplotou.

Fázový diagram Přehřátá pára Izotermické rozpínání Pod pístem je sytá pára bez přítomnosti kapaliny. Izotermickým rozpínáním se sníží její tlak a hustota při nezměněné teplotě - vznikne přehřátá pára.

Fázový diagram Plyn K - kritický bod Plyn je plynné skupenství s teplotou vyšší, než je kritická teplota.

Fázový diagram Skupenské přeměny - zkapalňování plynů Přechod z plynného do kapalného skupenství: - izobarickým ochlazováním plynu, - izotermickým stlačováním plynu o teplotě T<Tk.

Test 1 Každý bod roviny fázového diagramu znázorňuje: a) určitý stav látky při zvolené termodynamické teplotě a tlaku, b) stav rovnováhy mezi různými stavy určité látky, c) přechod mezi různými stavy určité látky, d) fázi určitého skupenství látky. 1

Test 2 Trojný bod ve fázovém diagramu znázorňuje: a) hodnoty termodynamické teploty a tlaku rovnováž- ného stavu pevné a kapalné fáze, b) hodnoty termodynamické teploty a tlaku rovnováž- ného stavu pevné, kapalné a plynné fáze, c) hodnoty termodynamické teploty a tlaku rovnováž- ného stavu pevné a plynné fáze, d) hodnoty termodynamické teploty a tlaku rovnováž- ného stavu kapalné a plynné fáze. 2

Test Přehřátá pára je: a) plynné skupenství látky s vyšší teplotou než sytá pára se stejným tlakem, b) plynné skupenství látky s nižší teplotou než sytá c) plynné skupenství látky s vyšším tlakem než sytá pára se stejnou teplotou, d) plynné skupenství látky s nižším tlakem než sytá pára se stejnou teplotou. 3

Test 4 Přechod z plynného do kapalného skupenství je možné realizovat: a) izobarickým ochlazováním, b) izotermickým rozpínáním, c) izotermickým stlačováním, izobarickým zahříváním. 4