Floristika
Význam floristiky Zlepšení obytného, pracovního i společného prostředí Pomáhá zlepšovat vztahy mezi lidmi, navodí přátelskou a slavnostní atmosféru Dnes je již samostatným oborem aranžování
Floristické disciplíny Kytice – volně vázaná, kytice vázaná do spirály Aranžování nádob Florální objekty (umělecky zpracovaná samonosná a samostojná prostorová dekorace různé velikosti, vytvořená kombinováním základních floristických technik) Věnce Festony a girlandy - feston je prověšený závěs z listů, květů či plodů, ve středu rozšířen, po bocích ukončen dvěma kyjovitými útvary. Girlanda je dekorace vzniklá spojením několika festonů Ikebana je japonské umění aranžování květin Do tematické floristiky patří: svatební floristika, smuteční floristika, dušičková vazba, adventní a vánoční floristika, jarní a velikonoční floristika, příležitostná floristika, dekorace ze sušených rostlin, interiérová floristika.
Materiál Rostlinný materiál pro vazbu dělíme: Venkovní a skleníková sklizeň zeleně Řezané květy a přírodní materiál Na přízdobu – cypřiš, jalovec, borovice, smrky, vavřín, břečťan, zimostráz, javor, líska, ptačí zob, buk… Ze skleníku pak kapradiny, barvínek, ….
Pomocný materiál Slouží k přípravě podkladu, navazování a vyztužování květů a zeleně Drát – 0,2-0,4 mm (traviny); 0,7-0,8 mm (vyztužování stopek); 1 mm (těžší květy); 1,2 mm (k navazování zeleně) Další potřeby: špendlíky, háčky ve tvaru U, pletivo s okem 20-30 mm), piaflor, florex, oasis (šedá aranžovací hmota pro suché květy), stuhy, šňůry, nádoby, dekorace (perly, figurky, peří, přírodniny…), suché květy a rostliny (sušíme hlavou dolů v průvanu, některé dobarvujeme stříkáním lakem či olejem), zkumavky, ampulky, sekané dráty, drátěné dekorace, lepidla, svíčky
Nářadí Zahradnický nůž Zahradnické nůžky Zalamovací nůž Kleště na drát Kombinačky Nůžky kancelářské Sešívačka Tavná pistole Vrtačka
Základní estetické zákonitosti 1) Jednotnost logická, morální a estetická - u jednotnosti logické se předpokládá, že dílo bude zhotoveno z prvků, které k sobě logicky patří, tzn., že se použije sortiment květin a rostlin ze stejného prostředí, např. z louky, skleníku. Jednotnost morální je málo postřehnutelná, nevýrazná. Jednotnost estetická vyjadřuje všechny estetické zákonitosti, výsledkem této jednoty je dokonale sladěný originální výrobek 2) Harmonie a kontrast - celá kompozice má být řešena buď harmonicky, nebo kontrastně. Pouze u velkých kompozičních celků (květinová výloha, výstavní pavilon) lze použít prvky harmonické i kontrastní. Při harmonické kompozici dosahujeme souladu spojováním prvků navzájem se doplňujících velikostí, tvarem, barvou. Tato práce působí jemně a uceleně. Poruší-li se soulad v jedné nebo více vlastnostech vzniká kontrast (protiklad), působí dynamičtěji živě. Avšak použitím většího množství kontrastů v jedné kompozici může vznikat chaos.
3) Rovnováha - díla může být zřejmá a skrytá 3) Rovnováha - díla může být zřejmá a skrytá. Každá kompozice má být vyvážená. Při tvorbě aranžmá se většinou vodorovná osa díla spojuje se základnou, na které práce stojí. 4) Rytmus - dodává celé kompozici životnost. Rytmus vzniká střídáním prvků výrazných s méně výraznými. 5) Stupňování se rozlišuje vzestupné a sestupné. U vzestupného stupňování je u základny prvek nejmenší a směrem vzhůru se ostatní prvky zvětšují nebo nabývají na výraznosti. Naopak u sestupného stupňování je prvek u základny největší a směrem vzhůru velikosti nebo výraznosti ubývá. 6) Míra – proporčnost udává vzájemné poměry jednotlivých částí kompozice. V praxi se nejčastěji používá „pravidlo zlatého řezu“, které jako nejvhodnější udává poměr díla 3:5 (tři díly pro nádobu a pět dílů pro aranžmá). Pravidlo zlatého řezu se používá při stanovení správné výšky aranžovaného materiálu ve váze, aby se nepřevrátila. 7) Dominanta – převládající prvek
Příprava materiálu Jedná se o veškeré práce s květinami, zelení a pomocným materiálem, které musí vazač a aranžér vykonat dříve, než začne pracovat na samotném díle. Předchází mu samotná příprava pracovní plochy a pracovního náčiní. Výběr rostlin a doplňků Promyšlení kompozice Ošetření řezaných rostlin Navazování rostlinného materiálu Příprava zeleně Barvení květů a zeleně Příprava vypichovaných materiálů Příprava zelené aranžovací hmoty (Oassis, Florex)
Uspořádání ploch a linií v aranžmá Radiální – všechny linie stonků procházejí zpravidla jedním bodem (u vázaných květin v místě úvazku) Paralelní uspořádání – každý materiál má svůj počáteční bod a linie, osy těchto materiálů probíhají souběžně (paralelně) a to platí v horizontálním, vertikálním i diagonálním směru, též můžeme kombinovat několik směrů vzájemně Volné uspořádání – hlavními rysy je kompozice, volné uspořádání linií Plošné uspořádání – aranžmá v ploše, ne do výšky