Chemie Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Advertisements

Hvjkbhkj Název EMPL 02 Kyslík a oxidy Název sady EM BUL_CHE_16 Vzdělávací obor Chemie Vzdělávací oblast Člověk a příroda, Informační a komunikační technologie.
NÁZVOSLOVÍ HALOGENIDŮ
Chemické desetiminutovky
NÁZVOSLOVÍ SOLÍ.
Názvosloví halogenidů
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základy názvosloví anorganických sloučenin
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
I. NÁZVOSLOVÍ.
Soli Rozdělení solí Charakteristika solí
Autor materiálu: RNDr. Pavlína Kochová Datum vytvoření: září 2012
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
NÁZVOSLOVÍ HYDROXIDŮ.
Názvosloví hydroxidů VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Názvosloví solí.
Chemické názvosloví anorganických sloučenin 1
NÁZVOSLOVÍ ANORGANICKÝCH LÁTEK.
VY_32_INOVACE_3.2.Ch2N,1.11/Žž Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Kochová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr.
Ch_090_NÁZVOSLOVÍ OXIDŮ Ch_090_Oxidy_Názvosloví oxidů Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Ch_090_Oxidy_Názvosloví oxidů
NÁZVOSLOVÍ DVOUPRVKOVÝCH SLOUČENIN
Chemické názvosloví halogenidy.
Názvosloví oxidů.
Názvosloví anorganických sloučenin
OXIDY.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
2. OXIDY CHEMICKÉ NÁZVOSLOVÍ RZ
Chemické značky a vzorce II
Anorganické sloučeniny - úvod
Názvosloví binárních sloučenin
Názvosloví oxidů a sulfidů CH-1 Obecná chemie, DUM č. 1
NÁZVOSLOVÍ OXIDŮ.
NÁZVOSLOVÍ SULFIDŮ.
Názvosloví oxidů Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. VY_32_INOVACE_G1.
Názvosloví dvouprvkových sloučenin
VY_52_INOVACE_02/1/26_Chemie HALOGENIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
14.1 Vím, co jsou kyseliny. Výroba kyselin je náročná.
Názvosloví kyselin a hydroxidů
KYSELINY 1) BEZKYSLÍKATÉ KYSELINY: (koncovka -vodíková) Kyselina
Názvosloví anorganických sloučenin
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_52_INOVACE_SlL202 EU OP VK Škola, adresaGy a SOŠ Přelouč, Obránců míru 1025 AutorMgr. Vendula Salášková Období tvorby.
RISKUJ.
Názvosloví sulfidů.
SOLI KYSLÍKATÝCH KYSELIN
NÁZVOSLOVÍ HYDROXIDŮ.
Jak se tvoří názvy oxidů
2. Název ze vzorce. -je náboj, který zdánlivě mají jednotlivé atomy v molekule sloučeniny Prvek ve sloučenině má dané oxidační číslo. Oxidační číslo se.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Edita NAĎOVÁ Název prezentace 4. Chemické názvosloví Název sady: Obecná a anorganická chemie (pro 3.ročník.
Ověřování základních znalostí z chemie
Názvosloví halogenidů DVOUPRVKOVÉ SLOUČENINY - chemické látky složené ze dvou prvků - patří k nim hlavně : oxidy sufidy a halogenidy.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Oxidy – názvosloví Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
CHEMICKÉ SLOUČENINY Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Úvod do názvosloví.
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_21_FIKA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Chemické názvosloví anorganických sloučenin
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
Autor: Stejskalová Hana
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZVY A VZORCE OXIDOV.
Názvosloví oxidů VY_32_INOVACE_29_583
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Halogenidy Co jsou halogenidy Koncovky
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Transkript prezentace:

Chemie Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_346_Chemická symbolika Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace Autor Mgr. Hana Glatterová Průřezové téma Člověk a svět práce, informační a komunikační technologie Tematický celek Chemie Ročník 1. Datum tvorby 7. 10. 2012 Datum a místo ověření 11. 10. 2012 chemie 1. Za Druh učebního materiálu Výuková prezentace Anotace Prezentace slouží učiteli především k provedení žáků znalostně-dovednostní tříkolovou soutěží v oblasti základů chemické symboliky, jež tvoří základ, na kterém lze rozvíjet kompetence v této oblasti; obsahuje zadání a řešení jednotlivých kol i průběžné pokyny žákům. Forma soutěže má podpořit zvýšení intenzity zapojení žáků do procesu zvládnutí značek a „křížového pravidla“ aplikovaného na oxidy. Rozdělení do týmů má podpořit spolupráci a koordinaci činností. Závěr prezentace obsahuje zadání DÚ (snímky se zadáním určeny k vytištění). Karty vytvořené v rámci DÚ jsou osvědčenou pomůckou. Obsahuje také odkazy na webové stránky, pomocí nichž si žáci mohou zopakovat pravidla názvosloví poznaná na ZŠ. Výsledek vzdělávání: Žák používá názvy, značky a vzorce vybraných chemických prvků a sloučenin. Materiál je určen pro učební obor, jmenovitě zahradník (41-52-H/01) a zemědělec-farmář (41-51-H/01); tomu také odpovídá konkrétní obsah, šířka a hloubka zpracování dané tématiky. Klíčová slova Název a značka prvku, název a vzorec sloučeniny, voda, amoniak, příklady prvků, oxidů, kyselin a solí, oxidační číslo Metodický pokyn Materiál je připraven k frontálnímu využití ve vyučovací hodině. Žáci jsou rozděleni do skupin po 3 až 4. Pokyny žákům čte nahlas učitel. Každý tým obdrží volné papíry vhodného formátu s uvedením kola a předepsanými čísly pro jednotlivé odpovědi, na které bude „zapisovatel“ týmu zapisovat „odpovědi“, a rámečkem pro součet správných odpovědí. (Žáci týmu se v roli „zapisovatele“ mohou prostřídat.) V průběhu soutěže provádějí žáci v rámci „přípravných kol“ zápisy do sešitů. Po ukončení každého kola si předem určené dvojice lístky s odpověďmi předají, protihráčův „zapisovatel“ odpovědi zkontroluje a zapíše počet správných. odpovědí Časová dotace: 1 vyučovací hodina, z toho úvodní pokyny a organizace (určení týmů a pořadí zapisovatelů…) a závěrečné vyhlášení výsledků trvá cca 10 minut Poznámka: Některé části prezentace jsou animované – klíčové kroky jsou spouštěny po kliknutí. Materiál je z vlastních zdrojů autora.

Chemická symbolika Obrázek tematický AUTOR NEUVEDEN. office.microsoft.com [online]. [cit. 31.8.2012]. Dostupný na WWW: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=chemie&ex=1#pg:5|

Základ chemické symboliky Základem chemické symboliky jsou značky prvků. Přehled názvů a značek prvků je obsažen např. v periodické soustavě prvků (dále jen PSP)

Pokyny pro všechny žáky Vezměte si propisky a otevřete si sešity! Připravte si PSP. Čeká vás 1. přípravné kolo. 

Pokyny pro všechny žáky Značky prvků, které se za chvíli objeví, si opište do sešitu! Značky pište pod sebe, jak je uvidíte! K prvkům pak začněte připisovat příslušné názvy! Na přípravu pro první kolo máte 2 minuty! Ústní rada: Začněte od těch, které neznáte! 

z 1. přípravné kolo H vodík O C N S P K Ca Na Si Cl Mg Cu Ni Al

STOP 1. přípravnému kolu

Pokyny pro všechny zapisovatele: Vezměte si soutěžní lístek pro 1.kolo. Uchopte propisku a soustřeďte se. K číslům zapisujte jenom řešení!!! Členové týmu spolupracujte. Na vyřešení máte 1,5 minuty. POZOR – značky uvidíte v jiném pořadí! 

1. KOLO 1. Cu 2. K 3. Na 4. Si 5. Cl 6. N 7. P 8. H 9. C 10. Al 11. S 12. Ni 13. Ca 14. O 15. Mg

STOP 1. kolu

Pokyny pro všechny zapisovatele: Odložte propisky! Dvojice zapisovatelů předejte si soutěžní lístky. Vezměte si barevně píšící propisku. Podle následujícího snímku obdržený lístek jiného týmu pečlivě zkontrolujte, chyby škrtněte! Zapište počet správných řešení!

1. KOLO - řešení 1. Cu měď 2. K draslík 3. Na sodík 4. Si křemík 5. Cl chlór 6. N dusík 7. P fosfor 8. H vodík 9. C uhlík 10. Al hliník 11. S síra 12. Ni nikl 13. Ca vápník 14. O kyslík 15. Mg hořčík

Pokyny pro všechny zapisovatele: Lístky z 1. kola odevzdejte učiteli!

Pokyny pro všechny žáky Vezměte si propisky a otevřete si sešity! Připravte si PSP. Čeká vás 2. přípravné kolo – obdobné jako 1. kolo, ale s jinými prvky. 

Pokyny pro všechny žáky Značky prvků, které se za chvíli objeví, si opište do sešitu! Značky pište pod sebe, jak je uvidíte! K prvkům pak začněte připisovat příslušné názvy! Na přípravu pro druhé kolo máte 2,5 minuty! Ústní rada: Začněte od těch, které neznáte! 

z 2. přípravné kolo Fe železo Co Zn Au Ag Mo Mn Cd U F W Hg Pb Sn Rn

STOP 2. přípravnému kolu

Pokyny pro všechny zapisovatele: Chcete-li, vystřídejte zapisovatele. Vezměte si soutěžní lístek pro 2.kolo. Uchopte propisku a soustřeďte se.

Pokyny pro všechny zapisovatele: K číslům zapisujte jenom řešení!!! Členové týmu spolupracujte. Na vyřešení máte 2 minuty. POZOR – značky uvidíte v jiném pořadí, budou z obou přípravných kol, v zadání budou značky i názvy! 

2. KOLO C vápník měď vodík Mg Mo kyslík S Si dusík sodík Ni K Pb radon P vápník Mg S sodík Pb Mn F měď Mo Si Ni železo cín jód

STOP 2. kolu

Pokyny pro všechny zapisovatele: Odložte propisky! Dvojice zapisovatelů předejte si soutěžní lístky. Vezměte si barevně píšící propisku. Podle následujícího snímku obdržený lístek jiného týmu pečlivě zkontrolujte, chyby škrtněte! Zapište počet správných řešení!

2. KOLO - řešení C uhlík vodík H kyslík O dusík N K draslík radon Rn P fosfor vápník Ca Mg hořčík S síra sodík Na Pb olovo Mn mangan F fluor měď Cu Mo molibden Si křemík Ni nikl železo Fe cín Sn jód I

Pokyny pro všechny zapisovatele: Lístky z 2. kola odevzdejte učiteli!

Pokyny pro všechny žáky Vezměte si propisky a otevřete si sešity! Připravte si PSP. Čeká vás 3. přípravné kolo.  má dvě fáze

3. přípravné kolo 1. fáze: Zopakujte si podle následujícího snímku koncovky a jim odpovídající oxidační čísla. Následující přehled si zapište.

Koncovky z I II III IV V VI VII VIII ný natý itý ičitý ečný, - ičný Oxidační číslo Koncovka I II III IV V VI VII VIII ný natý itý ičitý ečný, - ičný ový istý ičelý

Pokyny pro všechny žáky 2. fáze: Zopakujte si „křížové pravidlo“, a to na oxidech. Zatím nic neopisujte! Vnímejte, přemýšlejte - opakujme si .

Fe2IIIO-II3 N21IVO-II42 O-II „Křížové pravidlo“ NaI2O-II CaIIO-II oxid sodný Fe2IIIO-II3 NaI2O-II oxid vápenatý CaIIO-II oxid hlinitý Al2IIIO-II3 oxid uhličitý N21IVO-II42 CIVO-II2 oxid fosforečný PV2O-II5 oxid sírový SVIO-II3 O-II oxid chloristý oxid osmičelý kyslík v oxidech ClVII2O-II7 OsVIIIO-II4 Molekula je navenek elektroneutrální částice.

Mn2IIIO-II3 Mn2O3 = ? SO2 = ? S1.2IVO-II2.2 „Křížové pravidlo“ oxid manganitý SO2 = ? S1.2IVO-II2.2 oxid siřičitý Molekula je navenek elektroneutrální částice.

Mn2IIIO-II3 Fe2IIIO-II3 S1.2IVO-II2.2 N21IVO-II42 „Křížové pravidlo“ z „Křížové pravidlo“ Mn2IIIO-II3 oxid železitý Fe2IIIO-II3 oxid manganitý S1.2IVO-II2.2 oxid dusičitý N21IVO-II42 oxid siřičitý Molekula je navenek elektroneutrální částice.

STOP 3. přípravnému kolu

Pokyny pro všechny zapisovatele: Chcete-li, vystřídejte zapisovatele. Vezměte si soutěžní lístek pro 3.kolo. Uchopte propisku a soustřeďte se.

Pokyny pro všechny zapisovatele: K číslům si zapisujte jenom řešení!!! Pomocná odvozování dělejte „bokem“! Členové týmu spolupracujte. Na vyřešení máte 4 minuty. Hodně zdaru! 

3. KOLO NO2 Na2O oxid uhličitý Cu2O CO oxid siřičitý oxid sírový Al2O3 CaO P2O5 NO2 CO Al2O3 oxid chloristý ox. manganistý oxid uhličitý oxid siřičitý oxid dusný K2O Fe2O3

STOP 3. kolu

Pokyny pro všechny zapisovatele: Odložte propisky! Dvojice zapisovatelů předejte si soutěžní lístky. Vezměte si barevně píšící propisku. Podle následujícího snímku obdržený lístek jiného týmu pečlivě zkontrolujte, chyby škrtněte! Zapište počet správných řešení!

3. KOLO - řešení NO2 oxid uhličitý CO2 Na2O oxid sodný oxid dusičitý Cu2O oxid měďný oxid sírový SO3 CaO ox. vápenatý P2O5 ox. fosforečný oxid uhličitý CO2 oxid siřičitý SO2 oxid dusný N2O K2O oxid draselný Fe2O3 oxid železitý NO2 oxid dusičitý CO oxid uhelnatý Al2O3 oxid hlinitý oxid chloristý Cl2O7 ox. manganistý Mn2O7

DOMÁCÍ ÚKOL H2S H2O2 NH3 H2O HNO3 H2SO4 Vnímejme následující dvojice VZOREC-NÁZEV jako první sadu „nových chemických slovíček“, která je potřeba znát zpaměti! Poznámka: Jaký další název můžeme přiřadit H2S? H2S kyselina sulfanová soli: sulfidy H2O2 peroxid vodíku NH3 amoniak H2O voda HNO3 kyselina dusičná soli: dusičnany H2SO4 kyselina sírová soli: sírany

DOMÁCÍ ÚKOL Využijte např. následujících odkazů a opakujte a procvičujte „křížové pravidlo“ v názvosloví: oxidy … anion: O-II sulfidy … anion: S-II halogenidy … anion: X-I, např. Cl-I hydroxidy … anion: (OH)-I http://www.mojeskola.cz/Vyuka/Php/Learning/Chemie/nazvoslovi2.php http://www.mojeskola.cz/Vyuka/Php/Vypocty.php … tam hledejte více http://www.procvicuj.cz/demo/chemie/chemie_nazvoslovi/index.php http://www.aristoteles.cz/chemie/chemie.php např. http://www.aristoteles.cz/chemie/chemicke_nazvoslovi/oxidy/oxidy-nazvoslovi.php http://www.fce.vutbr.cz/che/doc/chemnom.swf (je drobnějšího písma) …aj.

DOMÁCÍ ÚKOL NaCl chlorid sodný CaCl2 chlorid vápenatý Vnímejme následující dvojice VZOREC-NÁZEV jako druhou sadu „nových chemických slovíček“, která je potřeba znát zpaměti! NaCl chlorid sodný CaCl2 chlorid vápenatý CaSO4 síran vápenatý Ca3(PO4)2 fosforečnan vápenatý H2CO3 kyselina uhličitá NaHCO3 hydrogenuhličitan sodný Na2CO3 uhličitan sodný CaCO3 uhličitan vápenatý

DOMÁCÍ ÚKOL Vytvořte si karty! Jaké a jak? Vezměte si tvrdý papír, nastříhejte ho na vhodně velké obdélníčky. Z jedné strany obdélníčku (tj. jakési karty) napište vzorec sloučeniny, na druhou stranu karty odpovídající název sloučeniny. Karty promíchejte, pak karty jednotlivě snímejte – pro nápis na snímané kartě doplňte druhé ze dvojice, tj. k názvu vzorec a ke vzorci název. Takto si vzorce nejlépe sami procvičíte!  Karty doneste do příští vyučovací hodiny!

Citace Obrázek tematický AUTOR NEUVEDEN. office.microsoft.com [online]. [cit. 31.8.2012]. Dostupný na WWW: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=chemie&ex=1#pg:5| Obrázek učitelky AUTOR NEUVEDEN. Klipart Office Microsoft Obrázek vítězů AUTOR NEUVEDEN. office.microsoft.com [online]. [cit. 12.5.2013]. Dostupný na WWW: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=v%C3%ADt%C4%9Bz&ex=2#ai:MC900441936|