MONTÁNNÍ TURISMUS PROF. ING. CTIRAD SCHEJBAL, CSc.,Dr.h.c.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Možnosti dotací a grantů pro CR v roce • Projektová dokumentace • Souhlas stavebního úřadu • Vyřešené majetkové vztahy k nemovitostem • Prostředky.
Advertisements

1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Hornické muzeum v Ostravě – Petřkovicích
Moravské kartografické centrum Velké Opatovice. Fosili je dostavbou zámku ve Velkých Opatovicích podle návrhu architekta Zdeňka Fránka. Stavba je výrazným.
Fakulta bezpečnostního inženýrství VŠB–TUO
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Ekonomická geografie Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
Nerostné suroviny vyčepání
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Hospodářská činnost člověka. národní hospodářství: lidská činnosti, které se zabývají výrobou, dopravou, prodejme a spotřebou výrobků sektory hospodářství:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Co se ti vybaví pod pojmem krajina?. Krajina o Krajina je to, co vidíme kolem sebe… o Krajina je část zemského povrchu, který se liší od svého okolí…
Prioritní osa 2 Rozvoj cestovního ruchu výstavba, technické zhodnocení turistické infrastruktury (např.: kongresových či lázeňských center, sportovně rekreačních.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP.
Španělsko Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
Volnočasové projekty a EU financování
Těžební průmysl Jan Plicka.
Charakteristika kraje
SEVERNÍ EVROPA Více ZDE.
Nizozemí Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
USA – hospodářský obr.
PLZEŇSKÝ KRAJ ČESKÁ REPUBLIKA.
Středočeský kraj.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Sousední státy ČR Slovensko Polsko Rakousko Německo.
Kulturní dědictví Monotematický den. UNESCO Organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu (UNESCO) byla ustavena v roce UNESCO plní úkoly v oblasti.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP.
Název Těžba nerostných surovin Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
EVROPA Martin VRZALA.
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
Číslo 1, 2 nebo 3 na světových trzích?!
Moravskoslezský kraj.
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2č. materiálu:
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: června 2012
RUSKO Jan Vaněk.
Krajina a životní prostředí
Téma hodiny: Rusko - socioekonomické poměry Předmět: Zeměpis Ročník: 2., 3. ročník Anotace: Rusko – socioekonomické poměry Klíčová slova: Obyvatelstvo,
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
RUMUNSKO.
Martin VRZALA. * 1. Obyvatelstvo * 2. Hospodářství, těžba * 3. Průmysl * 4. Zemědělství * 5. Doprava * 6. Hlavní oblasti.
Socioekonomická sféra
Hospodářství České Republiky
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
Pozemkové právo – pojem, principy a systém, objekt a subjekty pozemkově- právních vztahů, metoda právní regulace JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
ČESKO a jeho krajina.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Hornicko – geologická fakulta Institut hornického inženýrství a bezpečnosti NÁVRH DŮLNĚ – TECHNICKÉ REKULTIVACE DOBÝVACÍHO PROSTORU “JAS-MOS“ V POLSKÉ.
Faktory ovlivňující využívání ložisek. Faktory – rizika, vnitřní faktory interní (geologická rizika) externí (technologická, ekonomická, strategická,
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ZÁKLADNÍ NORMOVÁ A PŘEDPISOVÁ USTANOVENÍ V OBORU DOPRAVNÍCH STAVEB (POZEMNÍ KOMUNIKACE) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute.
Daniela Matějů Odbor evropských projektů MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ.
Geografie = zeměpis Z řeckého γεός geos = (po)zemský + γράφειν grafein = psáti Věda studující prostorové rozšíření jevů na Zemi, jejich vzájemnou interakci.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Kácení lesů Těžba surovin Člověk a krajina Kulturní krajina.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jan Staník NÁZEV:Jihomoravský kraj – obyvatelstvo a hospodářství.
Krajina Co to je krajina?
TVIP 2017 Institut environmentálního inženýrství
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
prof. Ing. Vojtech Dirner, CSc.
HISTORICKÝ VÝVOJ VZTAHŮ ČLOVĚKA A PROSTŘEDÍ
Člověk a životní prostředí ve vzájemném působení, kterou používá a které se sám přizpůsobuje Životní prostředí ta část světa, s níž je člověk ve.
Postavení CR v hospodářství
TÝDEN VĚDY A VÝZKUMU FA ČVUT WORKSHOP I
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výsledky projednávání
HORNICKÁ MUZEA, SKANZENY, NAUČNÉ STEZKY, DŮLNÍ DÍLA A SPOLKY
ÚVOD DO TURISMU PROF. ING. CTIRAD SCHEJBAL, CSc. Dr.H.C.
Transkript prezentace:

MONTÁNNÍ TURISMUS PROF. ING. CTIRAD SCHEJBAL, CSc.,Dr.h.c.

SCHEJBAL, C.: MONTÁNNÍ TURISMUS. – HGF VŠB-TU, 2016 SCHEJBAL, C.: GEOTURISMUS. – FAKULTA BERG, TU KOŠICE. 2005. ISBN 80-8073-341- 4 PÁSKOVÁ, M., ZELENKA, J.: VÝKLADOVÝ SLOVNÍK CESTOVNÍHO RUCHU. - MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ, PRAHA, 2002 CHARTA PRŮMYSLOVÉHO DĚDICTVÍ TICCIH. - VÝZKUMNÉ CENTRUM PRŮMYSLOVÉHO DĚDICTVÍ FAKULTY ARCHITEKTURY. - VCPD.CVUT.CZ 2013 ISBN 978-80-01-05235-8 LEDNICKÝ, V.: VYUŽITÍ TECHNICKÝCH PAMÁTEK V CESTOVNÍM RUCHU. - 1. VYD., VŠB-TU OSTRAVA, 2004, 126 S. ISBN 80-248-0611-8. MAZÁČ, J.: TECHNICKÉ KULTURNÍ PAMÁTKY. - 1. VYD. VŠB-TU, 2003, ISBN 80-248-0242-2. CONLIN M. V., JOLLIFFE, L.: MINING HERITAGE AND TOURISM: A GLOBAL SYNTHESIS. - NEW YORK, ROUTLEDGE, 2011. 280 PP. ISBN 978-0-415-56090-0. JIŘÍHO AGRICOLY DVANÁCT KNIH O HORNICTVÍ A HUTNICTVÍ. GEORGII AGRICOLAE DE RE METALLICA LIBRI XII, BASILEAE MDLVI. - PRAHA1976 MAJER, J.: PO KOVOVÝCH STEZKÁCH DĚJIN ČESKOSLOVENSKA. – KOMITÉT SYMPOSIA HORNICKÁ PŘÍBRAM VE VĚDĚ A TECHNICE, 1991

INDUSTRIÁLNÍ - PRŮMYSLOVÁ TURISTIKA ZÁJEM O TECHNICKÉ PAMÁTKY STROJÍRENSKÉHO, POTRAVINÁŘSKÉHO A DALŠÍCH TYPŮ PRŮMYSLU. VYHLEDÁVANÉ JSOU OBJEKTY ŽELEZNIČNÍ, SILNIČNÍ I VODNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY INDUSTRIÁLNÍ ARCHITEKTURA

POUŽITÍ ČERNÉHO UHLÍ PRAVĚKÝMI LOVCI MAMUTŮ, NA VRCHU LANDEK Z OBDOBÍ PŘED 23. - 24. TIS. ROKY POUŽITÍ HNĚDÉHO UHLÍ Z JIHOFRANCOUZSKÉ LOKALITY LES CANALETTES PŘED 73 000 LETY. V ENEOLITU ČLOVĚK ZNAL 5 PRVKŮ – Au, Cu, Ag, Sb, Sn V DOBĚ ŽELEZNÉ 8 PRVKŮ - Au, Cu, Ag, Sb, Sn, Fe, Hg, Pb

MONTÁNNÍ PAMÁTKY - HISTORICKÉ STOPY PO HORNICKÉ ČINNOSTI DŮLNÍ OBJEKTY = TECHNICKY NÁROČNÉ PRÁCE HORNICKÁ MUZEA A SKANZENY HISTORICKÉ DOKUMENTY DE RE METALLICA LIBRI DUODECIMA GEORGIA AGRICOLY NÁSTIN HISTORIE ČESKÉHO HORNICTVÍ OD KAŠPARA HRABĚTE STERNBERGA ZLATÁ KNIHA BANÍCTVA VE SLOVENSKÉ REPUBLICE

„DĚJINY HORNICTVÍ JSOU VNITŘNĚ PROTKÁNY S DĚJINAMI ZEMĚ TAK, ŽE JE NEMOŽNÉ JE ZCELA ODDĚLIT.“ KAŠPAR HRABĚ STERNBERG (1837) „TĚŽEBNÍ PRŮMYSL JE SVOU POVAHOU POMÍJIVÝ, ALE NÁROD, KTERÝ SVĚŘÍ HORNÍKŮM TĚŽBU SVÉHO NEROSTNÉHO BOHATSTVÍ ZA URČITÝCH PODMÍNEK, MÁ PRÁVO POŽADOVAT, ABY VĚDOMOSTI ZÍSKANÉ NA ÚKOR ČÁSTI NÁRODNÍCH ZISKŮ BYLY K DISPOZICI VĚDĚ.“ FRANTIŠEK POŠEPNÝ (1893)

NOOSFÉRA (SFÉRA ROZUMU) V. I. VERNADSKIJ A P. TEILHARD DE CHARDIN ČLOVĚK OD HOLOCÉNU (TJ. OD POČÁTKŮ ROZVOJE ZEMĚDĚLSTVÍ A ZEJMÉNA S RŮSTEM LIDSKÉ POPULACE) - NOVÁ GEOLOGICKÁ SÍLA (CÍLEK 2002) NOOSFÉRA (SFÉRA ROZUMU) V. I. VERNADSKIJ A P. TEILHARD DE CHARDIN P. J. CRUTZEN A E. STOERMER - ANTROPOCÉN

Charakteristika montánního turismu AKTIVITY ZAMĚŘENÉ NA OCHRANU, ZPŘÍSTUPNĚNÍ A VYUŽITÍ MONTTÁNNÍCH PAMÁTEK KULTURNÍ PAMÁTKY TECHNICKÉ PAMÁTKY MONTÁNNÍ PAMÁTKY CHARTA INDUSTRIÁLNÍHO DĚDICTVÍ: INDUSTRIÁLNÍ DĚDICTVÍ JE TVOŘENO POZŮSTATKY INDUSTRIÁLNÍ KULTURY, KTERÉ MAJÍ HISTORICKOU, TECHNOLOGICKOU, SOCIÁLNÍ, ARCHITEKTONICKOU NEBO VĚDECKOU HODNOTU.

ZASTOUPENÍ TECHNICKÝCH PAMÁTEK V ČR INDUSTRIÁLNÍ DĚDICTVÍ (HERITAGE INDUSTRY) PRŮMYSL, KTERÝ SPRAVUJE HISTORICKÉ PAMÁTKY, BUDOVY A MUZEA V URČITÉM MÍSTĚ, S CÍLEM PODPOŘIT CESTOVNÍ RUCH ZASTOUPENÍ TECHNICKÝCH PAMÁTEK V ČR

Objekty montánního turismu BÁŇSKÁ DÍLA, PO ÚPRAVÁCH PŘÍSTUPNÁ VODNÍ ŠTOLY, NÁDRŽE A KANÁLY KOMUNIKAČNÍ A NEPOUŽÍVANÉ ŽELEZNIČNÍ TUNELY A PRŮZKUMNÉ ŠACHTY, ŠACHTICE A ZÁŘEZY, DEDIČNÉ ŠTOLY ODVÁDĚJÍCÍ SPODNÍ VODU Z DOLŮ OBJEKTY INFRASTRUKTURY SPOJENÉ S HORNICKOU ČINNOSTÍ, BÝVALÉ HORNICKÉ KOLONIE, HOSPODY, PROVOZNÍ BÁŇSKÉ OBJEKTY, MUZEA A SKANZENY S HORNICKOU, GEOLOGICKOU, MINERALOGICKOU TEMATIKOU

hornická krajina TVARY VZNIKLÉ PŘI POVRCHOVÉ TĚŽBĚ KONKÁVNÍ (T.J. VHLOUBENÉ)- LOMY, PINKY KONVEXNÍ (T.J. NAVRŠENÉ) – HALDY, VÝSYPKY, SEJPY PLOCHÉ – ODKALIŠTĚ, SALINY TVARY VZNIKLÉ PŘI PODPOVRCHOVÉ TĚŽBĚ ŠTOLY, ŠACHTY, PŘEKOPY, DOBÝVKY, KOMORY, KOMÍNY, ATD. HALDY, POKLESY, PROPADY, ATD. TVARY VYVOLANÉ POŽADAVKY HORNICTVÍ PŘELOŽKY DOPRAVNÍCH TRAS PŘELOŽKY ENERGOVODŮ A VODNÍCH TOKŮ PŘEMÍSTĚNÍ SÍDLIŠŤ ATD.

REGISTR STARÝCH DŮLNÍCH DĚL - SGS SDD – STARÁ DŮLNÍ DÍLA; ODD – OPUŠTĚNÁ DŮLNÍ DÍLA; OPDD – OPUŠTĚNÁ PRŮZKUMNÁ DŮLNÍ DÍLA; JINÉ – DÍLA MIMO TĚŽBU NA ZAČÁTKU ROKU 2015 2741 OBJEKTŮ; EXISTENCE DALŠÍCH VÍCE NEŽ 2800 OBJEKTŮ.

Mapa činných a likvidovaných hlubinných a povrchových dolů v České republice

HORNICKÁ MUZEA A EXPOZICE

MONTÁNNÍ TURISMUS JE DRUH INDUSTRIÁLNÍHO TURISMU, KTERÝ JE ZAMĚŘEN NA SLEDOVÁNÍ VÝVOJE MONTANISTICKÝCH DISCIPLÍN A JEJICH PRAKTICKÝCH DOPADŮ V HISTORII LIDSKÉ SPOLEČNOSTI. RYSY MONTÁNNÍHO TURISMU JAKO VĚDNÍHO OBORU

MONTÁNNÍ TURISMUS SE MÁ ZABÝVAT CELÝM SYSTÉMEM VYUŽÍVÁNÍ NEROSTNÝCH SUROVINOVÝCH ZDROJŮ Dodavatelský řetězec ZDROJ TĚŽBA DOPRAVA ZPRACOVÁNÍ SPOTŘEBA POŽADAVKY MOŽNÉ ZDROJE ZPRACO- VÁNÍ MEZE CEN MOŽNOSTI ZÍSKÁNÍ LIMITY DOPRAVNÍ SYSTÉM SPOTŘEBA

PŘÍKLADY HISTORICKÝCH DOPRAVNÍCH CEST HEDVÁBNÁ STEZKA – starověká trasa J. Asie - Evropa KADIDLOVÁ STEZKA – starověká cesta Arabský polo- ostrov - Evropa JANTAROVÁ STEZKA – prastará trasa pobřeží Baltu – jih Evropy LIBICKÁ STEZKA – středověká obchodní cesta z Čech na Moravu ZLATÁ STEZKA – historická obchodní cesta z rakous- kých solných dolů do českých zemí TRSTENICKÁ STEZKA – historická stezka, která byla v 10. století hlavní spojnicí Čech s Moravou a východu se západem Evropy ČESKÁ CESTA – Praha – Budín (Západní Evropa – Bospor) -- Jan Lucemburský a král Karol Robert 1335

PŘEPRAVA RUD ŽELEZA NÁMOŘNÍ PŘEPRAVA ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVA

HAMMERSLEY RANGE (ZÁPADNÍ AUSTRÁLIE) BHP Billiton běžně vypravuje vlaky o 336 vagonech v délce 3,4 km. V červnu 2001 osm lokomotiv táhlo vlak o 682 vagonech o délce 7,4 km, který převážel 82 262 tun rudy ze stanice Newman do přístavu Port Hedland na trati o délce 426 km. Společnost Pilbara Iron používá vlaky o 230 vagonech o celkové váze 29 500 t a délce 2,4 km.

HLAVNÍ OBCHODNÍ TRASY S ČERNÝM UHLÍM V ROCE 2006 (722 Mt)

PŘEPRAVA ROPY TANKERY

VELMI SPECIFICKÉ POMĚRY VÝSTAVBY - PERMAFROST TRANSALJAŠSKÝ ROPOVOD PRUDHOW BAY - VALDES VELMI SPECIFICKÉ POMĚRY VÝSTAVBY - PERMAFROST

SOCIO-ECONOMICKÉ VĚDY TEORETICKÝ ZÁKLAD MONTÁNNÍHO TURISMU MONTÁNNÍ VĚDY SOCIO-ECONOMICKÉ VĚDY GEOVĚDY MONTÁNNÍ TURISMUS

HIERARCHIE DIVERZIT VÝZNAMNÝCH PRO GEOVĚDNÍ A MONTÁNNÍ TURIZMUS

POSTAVENÍ MONTÁNNÍHO TURISMU V SYSTÉMU DIVERZIT

METODIKA MONTÁNNÍHO TURISMU KRITICKÁ ANALÝZA VLASTNOSTÍ MONTÁNNÍCH A PŘÍRODNÍCH OBJEKTŮ ZA ÚČELEM IDENTIFIKACE TĚCH ATRIBUTŮ, KTERÉ MAJÍ VLIV NA POUŽITELNOST OBJEKTŮ V TURISMU

"DIALEKTY" MONTÁNNÍCH, GEOVĚDNÍCH A SOCIO-EKONOMICKÝCH DISCIPLÍN TERMINOLOGIE MONTÁNNÍHO TURISMU "DIALEKTY" MONTÁNNÍCH, GEOVĚDNÍCH A SOCIO-EKONOMICKÝCH DISCIPLÍN

VLASTNÍ STUDIJNÍ PROGRAM PĚSTOVANÝ NA UNIVERZITÁCH GEOVĚDNÍ A MONTÁNNÍ TURISMUS - HGF VŠB-TU GEOTURISMUS - F BERG TU KOŠICE (SR) TOURISM AND RECREATION - AGH KRAKOV

MONTÁNNÍ TURISMUS JE SAMOSTATNÝ TRANSDISCIPLINÁRNÍ VĚDNÍ OBOR, KTERÝ JE ZAMĚŘENÝ NA TEORETICKÉ PROBLÉMY STUDIA OPUŠTĚNÝCH BÁŇSKÝCH PROSTORŮ A RELIKTŮ PO HORNICKÉ ČINNOSTI A MONTÁNNÍHO DĚDICTVÍ CELKOVĚ S CÍLEM UCHOVÁNÍ VŠECH PŘÍRODOVĚDNÍCH, TECHNICKÝCH A KULTURNĚ-HISTORICKÝCH ZNALOSTÍ A JEJICH PRAKTICKÉHO VYUŽITÍ V ODVĚTVÍ TURISTICKÉHO PRŮMYSLU