VENKOV 2020+ SPOV ČR 5.3.2019
Ekonomické nástroje rozvoje Privátní zdroje (80%) Fyzické osoby Právnické osoby Veřejné zdroje (20%) Rozpočty krajů Rozpočty obcí a měst dotace národní a EU (5-8 %)
EU pohled (21+) 5 základních cílů kohezní politiky (čl. 4 CPR) inteligentnější Evropa díky inovacím, digitalizaci, ekonomické transformaci a podpoře malých a středních podniků; zelenější, bezuhlíková Evropa díky provádění Pařížské dohody a investicím do transformace energetiky, obnovitelných zdrojů a boje proti změně klimatu; propojenější Evropa díky strategickým dopravním a digitálním sítím; sociálnější Evropa díky provádění evropského pilíře sociálních práv a podpoře kvalitní zaměstnanosti, vzdělávání, dovedností, sociálního začleňování a rovného přístupu ke zdravotní péči; Evropa bližší občanům díky podpoře místně vedených strategií rozvoje a udržitelného rozvoje měst v celé EU
EU pohled (21+) Kohezní politika: ČR bude moci získat 17,8 miliardy euro (asi 454 miliard Kč) – čtvrtinový pokles české zemědělství: by mělo podle nového finančního rámce získat 7,7 miliardy euro (zhruba 199 miliard Kč) - jedná se o pokles oproti stávajícímu období 2014– 2020, kdy má ČR k dispozici 8,2 miliardy euro Kohezní politika – nová legislativa Komise předložila návrh legislativy na přelomu května a června 2018 na všech 7 fondů by se měla vztahovat jedna sada předpisů – nařízení o společných ustanoveních Míra spolufinancování už nebude představovat 85 %, ale 70 a méně procent: a) maximálně 70 % pro méně rozvinuté regiony, FS a Interreg b) 55 % pro přechodové regiony (SČ,JČ,Vysočina) c) 40 % pro rozvinutější regiony (PRAHA)
Venkov ČR = konference „Rural 2019“ TITSMMR701 Socioekonomický vývoj nemetropolitních oblastí České republiky se zřetelem na rozvojové potřeby jednotlivých regionů
Venkov ČR = konference „Rural 2019“
Strategie regionálního rozvoje ČR 21+ Téma regionálního rozvoje Geografické vymezení Metropolitní území Pražské, Brněnské a Ostravské metropolitní území. Konkrétní vymezení metropolitního území je předmětem samostatné veřejné zakázky. Aglomerace Ostatní krajská města, a jejich zázemí. Konkrétní vymezení aglomerací je předmětem samostatné veřejné zakázky. Regionální centra a jejich venkovské zázemí Regionálními centry jsou myšlena města definovaná v Tabulce 3. Jejich zázemím je myšleno veškeré území nespadající do spádovaného území metropolitních území a aglomerací. Regionálními centry jsou i ta města, která jsou součástí metropolitního území, či aglomerace (např. Chrudim, Přerov, Jablonec nad Nisou). Spádové území těchto měst bude definováno. Strukturálně postižené kraje Ústecký kraj, Moravskoslezský kraj, Karlovarský kraj. Hospodářsky a sociálně ohrožená území Správní obvody ORP definované na základě stanovených indikátorů – (a) intenzita bytové výstavby, (b) hrubá míra celkového přírůstku, (c) index stáří, (d) podíl nezaměstnaných osob, (e) intenzita podnikatelské aktivity. Vymezeny byly správní obvody ORP, které vykazují nejhorší výsledky v těchto indikátorech, v nichž žije 25 % obyvatel Česka. Navíc k takto vymezeným správním obvodům ORP také správní území obcí zasahujících do bývalých vojenských újezdů
MMR: Strategie regionálního rozvoje ČR 2021+
Strategie regionálního rozvoje ČR 21+
Strategie regionálního rozvoje ČR 21+ Strategický cíl 1: mezinárodně konkurenceschopná metropolitní území adaptovaná na ekonomický, prostorový a populační růst Strategický cíl 2: aglomerace využívající svůj růstový potenciál a plnící úlohu významných krajských hospodářských, kulturních a akademických center Strategický cíl 3: hospodářsky stabilizovaná regionální centra představující snadno dostupná centra zaměstnanosti a obslužnosti příslušných funkčních regionů Strategický cíl 4: revitalizované a hospodářsky restrukturalizované regiony přizpůsobené a flexibilně reagující na potřeby trhu Strategický cíl 5: dobrá kvalita života v hospodářsky a sociálně ohrožených územích Strategický cíl 6: kvalitní plánování regionálního rozvoje přispívající k plnění cílů regionální politiky
DISKUSE Zpracoval: Radan Večerka