KLÍČOVOU SOUČÁSTÍ SYSTÉMU CESTOVNÍHO RUCHU JSOU FORMY TURIZMU MÍSTA REALIZACE POČTU ÚČASTNÍKŮ DÉLKY POBYTU ZPŮSOBU ZABEZPEČENÍ ZPŮSOBU FINANCOVÁNÍ ČLENĚNÍ FOREM CESTOVNÍHO RUCHU PODLE: ZPŮSOBU DOPRAVY VĚKOVÝCH SKUPIN KLÍČOVOU SOUČÁSTÍ SYSTÉMU CESTOVNÍHO RUCHU JSOU TECHNICKÉ MOŽNOSTI.
ČLENĚNÍ FOREM PODLE MÍSTA REALIZACE PŘÍJEZDY TURISTŮ V ROCE 2016
NEJVÍCE NAVŠTĚVOVANÉ ZEMĚ V ROCE 2016
PŘÍCHOZÍ CESTOVNÍ RUCH PODLE ÚČELU NÁVŠTĚVY V ROCE 2016 TŘI KATEGORIE TURISMU: VNITŘNÍ (DOMESTIC TOURISM), NÁRODNÍ (NATIONAL TOURISM), MEZINÁRODNÍ (INTERNATIONAL TOURISM). PŘÍCHOZÍ CESTOVNÍ RUCH PODLE ÚČELU NÁVŠTĚVY V ROCE 2016
ČLENĚNÍ FOREM PODLE DÉLKY POBYTU ÚČASTNÍK CESTOVNÍHO RUCHU: NÁVŠTĚVNÍK VÝLETNÍK TURISTA TUZEMSKÝ TURISTA: KRÁTKODOBÝ POBYT (JEDNODENNÍ AŽ TŘÍDENNÍ) POBYT DLOUHODOBÝ ZAHRANIČNÍ TURISTA: TRANZITNÍ NÁVŠTĚVNÍK KRÁTKODOBÝ NÁVŠTĚVNÍK DLOUHODOBÝ NÁVŠTĚVNÍK
ČLENĚNÍ FOREM PODLE ZPŮSOBU ZABEZPEČENÍ TURISTIKA SKUPINOVÁ, TURISTIKA NEZÁVISLÁ A ČÁSTEČNĚ NEZÁVISLÁ, TURISTIKA INDIVIDUELNÍ. ORGANIZOVANÉ ZÁJEZDY NEORGANIZOVANÝ INDIVIDUÁLNÍ TURISMUS ČLENĚNÍ FOREM PODLE POČTU ÚČASTNÍKŮ MASOVÝ („TRADIČNÍ“) TURISMUS KOLEKTIVNÍ TURISMUS INDIVIDUÁLNÍ TURISMUS RODINNÝ TURISMUS
ČLENĚNÍ PODLE VĚKOVÝCH SKUPIN MALÉ DĚTI (DO 6 LET), DĚTI (6-12 LET), MLÁDEŽ (12-16 LET), MLADÍ LIDÉ (17-21 LET), DOSPĚLÍ (22-60 LET) SENIOŘI (NAD 60 LET) – MLADÍ (DO 65 LET) STARŠÍ (66-75 LET) NEJSTARŠÍ (NAD 75 LET) ÚČASTNÍCI MEZINÁRODNÍHO CESTOVNÍHO RUCHU STARŠÍ 60 LET STÁT % FRANCIE 30 NĚMECKO 20 KANADA 28 V. BRITÁNIE 16 USA 27 ŠPANĚLSKO 15 JAPONSKO ITÁLIE 13 ČR 5
POŽADAVKY NA SENIORSKOU FORMU TURISMU: ROSTOUCÍ POPTÁVKA PO KVALITĚ, POHODLÍ A BEZPEČNOSTI ROSTOUCÍ POPTÁVKA PO JEDNODUCHÝCH ZPŮSOBECH DOPRAVY ROSTOUCÍ POPTÁVKA PO RELAXAČNÍCH AKTIVITÁCH (GOLF) ROSTOUCÍ POPTÁVKA PO PRODUKTECH ZAMĚŘENÝCH NA JEDNOTLIVCE ROSTOUCÍ POPTÁVKA SPÍŠE V OBDOBÍCH MIMO HLAVNÍ SEZÓNU V MARKETINGU KLÁST MENŠÍ DŮRAZ NA VĚK A VĚTŠÍ NA POHODLÍ ROSTOUCÍ POPTÁVKA PO VZDÁLENĚJŠÍCH DESTINACÍCH, ALE ČÁSTEČNĚ I PO KRATŠÍCH POBYTECH (PRODLOUŽENÉ VÍKENDY).
MLÁDEŽNICKÁ FORMA CESTOVNÍHO RUCHU CHARAKTERISTIKA: DOPLŇOVÁNÍ ALTERNATIVNÍMI ZPŮSOBY TRÁVENÍ ČASU; PREFEROVÁNÍ MOBILITY A ROSTOUCÍ POPTÁVKA PO PŮJČOVNÁCH AUT, MOTOCYKLŮ A KOL; RŮST PREFERENCE REGIONŮ, KTERÉ NABÍZEJÍ ŠIROKOU A ROZMANITOU KONCEPCI; CHOVÁNÍ VE VOLNÉM ČASE BUDE VÍCE INDIVIDUALIZOVANÉ, POROSTE POPTÁVKA SPÍŠE PO MENŠÍCH UBYTOVACÍCH JEDNOTKÁCH (MENŠÍ RODINNÉ HOTELY, FARMY)
PŘÍJMY Z TURISMU V ROCE 2015 POŘADÍ STÁT PŘÍJEM (MLRD. $) 1 USA 205,9 ŠPANĚLSKO 60.3 3 THAJSKO 49,9 4 ČÍNA 44,4 5 FRANCIE 42,5 6 ITÁLIE 40,2 7 V. BRITÁNIE 39,6 8 NĚMECKO 37,4 9 HONGKONG 32,9 10 AUSTRÁLIE 32,4
TŘÍDĚNÍ TURISMU PODLE TECHNICKÝCH HLEDISEK ČČLENĚNÍ PODLE TYPU ZAJIŠTĚNÍ. PODLE TYPU PŘESUNU ČČLENĚNÍ
JÍZDNÍ (NA KONÍCH APOD.) OSOBNÍ (PŘEPRAVA LIDÍ) OBLASTNÍ (REGIONÁLNÍ) TŘÍDĚNÍ DOPRAVY HLEDISKO SKUPINA PODSKUPINA PODLE PROSTŘEDÍ PEVNINSKÁ SILNIČNÍ ŽELEZNIČNÍ VNITROZEMSKÁ LODNÍ PODZEMNÍ POTRUBNÍ PĚŠÍ JÍZDNÍ (NA KONÍCH APOD.) MOŘSKÁ VZDUŠNÁ KOSMICKÁ PODLE PRAVIDELNOSTI PRAVIDELNÁ (LINKOVÁ) NEPRAVIDELNÁ PODLE FUNKCE OSOBNÍ (PŘEPRAVA LIDÍ) INDIVIDUÁLNÍ HROMADNÁ NÁKLADNÍ PŘEPRAVA MATERIÁLŮ PŘEPRAVA VÝROBKŮ PŘEPRAVA ENERGIÍ PODLE PŘEPRAVNÍ VZDÁLENOSTI MÍSTNÍ OBLASTNÍ (REGIONÁLNÍ) VNITROSTÁTNÍ MEZINÁRODNÍ MEZIKONTINENTÁLNÍ
PŘÍCHOZÍ CESTOVNÍ RUCH PODLE ZPŮSOBU DOPRAVY V ROCE 2016
SCHÉMA LOGISTICKÉHO ŘETĚZCE PŘEPRAVY ORGANIZACE PŘEPRAVY PŘEPRAVA A SLUŽBY ZAKONČENÍ SCHÉMA LOGISTICKÉHO ŘETĚZCE PŘEPRAVY Hlavní směry letecké dopravy
Přímé letecké spoje z Prahy v roce 2015
Evropská mezinárodní silniční síť v roce 2017 Intenzita dopravy na dálnicích a silnicích I. třídy v roce 2016
Evropská vysokorychlostní železniční síť
Rychlosti na tratích v ČR v roce 2014
Hlavní evropské vodní cesty Vnitrozemské vodní cesty v ČR
LANOVÁ DRÁHA V SAN FRANCISCU JANSKÉ LÁZNĚ – ČERNÁ HORA LANOVÁ DRÁHA NA PETŘÍN V PRAZE LANOVÁ DRÁHA V SAN FRANCISCU KABINOVÁ LANOVKA JANSKÉ LÁZNĚ – ČERNÁ HORA SEDAČKOVÁ LANOVKA LIPNO-PROMENÁDNÍ
INFORMAČNÍ A MATERIÁLOVÉ TOKY UBYTOVACÍ SLUŽBY ZAJIŠTĚNÍ UBYTOVÁNÍ PŘHLÁŠENÍ PŘEDÁNÍ UBYTOVÁNÍ ZABEZPEČENÍ ŚLUŽEB UKONČENÍ POBYTU INFORMAČNÍ A MATERIÁLOVÉ TOKY Logistický řetězec ubytovacích služeb TOURIST, ECONOMY, STANDARD, FIRST CLASS, LUXURY HOTELOVÉ ŘETĚZCE VZNIKAJÍ 4 ZPŮSOBY: NA ZÁKLADĚ MANAŽÉRSKÉ SMLOUVY, FRANCHISINGEM, NÁKUPEM HOTELŮ, DOHODOU.
INFORMAČNÍ A MATERIÁLOVÉ TOKY STRAVOVACI SLUŽBY MARKETING NÁKUP A DOPRAVA SKLADOVÁNÍ VÝROBA JÍDEL A NÁPOJŮ EXPEDICE A DISTRIBUCE REVERZNÍ LOGISTIKA INFORMAČNÍ A MATERIÁLOVÉ TOKY Logistický řetězec stravovacích zařízení
INFORMAČNÍ A REZERVAČNÍ SYSTÉMY PLÁNOVAČE - VYHLEDÁVAČE TRAS (ROUTERPLANNERY) VYHLEDÁVAČE UBYTOVÁNÍ PATŘÍ HOTELSCOMBINED A TRIVAGO