Dějiny psychologie Funkcionalismus.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Advertisements

Behaviorismus (část II)
Dějiny psychologie Behaviorismus.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Je Mgr. Zdena Hanušová Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu:
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Biologie člověka-úvod Brainstorming -napiš vše, co tě napadne při slově.
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Společenská změna. „Panta rei“ (vše plyne) Herakleitos.
Ke kvalitě pracovního života Iva Kirovová. Kvalita pracovního života QWL, QoWL Multidimenzionální koncepce Multidisciplinarita.
Cíl Cílem je optimální souhra parasympatického a sympatického větve nervového, endokrinního a imunitního systému jako výraz optimální přizpůsobivosti organismu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ABSTRAKT BP se zaměřuje na získávání a výběr, na dva z důležitých personálních procesů. V teoretické části jsou na základě odborné literatury uvedeny kroky.
Analýza pracovního výkonu zaměstnanců
Kriminalistická charakteristika trestného činu
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
MICROSOFT WINDOWS.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Roční preventivní program a následná práce se třídou a rodiči Ing
Zlepšení metodologických kompetencí učitelů anglického jazyka
Interpolace funkčních závislostí
Kognitivně – behaviorální přístup
Název projektu: Moderní škola
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Přírodopis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 1. Co je nejmenší?
Zaměstnávání osob se zdravotním postižením Bakalářská práce Tereza Veselá Personální management v průmyslových podnicích Masarykův ústav vyšších studií.
Postnatální období–předškolní věk
Základy pedagogické metodologie
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Popisný (popis reality, jevu) Vztahový (vztah jevů, faktorů, činitelů)
Dějiny psychologie Asocianismus.
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Pedagogická psychologie
Present Simple Přítomný čas prostý. Present Simple Přítomný čas prostý.
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Název projektu: Moderní škola
Název prezentace (DUMu):
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Rozpisy témat a odevzdávárny
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_17_32_PODNEBNÉ PÁSY
Název projektu: Moderní škola
Základní společenstva – skály a hory
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Dějiny psychologie Gestalt psychologie.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Dějiny psychologie Gestalt psychologie.
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
OSOBNOST.
Dějiny psychologie 8 Neobehaviorismus.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Dějiny psychologie Funkcionalismus

Důležité postavy předchůdci Francis Galton Charles Darwin Herbert Spencer George John Romanes C. Loyd Morgan

Důležité postavy pionýři James McKeen Cattell G. Stanley Hall James Mark Baldwin William James Edward L. Thorndike

Důležité postavy zakladatelé John Dewey James R. Angell

Důležité postavy následovníci Robert S. Woodworth Harvey Carr

Charles Darwin (1809-1882) evoluční teorie vývoje druhů prostřednictvím přirozeného výběru výrazný vliv na psychologii: kontinuita psychických funkcí mezi lidmi a nižšími živočichy, důraz na adaptaci organismu na prostředí

Francis Galton (1822-1911) významná postava psychologie dědičnost inteligence, individuální rozdíly, eugenika aplikace statistických postupů testy, dotazníky zkoumal představivost

Herbert Spencer (1820-1903) evolucionista, rozšířil Darwinovu teorii na lidskou společnost přežití organismu závisí na jeho adaptaci na prostředí přežijí nejsilnější, slabí ať zhynou vyhovovalo individualistickému duchu USA

William James (1842-1910) významný americký psycholog začal v USA psychologii učit, napsal vlivnou učebnici Principy psychologie

Principles of Psychology (1890) … Even in the clearest parts of Psychology our insight is insignificant enough. And the more sincerely one seeks to trace the actual course of psychogenesis, the steps by which as a race we may have come by the peculiar mental attributes which we possess, the more clearly one perceives "the slowly gathering twilight close in utter night."

William James (1842-1910) předmětem psychologie je analýza vědomých stavů mysli a funkcí, které pro organismus mají duševní procesy prodělávají evoluční vývoj nemá význam zkoumat jednotlivé elementy, musíme se ptát spíše po funkcích jednotlivých procesů i vědomí je proces /funkce, je osobní povahy (já) vědomí je osobní, kontinuální, neustále se měnící, selektivní klíčová metoda naturalistická introspekce - zcela jinak vymezená, než u strukturalistů periferní teorie emocí

Granville Stanley Hall (1844-1924) žák Jamese i Wundta založil American Journal of Psychology (1887) nové oblasti psychologie - vývojová a pedagogická psychologie rekapitulační hypotéza ve vývojové psychologii na Clarkově universitě v r. 1909 uspořádal setkání evropských psychoanalytiků a amerických psychologů (James, Titchener, Cattell)

James McKeen Cattell (1860-1944) Wundtův asistent, ovlivněn Galtonem po návratu do USA působil na Columbijské univerzitě věnoval se vývoji testů (termín mentální testy), ale ne příliš úspěšně založil mj. Psychological Review

John Dewey (1859-1952) vůdčí osobnost funkcionalismu působil v Chicagu, později na Kolubmijské univerzitě 1886 vydal Psychologii 1896 moderní pojetí reflexního oblouku (3 části, senzorická, centrální, motorická, ale tvoří celek) chování by mělo být chápáno ve vztahu ke své funkci molární jednotky analýzy

James R. Angell (1869-1949) žák Deweyho i Jamese v 1903 vydal článek o vztahu mezi strukturalistickou a funkcionalistickou psychologií vymezil funkcionalistický přístup psychologie psychických operací vs. psychických elementů studuje typické operace vědomí v aktuálních životních podmínkách funkcionalismus studuje vědomí jako nástroj přizpůsobení je také studiem psychofyzických vztahů, celého vztahu organismu a prostředí (vědomí má řídící funkci)

Harvey Carr (1873-1954) za jeho působení v Chicagu rozkvět chicagské funkcionalistické školy hodně experimentů, hledání funkčních vztahů mezi proměnnými spíš než teoretických konstruktů používali jak behaviorální, tak introspektivní data

Kritika funkcionalismu nedostatečné vymezení termínu funkce aplikovaná věda teleologická vysvětlení

Zařazení funkcionalismu vzhledem k Watsonovým preskriptivním dimenzím klíčové dimenze funkcionalismus utilitarismus induktivismus vývojový přístup

Doplňující literatura Darwin, Charles (1859). On the origin of species by means of natural selection, or the preservation of favoured races in the struggle for life. Darwin, Charles. (1872). The expression of the emotions in man and animals. Darwin, Charles (1874). The descent of man. Part One: Descent or Origin of Man (ch. 1-7). (2nd ed.). Originally published in London by J. Murray. Darwin, Charles. (1877). A biographical sketch of an infant. Mind, 2, 285-294.

Doplňující literatura Galton, Francis (1874). English men of science. Galton, Francis (1892). Hereditary genius. Galton, Francis (1907). Inquiries into human faculty and its development. Cattell, James McKeen (1890). Mental tests and measurements. Mind, 15, 373-381.

Doplňující literatura James, William (1890). The principles of psychology. James, William (1892). The stream of consciousness. From Psychology (chapter XI). Cleveland & New York, World. James, William (1904). The Chicago School. Psychological Bulletin, 1, 1-5. James, William (1884). What is an emotion? Mind, 9, 188-205.

Doplňující literatura Hall, G. Stanley (1904). Adolescent girls and their education. From Adolescence: Its psychology and its relations to physiology, anthropology, sociology, sex, crime, religion, and education (Vol. 2, Chapter 17). Dewey, John (1896). The reflex arc concept in psychology. Psychological Review, 3, 357-370. Dewey, John (1884). The new psychology. Andover Review, 2, 278-289.

Doplňující literatura Angell, James Rowland (1907). The province of functional psychology. Psychological Review, 14, 61-91.