Lokalizace řečových center u nemocným s mozkovými nádory

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lokalizace řečových center u nemocným s mozkovými nádory
Advertisements

Symbolické funkce a jejich poruchy
Sedm základních nástrojů řízení jakosti. Kontrolní tabulky Vývojové diagramy Histogramy Diagramy příčin a následků Paretovy diagramy Bodové diagramy Regulační.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
GEOGRAFICKÁ TOPOGRAFIE A KARTOGRAFIE. KARTOGRAFIE „Věda zabývající se konstrukcí a obsahem map zemského povrchu, jejich používáním, rozmnožování a.
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
Oční vady. Krátkozrakost Dalekozrakost Šedý zákal Zelený zákal Vetchozrakost Šilhání Astigmatismus Tupozrakost Barvoslepost.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Korekce lehké oboustranné senzorineurální vady sluchu Bártková,E., Lejska,M., Havlík,R., Weberová, P. AUDIO-Fon centr. Brno 2007.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Organizovaný screening rakoviny děložního čípku současný stav, trendy a účast českých žen v preventivních programech MUDr.Petr Sudek, MUDr.Vladimír Dvořák.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
1.VYHLÁŠENÍ RESORTNÍCH BEZPEČNOSTNÍCH CÍLŮ MZ na období červen 2011– duben PODEPSÁNÍ PROHLÁŠENÍ WHO „Čistá péče je bezpečnější“
Úvod k přednáškám o Jištění kvality technologických procesů VŠCHT pd v
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Schizofrenie. Psychóza = nemoc duše Schizofrenie se řadí do jedné ze tří skupin psychóz - funkční psychózy. Realita se stává cizí. Mění způsob, jakým.
Publikace klasifikace zdravotního stavu lesa na bázi TM Landsat pomocí webových služeb jako součást OPRL Ústav pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad.
Problematika aktualizace ÚAP - RURÚ Program jednání: Úvod Informace z porady MMR s Krajskými úřady konané dne v Praze Pozvánka na seminář Metadata.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_6A_8B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:6. Tematický okruh,
Software Licence a distribuce Karel Nymsa Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Počitačová bezpečnost - je obor informatiky, který se zabývá zabezpečením informací v počítačích (odhalení a zmenšení rizik spojených s používáním počítače).
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Umořování dluhu Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
Komplexní systém hodnocení
Technické vybavení počítače - Počítač PC
Afázie – materiály.
Ing. Lenka Bombera Piskačová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Kód vzdělávacího materiálu:
AFÁZIE.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
Úloha bodového systému
Centrální nervová soustava (CNS)
Informatika 9. ročník (volitelný předmět)
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Úvod do tvorby srozumitelného textu
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Lokalizované poruchy Přednáška č.3.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Katastr nemovitostí (KNEM)
Digitální učební materiál
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Brain computer interface
Řeč, vědomí, pozornost a funkce frontálních laloků
Specifické poruchy učení a NKS
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Harmonogram cvičeních Podmínky pro zápočet Informační zdroje
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry obchodní jednotky C&A
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Speciálně pedagogická diagnostika
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Život bez střeva , Praha.
Co vše nám může tvořit počítačovou sestavu
Inkontinence Michaela Matoušková.
SQL Server 2017: Automatic tuning
Transkript prezentace:

Lokalizace řečových center u nemocným s mozkovými nádory Horemužová J., Ferda J., Kastner J., Kreuzberg B., I. Herejková

Řečová centra: u praváků obvykle uložená vlevo Brocovo motorické centrum v pars opercularis gyri frontalis inferior tato oblast umožňuje slovní a písemné vyjádření myšlenek Wernickeho senzorické centrum v zadní části gyrus temporalis superior mezi primárním sluchovým centrem a gyrus angularis tato oblast je nutná pro pochopení slyšené a psané řeči Fasciculus arcuatus Primární a sekundární zraková kůra a primární sluchová kůra Zdroj: Clinical Functional MRI Autor: A.L.Baert, M.Knauth, K.sartor

Afázie: porucha tvorby a porozumění řeči Expresivní afázie – při lézi Brocova centra, chápání řeči je zachováno, ale nemocný ji nedokáže vyjádřit ve verbální ani písemné podobě Percepční afázie – při lézi Wernickeho centra, neschopnost chápat mluvenou i psanou řeč, ale řečová produkce je zachována, avšak je nesmyslná Konduktivní afázie – při přerušení fasciculus arcuatus, verbální i grafický projev řeči je plynulý, avšak s nápadnou poruchou obsahu Globální afázie – při rozsáhlých lézích v obl. fissura Sylvii Anomická afázie – při lézi zadní č. gyrus temporalis inferior, porucha pojmenovávání nazíraných objektů nebo nalézání vhodných slov Transkortikální afázie – při lézích (ischemických), kt. působí izolaci dané řečové obl. od okolních mozkových struktur, zachovaná schopnost opakovat mluvená slova či věty - motorická, senzorická a smíšená

Metodika fMRI: Anatomické mapy - TSE T2, 3D-FLASH T1 Gradient field mapping Funkční MRI - EPI Analýza fMRI - t-test + GLM statistika Paradigma Řečová zkouška Blokové schéma Aktivní fáze 4 x 10 měření

Soubor nemocných: 2004 - 2008 – 100 fMRI u 93 nemocných 39 nemocných s TU lokalizovaným v levé hemisféře fMRI použita k předoperačnímu mapování řečové funkce mozku pro stimulaci řečových center byl většinou použit současně test verbální fluence (vyjmenovávání částí lidského těla) image naming test (pojmenovávání vyobrazených předmětů – např. lopata, míč, auto, etc.) věk 21-77 let (52,3), 19 mužů a 20 žen

Výsledky 1: Histologické typy nádorů Astrocytární nádory 25 Meningeom 3 Kavernózní hemangiom 3 Sekundární n. 4 Meningeom + glioblastom 1 Ostatní 3 Brocovo centrum : Wernickeho centrum: Vpravo 6 (15,4%) 4 (10,3%) Vlevo 15 (38,5%) 21 (53,8%) Bilaterální 15 (38,5%) 9 (23,1%) Nezobrazení 3 (7,7%) 5 (12,3%) Nedostatečná odpověď či kvalita testu U většiny výraznější aktivace image naming testem.

Výsledky 2: 33 P, 1L, 5 přecvičených leváků operováno bylo 32 pacientů, z toho 10 opakovaně konzervativní léčba 7 nemocných Fatická porucha: před operací Bez fatické poruchy – 18 Hraniční nález – 2 Amnestická afázie – 5 Expesivní afázie – 4 Senzorická afázie – 1 Smíšená porucha – 2 po operaci Beze změny – 18 Zhoršení - trvalá porucha – 4 Zhoršení - přechodná porucha – 6 Zlepšení – 4 Bez fatické poruchy, difuzní astrocytom gr II

Ukázka: multifokální glioblastom lehká expresivní afázie a anomická afázie image naming test verbální fluence

Ukázka: glioblastom transkortikální senzorická afázie image naming test verbální fluence

Diskuze: Kvalita fMRI závisí na stavu nemocného, u afatiků jsou problémy s porozuměním instrukcí Důležité je zacvičení nemocného logopédem, aby se předešlo problémům během testu Funkční zkoušky je třeba mít společné pro fMRI a pro peroperační elektrofyziologické mapování, pro zobrazení centra při peroperačním monitorování je využit test s lepší odpovědí při fMRI Výsledky mapování řečových center je možné využít k stereotaktické navigaci operačního výkonu pomocí fúze morfologického MRI obrazu a funkční mapy

Závěr: Předoperační lokalizace řečového, především motorického centra má význam pro plánování operace a stanovení optimálního monitorování během operace fMRI umožňuje odhadnout riziko poškození řečových funkcí následkem neurochirurgického výkonu a jejich vývoj po něm 1-2007 11-2007 Přesunutí dominance motorického řečového centra doprava u recidivy glioblastomu.