Národní obrození Zdroje NO: Myšlenky osvícenství.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
České národní obrození
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:VÝZNAM A PROBLEMATIKA RUKOPISŮ.
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Josef Dobrovský * položil základy obrozeneckého
3. ČTVRTINA 18. STOLETÍ – POLOVINA 19.STOLETÍ
České národní obrození
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Josef Kajetán Tyl
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
František Ladislav Čelakovský
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:2. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Název: LIDOVÁ SLOVESNOST Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Osobnosti národního obrození
N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 9. června 2012 N á zev:
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:SLOVANSKÁ VZÁJEMNOST Autor:Mgr.
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Národní obrození 8. ročník.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
NÁRODNÍ OBROZENÍ. národní obrození = společenský proces vedoucí k záchraně českého jazyka a literatury a k národní emancipaci 80. léta 18. století – 20.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:JOSEF KAJETÁN TYL Autor:Mgr.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: června 2012
Josef Kajetán Tyl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Národní obrození František Palacký.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
České národní obrození
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Národní obrození.
Divadlo ve třetí etapě národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
2. polovina 18. století – 50. léta 19.století
František Ladislav Čelakovský Mgr. Ludmila Růžičková
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Rukopisy RKZ Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Národní obrození Michaela Tarabová.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Kde se Josef Dobrovský narodil?
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.06_FRANTIŠEK LADISLAV.
František Ladislav Čelakovský
České národní obrození = ČNO
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
3. Fáze Národního obrození
František Ladislav Čelakovský Název projektu: OP VK
Národní obrození Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník:
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_07 RKZ
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Počátek Národního obrození
Název materiálu: Národní obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
2. Fáze Národního obrození
NÁRODNÍ OBROZENÍ DRUHÁ FÁZE
VY_32_INOVACE_34 JOSEF KAJETÁN TYL 1808 – 1856.
České národní obrození
Transkript prezentace:

Národní obrození Zdroje NO: Myšlenky osvícenství. Reformy osvícenského absolutismu – Josef II. (zrušení nevolnictví 1721). Myšlenka slovanské vzájemnosti . Posila národního sebevědomí, činnost drobné venkovské inteligence – kněží, učitelé – „zapadlí vlastenci“. Průmyslová revoluce – změny v životě lidí, vědomí náležitosti k národu. Sběratelství lidové slovesnosti.

Periodizace NO 1. fáze – obranná - 70. léta 18. st. – počátek 19. st. 2. fáze – ofenzivní – poč. 19. st. – konec 20. let 19. st. 3. fáze – vyvrcholení NO – 30. – 50. léta 19. st.

1. Fáze NO Cíle: čelit germanizaci, zachránit a obnovit ČJ, zájem o českou kulturu a dějin. Josef Dobrovský – 1753 – 1829, kněz, vychovatel hraběte Nostice, jazykovědec, lit. historik, Zevrubná mluvnice jazyka českého – navrhl tzv. analogický (obdobný) pravopis – podle dosavadního pravopisu se po C, Z, S psalo pouze Y: plazy, ptácy, cyzý, Dobrovský navrhl kosi – hadi, vozí – sedí a po C jen I.

1. Fáze NO Josef Dobrovský – Dějiny české řeči a literatury – Dobrovský byl spoluzakladatelem vědecké slavistiky = nauky o slovanských jazycích. Václav Matěj Kramerius – 1753 – 1808 – Založil nakladatelství Česká expedice – vydával lidové zábavné čtení, noviny, díla starší české literatury.

1. Fáze NO Počátky obrozeneckého divadla: první scény – občasná česká představení ve Stavovském divadle – tehdy Nosticovo. Pravidelná česká představení v dřevěném divadle – dolní část Václavského náměstí – tzv. Bouda 1786 – 1789.

2. Fáze NO Pavel Josef Šafařík – 1795 – 1861 Slovák, psal česky. Slovanské starožitnosti – nejstarší dějiny Slovanů – důkaz starobylosti slovanského osídlení v Evropě. Měl vliv na úpravu č. pravopisu – grafickou změnu významu hlásek g-j, geg – jej, w –v Wáclaw – Václav, au – ou winau – vinou, j – í gegj – její.

2. Fáze NO Jan Kollár 1793 – 1852 Slovák, psal česky. Tvůrce myšlenky slovanské vzájemnost, básník. Slávy dcera – předzpěv + 5 zpěvů (Sála, Labe, Dunaj, Léthé – slovanské nebe, Acheron – slovan. peklo) – motiv putování, zpěvy – přes 600 vlasteneckých a milostných znělek.

Jan Kollár

2. Fáze NO František Ladislav Čelakovský 1799 – 1852 Vychovatel, překladatel, spisovatel, profesor slavistiky ve Vratislavi a v Praze, sběratel lid. Slovesnosti. Slovanské národní písně Mudrosloví národu slovanského ve příslovích Vlastní tvorba – ohlasová poezie = tvorba v duchu lidové slovesnosti – Ohlas písní ruských – čerpal z ruských bylin (epické zpěvy o ruských bohatýrech), oslavuje hrdinství a sílu ruských bohatýrů, převažuje epika, Ohlas písní českých – převažuje lyrika, zachycuje ráz českého lidového života.

2. Fáze NO František Ladislav Čelakovský Toman a lesní panna – smutný děj, tragický konec, smrt způsobí lesní panna, dialogy, znaky lidové slovesnosti – trojí opakování, zdrobněliny, lidové rčení (dobrou vůli spolu měli), úryvek z lidové písně (všecky krásné hvězdičky…).

Rukopisné padělky Rukopis královédvorský – RK – byl nalezen 1817 ve Dvoře Králové, označen za památku ze 13. st. Rukopis zelenohorský – anonymně zaslán Národnímu muzeu 1818, nalezen na Zelené hoře v jižních Čechách, označen za památku z 10. st. Rukopisy obsahovaly epické skladby, byly přijaty s nadšením, v jejich pravost uvěřili: Dobrovský, Šafařík, Palacký.

Rukopisné padělky Pravděpodobní autoři podvrhů: Václav Hanka (knihovník, archivář Českého muzea, básník) Josef Linda (spis., novinář) Spory o rukopisy: v 80. letech dokázána jejich nepravost – Masaryk, Gebauer, Goll. Význam rukopisů: měly dokázat starobylost naší kultury, měly posílit národní sebevědomí, básnicky cenná díla 1. pol. 19. st., inspirace pro umělce – Smetana, Aleš, Myslbek, Mánes, Zeyer.

3. Fáze NO Jedná se o vyvrcholení NO. Vznik 1. politického obrozeneckého programu = austroslavismus (Fr. Palacký). Literatura: spjatost s NO, romantismus, počátky realismu.

Národní obrození Josef Kajetán Tyl Spjatost s NO: Josef Kajetán Tyl Novinář, redaktor – Květy, herec, dramatik, spisovatel. Kutnohorští havíři Jan Hus Jan Žižka Krvavé křtiny aneb Drahomíra a její synové Strakonický dudák aneb hody divých žen – hl. p.- Švanda, Dorotka, Vocilka, Kalafuna.

Národní obrození Josef Kajetán Tyl Lesní panna aneb cesta do Ameriky Tvrdohlavá žena aneb zamilovaný školní mládenec Pražský flamendr Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka – píseň Kde domov můj – zpívá slepý houslista Mareš, melodii napsal František Škroup. Tyl chtěl svými díly zdůraznit kladné stránky obyčejných lidí a zároveň vychovávat – především k vlastenectví.

J. K. Tyl

Použité obrázky: Josef Dobrovský: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0e/Jan_Vil%C3%ADmek_-_Josef_Dobrovsk%C3%BD.jpg Pavel Josef Šafařík: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Pavel_Josef_%C5%A0afa%C5%99%C3%ADk.jpg Jan Kollár: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kollar_jan.jpg Fr. L. Čelakovský: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Franti%C5%A1ek_Ladislav_%C4%8Celakovsk%C3%BD.jpg J. K. Tyl: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:J._K._Tyl.jpg

Použité zdroje: BALAJKA, B. Přehledné dějiny literatury. 5. vyd. Praha: Fortuna, 2000. 242 s. ISBN 80-7168-717-0. SOCHROVÁ, M. Literatura v kostce. 2. vyd. Praha: Fragment, 2007. 176 s. ISBN 978-80-253-0652-9.