ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK CZ.1.07/1.5.00/34.0423 ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Předsokratovské filosofické školy – Sofisté NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, 370 01 České Budějovice AUTOR Mgr. Petr Kajnar TÉMATICKÝ CELEK Řecká filosofie ROČNÍK 4.- HŠ DATUM TVORBY Září 2013
Anotace Prezentace: přiblíží žákům další předsokratovskou filosofickou školu vysvětlí pojem „sofistika“ Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení
Sofisté
Souhrnné označení pro starořecké filosofy a učitele, kteří působili v období 5.- 4. stol. př.n.l. Za své služby v oblasti výuky a řečnictví inkasovali odměnu, byli hojně využíváni u soudů
Sofistika schopnost na první pohled logické a přesvědčivé argumentace, která však může být založena na lsti, klamu, jiném výkladu, mnohoznačnosti nebo jiných tricích Příklad: „Pes je slovo.“ „Pes žere kosti.“ => „Slovo žere kosti.“
Společné myšlenky skepse vůči dosavadnímu poznání zpochybňování stávajících pravd relativizace hodnot pozvolný obrat k člověku jako předmětu filosofie
Protagoras z Abdér žák Démokritův, 481 – 410 př.n.l. citát: „Mírou všech věcí je člověk - jsoucích, že jsou, a nejsoucích, že nejsou.” věci nemají vlastnosti obecně platné, ale jen takové, jaké jim dá pozorovatel
Gorgiás Leontinský asi 483 – 376 př.n.l. vrcholná skepse vůči poznání citát: „Nic není, a je-li něco, je to nepoznatelné, a je-li něco poznatelné, je to nesdělitelné a nevysvětlitelné.“
Shrnutí posun od hledání arché k člověku zakladatelé kritického myšlení kritický pohled na morálku
Zdroje STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. 2. rozš. vyd. Praha: Zvon, 1992, 559 s. ISBN 80-711-3058-3.