Brainstorming a Brainwriting

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
Kroky k založení ERZ v kostce. Organizační příprava  informovat svůj odborový svaz o úmyslu založit evropskou radu zaměstnanců;  zjistit, zda podnik.
Studentská inovace praxí
Management Ing. Jan Pivoňka.
Anglický jazyk Michaela Hrdličková, 251 PT1 – Provozní technika 1. ročník „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zlepšování jakosti.
Je to metoda využívající principů týmové práce, která zvyšuje účinnost tvůrčího myšlení cílem je získat co nejvíce nápadů k řešenému problému, které budou.
PROJEKT 5.ročník - anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: Rok – měsíce – dny.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Kvalitativní výzkum.
Řídící struktury v organizaci
Problém - sporná, nerozřešená otázka nebo nesnadný úkol - překážka Řešení problémů.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Úvod do managementu1 Rozhodování Kreativita. Úvod do managementu seminář Manažerské rozhodování, Deming, Juran, Pareto, Osborne proces rozhodování.
Matematické metody v ekonomice a řízení II
Techniky projektového řízení
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Rozhodování Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Lucie Rohlíková Jana Vejvodová ZČU v Plzni
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
1 Týmová práce TYMP 1 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
3. ročník, studijní obory SOU Mgr. Smékalová Dagmar „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“
MODERAČNÍ TECHNIKY brainstorming brainwriting free-wheeling
Skupinové interview (Focus group)
Rozhodovací procesy.
Skupinové řešení problémů. Týmová prezentace. Pavla Kotyzová
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Podnikatelský nápad Nejlepším a nejpříjemnějším způsobem, jak vytvořit úžasný produkt či službu, je udělat něco, co chceš sám používat.
Veřejné zdravotnictví 2. ročník
Checklandova metodologie
ROZHODOVÁNÍ Osnova: 1. Východiska
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
RNDr. Jana Kotovicová, Ph.D. MZLU v Brně prezidentka
Vedení týmů a týmová práce
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Za akademický rok 2011/2012 prof. RNDr. Hana Kolářová, CSc. proděkanka LF UP.
Za akademický rok 2012/2013 prof. RNDr. Hana Kolářová, CSc. proděkanka LF UP.
1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Plánování přednáška druhá. 2 Obsah přednášek ProstředkyRealizaceZhodnoceníCíle AnalýzaVize.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Komunikační chyby vedoucích pracovníků ve vybraném podniku Autor bakalářské práce: Alena Strakošová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Iveta Kmecová, Ph.D.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Lektor: Mgr. Šárka Prachařová AABYSS s. r. o.
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Rozhodování funkce managementu. Rozhodování funkce managementu.
Regionální rozvoj a praxe
Assessment centrum.
Inteligence,tvořivost, paměť
PROJEKT MANAGEMENT (pro SEASON 2).
Studuj na… Studuj na ISŠ Na Karmeli, Mladá boleslav
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Modely tvorby rozhodnutí a metody tvorby nových koncepcí
Tvořivé řešení problémů Pavla Kotyzová
Práva dítěte Výchova k občanství
Prezentace a obhajoba zadaného tématu
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Recyklace plastu PŘÍRODA.
Assessment centrum.
Transkript prezentace:

Brainstorming a Brainwriting 23.2.2019 Brainstorming a Brainwriting

Brainstorming a Brainwriting Technika používaná k povzbuzení intuitivního tvůrčího myšlení v týmu, který má přinášet nová řešení a nové nápady. Je to základní metoda pro generování nápadů a myšlenek v týmové práci. Víc hlav pochopitelně víc ví a jsou-li do příslušného týmu přizváni zástupci všech zainteresovaných útvarů, jsou daleko lépe ochotni ztotožnit se s výsledky. 23.2.2019 Brainstorming a Brainwriting

Brainstorming a Brainwriting Jako druh techniky je brainstorming vynikající nástroj pro zapojení, diskusi, opakování a také k dodání energie. Psychologové uvádějí důkazy, že skupiny, které se zúčastní brainstormingu, jsou v plnění zadaného úkolu vytrvalejší než jednotlivé osoby a že tato vytrvalost ze zvětšuje přímo úměrně s velikostí skupiny. 23.2.2019 Brainstorming a Brainwriting

Brainstorming a Brainwriting Představuje modifikaci brainstormingu. Nejběžnější podoba tohoto přístupu tvůrčího myšlení spočívá v zápisu nápadů na list papíru, pak se listy vymění a účastníci zkoumají a dále rozvíjejí nápady druhých, zkouší na nich stavět, nebo přicházejí s dalšími zcela novými, nezávislými náměty. 23.2.2019 Brainstorming a Brainwriting

BRAINWRITING individuální brainwriting b) kolektivní brainwriting (+ vyhodnocení lektorem) 23.2.2019 Brainstorming a Brainwriting

Brainstorming a Brainwriting Metody brainstormingu, oblíbené ve vyspělých evropských zemích, v USA a v Kanadě, jsou založené na spontánním přinášení nápadů a vycházejí z jednoduchého přístupu: Myšlení začíná tam, kde končí informace. 23.2.2019 Brainstorming a Brainwriting

Brainstorming a Brainwriting Sama technika brainstormingu patří do kategorie interaktivních prezentačních dovedností. Často ji používáme, chceme-li, aby skupina jmenovala celou řadu nápadů na dané téma nebo hledala co nejvíce kreativních řešení daného problému. Ale proč je vlastně tato technika tak dobrá? Co se ve skutečnosti děje? 23.2.2019 Brainstorming a Brainwriting

Brainstorming a Brainwriting Jedná se o velmi efektivní metodu, která v sobě spojuje jak generování nových a odvozených myšlenek (tj. produkt „divergentního myšlení“), tak i zužování počtu možných variant směrem k té nejmarkantnější nebo jediné možné (tj. produkt „konvergentního myšlení“). 23.2.2019 Brainstorming a Brainwriting

Brainstorming a Brainwriting Účastníci mají naprostou volnost vyslovit cokoliv, co jim právě vytane na mysli, a to bez zábran a strachu z případné kritiky. To znamená, že skupiny účastníků přicházejí s novátorskými, často divokými myšlenkami, jednotliví členové týmu rozvíjejí myšlenky ostatních členů skupiny a předkládají různé návrhy, které jsou následně po diskusi a zpětné vazbě neprodleně uvedeny v život. 23.2.2019 Brainstorming a Brainwriting

Brainstorming a Brainwriting Zásady vedení brainstormingu Řídící je co nejvíce v pozadí a dává prostor k vyjádření myšlenek. Dobrý výsledek přináší taktika, při níž účastníci - pokud možno - vše dělají sami. Všechny myšlenky jsou vítány a nikdo nebude kritizován. Jsou vítány i absurdní myšlenky – je to velmi žádoucí. Okamžitě je třeba zapsat každý nápad bez toho, aby byl bezprostředně hodnocen. Je třeba dát najevo najevo, že jste srozuměni s tím, že někdo se třeba zúčastnit nechce nebo nechce přispívat do diskuse v některých okamžicích – aktivita by měla být spontánní a dobrovolná. 23.2.2019 Brainstorming a Brainwriting

Brainstorming a Brainwriting Zásady vedení brainstormingu Je možnost využívat napsat nápad na lísteček a poslat – jakmile se objeví, zviditelněte tyto myšlenky pro ostatní (je možné pověsit papír s textem na stěnu, promítnout zpětným projektorem, z počítače dataprojektorem apod.) Velkou skupinu je třeba rozdělit do menších skupin - každá skupina bude individuálně používat techniku brainstormingu a zapisovat myšlenky na papír. 23.2.2019 Brainstorming a Brainwriting

Brainstorming a Brainwriting Zásady vedení brainstormingu Nakonec se vytvoří z myšlenek všech skupin jeden hlavní seznam (master list). Pokračovat v brainstormingu je třeba tak dlouho, dokud se nové nápady objevují. 23.2.2019 Brainstorming a Brainwriting

Brainstorming a Brainwriting podporuje praxi v logickém myšlení; probouzí emoce (kladné i záporné) a umocňuje prožitky; podporuje představivost; motivuje; napomáhá budovat zdravé sebevědomí; učí koncentrovaně vyjádřit svůj názor; napomáhá zbavit se trémy; učí práci v týmu; vyslovené otázky jsou motorem pro kladení dalších otázek; podstatnou měrou ovlivňuje schopnost zapamatování. 23.2.2019 Brainstorming a Brainwriting

Brainstorming a Brainwriting Pro zvýšení účinnosti je vhodné vzít v úvahu následující faktory: Délka: doporučuje se 30 - 60 minut, nemělo by dojít k tomu, aby se účastníci nudili. Měli by se na sezení těšit, ne se ho bát. Zahřívací kolo: pokud účastníci metodu neznají, je vhodné zařadit "zahřívací kolo" - něco všem známého, ale netýkajícího se skutečného problému (např. Jak by se dala zlepšit klávesnice PC?) Velikost skupiny: 6 - 12 Účastníci: rozliční, asi 1/3 těch, kterých se rozebíraný problém týká. Většinou není vhodné, aby se zúčastnili současně nadřízení a podřízení 23.2.2019 Brainstorming a Brainwriting

Brainstorming a Brainwriting Pro zvýšení účinnosti je vhodné vzít v úvahu následující faktory: Zapisovatel: často je nutné zestručňovat, lepší je něco zapsat víckrát než vynechat. Lze použít techniky - magnetofon, video, počítač... Výhodná je tabule, na které mohou všichni vidět dosavadní nápady. Lze použít formy myšlenkové mapy. Předsedající: zajišťuje hladký průběh, uděluje slovo, nehodnotí Formulace problému: příliš úzká definice může zúžit odpovědi Je lepší se zeptat, jak lze zlepšit komunikaci s pobočkami, než jak snížit počet služebních cest 23.2.2019 Brainstorming a Brainwriting

Brainstorming a Brainwriting Nevýhody: Stálé potlačování hodnocení může vést k tomu, že někteří účastníci ztratí soustředění na problém. Protože nelze předpovědět, jaké nápady vzniknou, je obtížné se předem připravit. Dominantní jedinci ovlivňují ostatní a pokoušejí se ovládnout sezení. Někteří účastníci se v diskusi citově angažují a vnášejí do systému šum. Skupinová konformita způsobí nedostatek kreativity. 23.2.2019 Brainstorming a Brainwriting

Brainstorming a Brainwriting Výhody: Odložení hodnocení může pomoci překonat bariéry kreativity. Vznikne větší množství nápadů. Protože nápady jsou dílem skupiny, je větší šance na jejich realizaci, než kdyby pocházely od jednotlivce. 23.2.2019 Brainstorming a Brainwriting

Brainstorming a Brainwriting Následující varianty mohou pomoci zvýšit účinnost brainstormingu: Zastavit a pokračovat: např. 5 min. na vznik nápadů, 5 min. přestávka na inkubaci atd. Kolečko účastníků: účastníci dostávají slovo ve stanoveném pořadí, mohou se v daném kole vzdát slova - dostane se i na méně průbojné Phillips 66 - větší skupina se rozdělí na menší podskupiny (max. 6 lidí posuzuje 6 minut klady a zápory), v nichž probíhá klasický brainstorming. Na konci stanovené doby se vytvořené nápady vyhodnotí a celé skupině jsou předloženy ty nejlepší. Banka nápadů, kartičky: nápady se anonymně zapisují na kartičky. Výhodou je snadné zpracování. Problémy je vhodné formulovat otázkou typu Jak? Brainwriting - nápady se píší na kolující papíry 23.2.2019 Brainstorming a Brainwriting

Brainstorming a Brainwriting Literatura: David Gibson: TipsForTrainers@eureka-tp.com - www.eureka-tp.com Buzan, Clinical Laboratory Management Review, 1999. Bernard Nijstad, PhD, Journal of Experimental Social Psychology, 1999. 23.2.2019 Brainstorming a Brainwriting