Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, 379 01 Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo VY_32_INOVACE_3336 Název Neživá příroda Téma hodiny Předmět Prvouka Ročník/y/ 3.C Anotace Materiál obsahuje základní výklad, který žáky seznámí s neživou přírodou, skupenstvím látek, apod. Očekávaný výstup Žáci se orientují a aktivně používají pojmy z neživé přírody. Jsou schopni rozlišit živé a neživé přírodniny. Druh učebního materiálu Prezentace
Neživá příroda Mezi neživé součásti přírody patří: vzduch, voda, půda, nerosty, horniny, světlo, teplo. dolomit autor zdjęcia Stowarzyszenie Spirifer Slunce nám dává teplo a světlo. Bez něho by nebyl život na Zemi.
Rostliny, živočichové, člověk a ostatní živé organizmy jsou součástí živé přírody.
Živá i neživá příroda nám dává suroviny, ze kterých lidé vyrábějí výrobky. Přírodnina surovina výrobek
Skupenství látek V přírodě nalezneme látky ve skupenství plynném, kapalném nebo pevném. Pevné skupenství (židle ze dřeva, kabát z kůže, košile z látky). Pevné látky mají svůj stálý tvar. Kapalné skupenství (mléko, voda, limonáda). Kapalné látky přijímají tvar nádoby, ve které jsou nality. Plynné látky (vzduch, plyn).
Změny skupenství látek Vodu nalezneme ve skupenství plynném, kapalném i tuhém. Může své skupenství i měnit. V mrazech se voda z kapalného skupenství změní v led (pevné skupenství). Při vaření se kapalného skupenství stává skupenství plynné. Pára – plynné skupenství Voda – kapalné skupenství Led – pevné skupenství
Zdroje: Archiv autora www.office.misrosoft.com http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bd/Dolomit_Rumunia.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/df/Sun_in_X-Ray.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/Coastal_redwood.jpg/397px-Coastal_redwood.jpg