Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: boj, právo, vláda Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora Volmanová Datum: 5/2012 Anotace: podpora.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Téma: STAROVEKÉ ŘECKO 3 Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Archaické období Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora Volmanová Datum: 3/2012 Anotace:
ŠPANĚLSKO A PORTUGALSKO Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_12_A_14_Španělsko a Portugalsko.
Každodenní život Řeků. Bydlení na venkově domy z hlíny a slámy ve městě z nepálených cihel středem domu dvůr, kde stál oltář jednotlivé místnosti kolem.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
Obchod, trh Základy hospodaření.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Uč. 27 – 31 atlas 18/8 ABSOLUTISMUS V RUSKU.
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Hudba a tanec Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_17_HUDBA A TANEC Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Projekt: Šance pro každého žáka Reg. číslo: CZ /0. 0/0
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Antické Řecko – doba železná
Název školy: Základní škola T. G
MĚSTSKÉ STÁTY.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Raná řecká tyranida, Sparta
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Středověká kolonizace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
CESTOVNÍ RUCH AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Revoluce ve Francii
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Raný novověk - společnost
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Římská republika.
EGEJSKÁ OBLAST.
Vláda prvních Habsburků
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
MĚSTSKÉ STÁTY.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
STAROVĚKÉ ŘECKO.
VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Hranice slov v písmu
VY_32_INOVACE_15_ Skladba – druhy vět
Anotace Materiál obsahuje prezentaci posledních vládnoucích Přemyslovců. Seznamuje i se vznikem a rozvojem měst. Určeno 4.ročníku. Pilotáž: Prezentace.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Transkript prezentace:

Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.) Marek Kryška

Uč. s. 79 – přečíst text, ústně odpověz 1. Jak vznikla polis? 2. Jaká práva a povinnosti měli občané – vládnoucí vrstva? Najdeš v textu 3 práva a 3 povinnosti?

V Řecku nevznikl jednotný stát, ale asi 200 městských států. Občané měli:

PRÁVA POVINNOSTI a. SLOUŽIT VE VOJSKU; b. PODŘÍDIT SE ZÁJMŮM OBCE (POLIS); c. PLATIT DANĚ. a. VLASTNIT POZEMKY A BUDOVY; PODÍL NA POLITICKÉM DĚNÍ; b. PRÁVO VOLIT A BÝT VOLEN = zastávat úřady, = podílet se na řízení městského státu. jen pro bohaté = aristokracii – šlechtu.

str. 80, s pomocí učebnice doplň text: kolonie Řecká města zakládala nové osady = ………………………………. Vznikaly hlavně v …………………………… , na ……………………., na pobřeží …………………………………, i v dnešní ………………………………….. Mateřské město, které založilo kolonii = …………………………….. jižní Itálii Sicílii Černého moře Francii a Španělsku metropole

str. 80, s pomocí učebnice doplň schéma: Předměty obchodu: Kolonie Řecko Levné obilí → Řemeslné výrobky ← Olej Víno.

Důsledky kolonizace (uč. str. 80) 1. upadá domácí zemědělství (pěstování obilí); 2. dlužní otroctví; 3. rozvíjí se řemesla; 4. velké rozdíly mezi bohatými a chudými Co znamenal obchod s koloniemi pro řemeslníky? 5. Řemeslníci chtějí podíl na vládě

Formy vlády: SPRÁVNĚ přečtěte text; čtěte společně TYRANIDA EJ FORMA VDÁLY, OAČZNOAVNÁ JKAO SMAOÁDVLA NBEO JAKO VDÁLA JNOHEDO ČLVĚKOA. BLYA ZANĚŘMEA POTRI VÁDLĚ ARISTOKRACIE. PORSALDIA SE NPŘÍKALAD V ATHÉNÁCH. POROVDPOALO SE UNMĚÍ, OCHOBD I ŘESEMLO A MTSKĚSÉ SÁTTY VZTAKVÉLY. TRYAINDA VYŽEDRLA NEJÉLDE JENDO SOLETTÍ A BLYA NARAHZNEA DEMOKRACIÍ. OT ZNEAMNÁ VLOÁDU VŠECH PLNPORÁNVÝCH OBČANŮ BEZ OLEHDU NA UORZNEOST.

Formy vlády: TYRANIDA JE FORMA VLÁDY, OZNAČOVANÁ JAKO SAMOVLÁDA; NEBO JAKO VLÁDA JEDNOHO ČLOVĚKA. BYLA ZAMĚŘENA PROTI VLÁDĚ ARISTOKRACIE. PROSADILA SE NAPŘÍKLAD V ATHÉNÁCH. PODPOROVALO SE UMĚNÍ, OBCHOD I ŘEMESLO A MĚSTSKÉ STÁTY VZKVÉTALY. TYRANIDA VYDRŽELA NEJDÉLE JEDNO STOLETÍ A BYLA NAHRAZENA DEMOKRACIÍ. TO ZNAMENÁ VLÁDOU VŠECH PLNOPRÁVNÝCH OBČANŮ BEZ OHLEDU NA UROZENOST.