Praha, Mgr. Petra Obstová, Bc. Alexandra Králová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi D.R.A.K., o.s.
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Nízkoprahový klub BAN! Chválit a povzbuzovat dítě je stokrát účinnější než hrozit a trestat. Orison Swett Marden.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Spolupráce Odboru sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Karviné s poskytovateli sociálních služeb.
Město Kadaň Nastavení multidisciplinární spolupráce OSPOD Kadaň v procesu standardizace SPOD.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Kulatý stůl II. Nový Šaldorf-Sedlešovice MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů.
Podpora metodických a koordinačních jednání terénních sociálních pracovníků v Litvínově 05/2011 Kateřina Dosoudilová.
Laxus o.s. sociální a zdravotní služby pro uživatele drog CENTRUM TERÉNNÍCH PROGRAMŮ PARDUBICKÉHO KRAJE.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Prodej sexuálních služeb na ulici v interakci s prací policie a strážníků PhDr. Jiří Frýbert.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Kvalifikace pracovníka v sociálních službách a sociálního pracovníka.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Sociální práce na obcích v rámci ORP - Zákon o sociálních službách.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Provázanost zdravotních a sociálních služeb v péči o umírající
Situace na trhu práce v JmK a veřejná služba
Workshop Multidisciplinární a interdisciplinární spolupráce na téma:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Předávání, sdílení informací o klientovi
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Projekt CESTA KE ZMĚNĚ Registrační číslo: CZ /0.0/0.0/16_053/
Svoji životní situaci pociťujete jako nepříznivou, kterou nemůžete zvládnout vlastními silami …
Vytvoření jednotného systému v oblasti finanční gramotnosti a prevence předlužení na úrovni územních samosprávných celků F I N G R A M.
Úřad práce České republiky
Spolupráce obce a ÚP ČR v Litvínově v SVL
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Spolupráce s obcí a dalšími partnery při transformaci sociální služby
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Pracovnělékařské služby
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Charakteristika primární péče
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Svoji životní situaci pociťujete jako nepříznivou, kterou nemůžete zvládnout vlastními silami …
Spolupráce škol a orgánů sociálně-právní ochrany dětí
Úloha kraje v síťování sociálních služeb
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Zvláštní odborná způsobilost
Sociální práce a veřejné opatrovnictví
Školní poradenské pracoviště
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví ORP Chrudim Podpora sociální práce v obci Chrudim a ve správním obvodu obce s rozšířenou.
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
Zákon o obětech trestné činnosti
Aktivní politika zaměstnanosti Společensky účelné pracovní místo
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Základní a odborné sociální poradenství
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
PROCES STANDARDIZACE SOCIÁLNÍ PRÁCE V LOVOSICÍCH
Podpora sociální práce na území Statutárního města Kladna
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Online databáze pro ohrožené rodiny a děti v ORP Chrudim SÍŤ POMOCI A PODPORY na Chrudimsku V RÁMCI PROJEKTU EFEKTIVNÍ ŘÍZENÍ SÍTĚ SLUŽEB PRO OHROŽENÉ.
Projekt CESTA KE ZMĚNĚ II
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Terénní krizová služba
Komunitně plánujeme na Brandýsku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Praha, 12. 06. 2018 Mgr. Petra Obstová, Bc. Alexandra Králová Projekt: Podpora sociální práce v obci Písek Číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/16_128/0006176 Standardy činností sociální práce ve veřejné správě Terénní sociální práce a činnosti prevence Praha, 12. 06. 2018 Mgr. Petra Obstová, Bc. Alexandra Králová

Preventivní činnost Prevence znamená soustavu opatření, která mají předcházet nežádoucím sociálně patologickým jevům. Primární prevence zahrnuje veškeré aktivity realizované s cílem předejít problémům spojených s výskytem sociálně patologických jevů. Sekundární prevence se snaží příslušné jevy včas zachytit a bránit jejich prohlubování a šíření. Terciální prevence se snaží zabránit opakování, předcházet dalším škodám či zhoršování nepříznivé sociální situace jedince.

oblasti činnosti sociální práce v rámci primární prevence na úrovni obecního / městského úřadu Multidisciplinární spolupráce v obci Interdisciplinární spolupráce Osvěta obyvatelstva – přednášky, semináře Terénní činnost – například počátek výkonu práce v ORP se starosty jednotlivých obcí a následné depistáže Informovanost občanů města o činnostech sociálních pracovníků (pozitivní reklama) Dobrovolnictví ve veřejné správě Zveřejnění sítě sociálních služeb

oblasti činnosti sociální práce v rámci sekundární prevence na úrovni obecního / městského úřadu Případová práce s klientem při hledání řešení jeho nepříznivé sociální situace Reakce na podněty občanů k výkonu sociální práce Spolupráce s neziskovým sektorem Spolupráce s exekučními komorami

oblasti činnosti sociální práce v rámci terciární prevence na úrovni obecního / městského úřadu Sociální kurátor (pro dospělé) – provádí depistáž Práce s jedinci v „dluhové pasti“ Spolupráce s úřadem práce

Návrh možných důkazů Záznamy o vykonané preventivní činnosti Prezenční listiny Dokumentace sociálního pracovníka Záznam o průběhu případových konferencí a pracovních skupin Záznamy o multidisciplinární spolupráci

Rizika, limity, překážky Nespolupráce zainteresovaných subjektů Administrativní zatížení sociálních pracovníků Personální zatížení v případě malého počtu sociálních pracovníků Postoj obyvatel vůči poskytování podpory ze strany obecního úřadu / Městského úřadu (v rámci výkonu sociální práce) nepřizpůsobivým spoluobčanům

Kazuistika – průřez všemi oblastmi prevence

Terénní sociální práce Terénnost sociální práce vyjadřuje, kde je vykonávána. Terénem je chápáno prostředí, kde cílová skupina bydlí, tráví volný čas, tedy od domácností přes veřejná prostranství až po herny, kluby a další místa, kde cílovou skupinu lze zastihnout, kde se vyskytuje. Cílovou skupinou jsou osoby v nepříznivé sociální situaci Sociální pracovník nabízí lidem podporu a pomoc při zajišťování jejich základních potřeb, nabízí doprovod, asistenci, poradenství, pomoc. Terénní sociální práce má 3 fáze (přípravu, výkon a vyhodnocení).

Výkon činnosti terénní sociální práce Podnět: Sociální pracovník vykonává terénní sociální práci – např. depistáž - na základě vlastního úsudku, potřeb obecního úřadu, případně podnětu, který může přijít od jakékoliv organizace /občana je nutné rozlišovat, kdy jde pouze o „cílené“ šetření a kdy se jedná o „komplexní“ šetření – v některých případech se nemusí jednat o výkon sociální práce * Multidisciplinární spolupráce probíhá například s neziskovými organizacemi, sociálními službami, domovní a bytovou správou, úřadem práce, ospod, lékaři, policií, zdravotními službami, okresní správou sociálního zabezpečení… *Výkonem činností sociální práce není například doučování dětí, šetření v Bytě klienta, který žádá o dávku mimořádné okamžité pomoci žádosti – tedy pouhé ověření potřeby lednice, tedy vše co není v § 109 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, uvedeno taxativně jako výkon sociální práce.

Doporučení k výkonu terénní činnosti Při zahájení sociální práce v orp je vhodné první výjezdy realizovat společně s pracovníky ospod. Je důležité umět odlišit práci ospod a ospp. Spolupráce s úp - sociální pracovník města může do terénu jezdit společně s úp, ale vykonává činnosti pouze v rámci své působnosti. Podněty přichází od úp, ale k výkonu sociální práce. Především se jedná o prevenci. Materiální zajištění terénních pracovníků – služební automobil, mobilní telefon (nejlépe s možností dat a lokalizace) dezinfekční prostředky, ochranné pomůcky např. návleky na obuv, možnost očkování pracovníka. Personální zajištění – do terénu je nejvhodnější chodit ve dvojicích. Pokud s klientem pracujeme dlouhodobě, je možné již chodit sám.

Podpora ze strany vedení obecního / městského úřadu Distribuce informací o sociální práci – tisk, web, letáky, vizitky apod., a to i v rámci ORP. Ochrana pracovníka – zajistit, aby kolegové věděli kde je a jak dlouho tam přibližně bude (sdílený elektronický kalendář) nabídka spolupráce – mít s sebou v terénu univerzální znění písemné informace, kterou v případě potřeby necháme klientovi ve schránce / na dveřích… jako informaci o tom, že jsme ho chtěli navštívit, ale nezastihli jsme ho, kde a kdy nás může vyhledat. Poskytnutí základního sociální poradenství v terénu a mít s sebou kontakty na instituce či kolegy, kteří mohou poskytnout odborné sociální poradenství.

Návrh možných důkazů Záznamy terénní sociální práce sociálního pracovníka – dokumentace Časovost – jak často se pracovník v terénu pohybuje Přehled o počtu nových klientů a ukončené spolupráci

Rizika, limity, překážky Nedostatečná podpora vedení Personální přetíženost Nevytvoření pracovního místa – místa z projektu nejsou návazná na další práci – pracovní nejistota. Ovlivňuje to i politická situace ve městě – komunální volby. Nezajištění dostupnosti terénu – chybějící služební automobil, mobilní telefon Neprovázanost sociálních služeb Nespolupráce zainteresovaných subjektů

Administrativní přetížení Zahlcení podněty z jiných organizací, které by mohly a měly tuto činnost vykonávat také samy nedostatečná sociální síť služeb

Kazuistika terénní sociální práce

Děkujeme za pozornost Město Písek, Odbor sociálních věcí, oddělení sociální práce a pomoci petra.obstova@mupisek.cz tel: 382 330 818 Alexandra.kralova@mupisek.cz Tel: 382 330 812