Práce se vzpomínkami seniorů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Aktivizační programy pro seniory
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zákon o sociálních službách
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
OSOBNOST.
Práce se vzpomínkami seniorů
Práce se vzpomínkami seniorů
Motivační témata a životní příběhy
Zdravá škola.
Humanistické a existenciální teorie v SP
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
REMINISCENCE Práce se vzpomínkami seniorů Výběrový seminář JABOK2013/14Hana Čížková.
Práce se vzpomínkami seniorů
Reminiscenční terapie
Propedeutický seminář k bakalářskému projektu
Motivační témata a životní příběhy
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Projekt Pšov Evropský sociální fond Operační program rozvoje lidských zdrojů ZÁVĚREČNÁ KONFERENCE Most Tento projekt je spolufinancován Evropským.
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
Deinstitucionalizace... Deinstitucionalizace pobytových sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením Závěrečná konference k individuálnímu projektu.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Andrea Brožová Doubková
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Modely mentální retardace
aneb Assessment Centre a Development Centre
Řízení a plánování kariéry
Závěrečné shrnutí projektu „ Podpora a rozvoj poskytovatelů sociálních služeb v Hodoníně formou vzdělávání jejich zaměstnanců“
REMINISCENCE v Domově pro seniory Reynkova Havlíčkův Brod Bc. Martina Moravcová, DiS.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Domov Sue Ryder, o.p.s. „Šance pro důstojné stáří“ Mgr. Michaela Hronová, Domov Sue Ryder, o.p.s. Michelská 1/7, Praha 4 Tel:
Profesionální rozvoj a další vzdělávání učitelů Reflexe v práci učitele.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
Humanistický a existencionální přístup Mgr. Věra Pucová.
Problémy návratu k přírodě Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
HORIZONT ZLÍN Workshop
SENIOR WORK Eva Smejkalová.
Práce se vzpomínkami seniorů
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
Případová konference v práci s rodinami a ohroženými dětmi
Reminiscenční terapie
Práce se vzpomínkami seniorů
Věk sám o sobě není důvodem zvýšené potřeby péče.
Násilná osoba aneb co s ní
Státní zdravotní ústav Praha Centrum podpory veřejného zdraví
„Naslouchat hlasům paměti“
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Dobrovolnické programy
Andrea Brožová Doubková
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Rodičovství biologické a pěstounské
Nepříznivé sociální situace spojené se stárnutím senior v domácí péči
Transkript prezentace:

Práce se vzpomínkami seniorů REMINISCENCE Práce se vzpomínkami seniorů Výběrový seminář JABOK 2018/19 Hana Čížková

CÍLE SEMINÁŘE Získat teoretické znalosti o významu vzpomínek pro seniory a o možnostech využití životního příběhu pro lepší péči o seniory Získat teoretické znalosti o reminiscenci a jejích metodách, získat základní přehled o validaci Nacvičit praktické dovednosti relevantní pro úspěšnou realizaci reminiscenčních aktivit Prakticky realizovat konkrétní reminiscenční aktivitu Vykonanou aktivitu teoreticky zpracovat, zhodnotit a prezentovat v rámci semináře

TERMÍNY a ROZSAH SETKÁNÍ 40 vyučovacích hodin (TEORIE + VLASTNÍ PRÁCE) – 4 kredity 5 x čtvrtek 13.45 – 18.00 15. listopadu, 29. listopadu + tři termíny v letním semestru Exkurze

PODMÍNKY UDĚLENÍ ZÁPOČTU: Účast na seminářích Individuální reminiscence s klientem (tak, aby počet hodin naplnil spolu s účastní na seminářích požadovaných 40 vyučovacích hodin) 3. Dokumentace Časová a životní osa klienta Zprávy z jednotlivých reminiscencí Konečný výstup z individuální reminiscence (např. kniha života, kreativní aktivita, životní příběh sepsaný studentem, databáze možných stimulů) 4. Závěrečná prezentace ve skupině

ZÁKLADNÍ LITERATURA   GIBSON, Faith . Reminiscence and recall: A guide to good practice (3rd edition) London: Age Concern, 2006. JANEČKOVÁ, Hana; VACKOVÁ, Marie. Reminiscence : využití vzpomínek při práci se seniory. Praha : Portál, 2010. 151 s. ISBN 978-80-7367-581-3. JANEČKOVÁ, Hana a kol. Úloha vzpomínek pri práci se seniory a možnosti jejich terapeutického využití [online]. [cit. 2011-03-08]. Dostupné z WWW: <http://www.rezidencnipece.cz/archiv/casopis/0801.pdf >. ŠPATENKOVÁ, Naděžda; BOLOMSKÁ, Barbora. Reminiscenční terapie. Praha : Galén, 2011. 112 s. ISBN 978-80-7262-711-0. SCHWEITZER, Pam. About reminiscence work [online]. [cit. 2011-03-09]. Dostupné z WWW: <http://www.pamschweitzer.com/pdf/about-reminiscence-work.pdf >.

REMINISCENCE TERMINOLOGIE: reminiscenční terapie, reminiscenční aktivity, reminiscence Soubor interaktivních, tvořivých a výrazových aktivit, jejichž společným jmenovatelem je zájem o minulé životní zkušenosti lidí, kteří se jich účastní. Proces, ve kterém je podporováno vzpomínání na minulé události s cílem zlepšit současnou kvalitu života seniorů a jejich blízkých.

MINULOST, PŘÍTOMNOST, BUDOUCNOST aneb odbočka do filosofie „Přítomnost, která nás stále provází a v níž jsme, není žádný „bod“, ale složitá struktura zatížená minulostí a těhotná budoucností“ (Leibnitz) „Z minulého je přítomna vzpomínka, z přítomného bezprostřední vidění, z budoucího očekávání.“ (Augustin) „Minulost je také ještě druh bytí – snad nejjistější“ (Frankl)

SENIOŘI A VZPOMÍNÁNÍ Senioři vzpomínají hodně a rádi (přirozená potřeba vzpomínat) PROČ? přítomnost a budoucnost méně důležité (to podstatné se událo v minulosti) oslabení fyzických možností a smyslů - vzpomínání jako dostupná aktivita integrace životních událostí

VZPOMÍNKY Oživující minulé zážitky Nejsou přesným zachycením reality Jsou přetvářeny vlivem zapomínání Pojí se s citovým (emočním) doprovodem v okamžiku prožitku i vybavení Tvoří životní příběh každého z nás, naši identitu

STIMULY VZPOMÍNEK Hudba Fotografie, obrázky Předměty denní potřeby Vůně Pohyb Doteky Většina lidí preferuje jeden smysl (možno zjistit z rozhovoru).

FUNKCE VZPOMÍNÁNÍ VE STÁŘÍ Integrační funkce (Erikson) Terapeutická funkce (Butler) Validační funkce (Feil) Sociální funkce

STÁŘÍ – SOUČÁST ŽIVOTNÍHO CYKLU ERIK ERIKSON (1902 – 1994) „Osm věků člověka“ V každém období života člověk plní určité vývojové úkoly 1. Základní důvěra vůči světu  svět je dobrý (do 1 roku) 2. Sebedůvěra, autonomie  dělám správnou věc ve správný čas (1-3) 3. Iniciativa, ochota riskovat  jsem šikovný (4-5) ……. 8. Bilancování vlastního života, integrace všech životních událostí  MŮJ ŽIVOT BYL DOBRÝ

VZPOMÍNÁNÍ JAKO TERAPIE ROBERT N. BUTLER (1927 - 2010) Vzpomínky tvoří „životní příběh“, který může být konstruován, utvářen a přetvářen. VÝCHODISKO: životní bilancování a vzpomínání ve stáří je zdravé a přirozené, je známkou pracovistosti, kontinuity METODA „LIFE REVIEW“ Vzpomínání jako terapeutický nástroj, strukturovaná aktivita přeformulování traumatických vzpomínek Cíl: hledat smyl života, smíření, odpuštění křivd AUTOR POJMU „AGEISMUS“ senioři vnímáni okolím jako „jiní lidé“, ale oni jsou pořád titíž jako byli dříve

VALIDACE Naomi FEIL (*1932) posilování aktuálního vnímání hodnoty seniora skrze životní příběh (senior i personál) akceptace emocí a chování seniora Východisko: i senioři s demencí potřebují integrovat události života, rozdílný je jen způsob jejich vyjádření (vzpomínky spojeny s emocemi, vyjádření skrze emoce) Metody: vyladění, kontakt, orientace ve světě seniora (ne v realitě), zrcadlení, respekt

SOCIÁLNÍ FUNKCE VZPOMÍNÁNÍ sociální síť (vzpomínání jako pomůcka při budování vztahů) mezigenerační předávání zkušeností (x ztrátě generací) posilování rodinných vazeb vzpomínání jako „interpretace dějin“ (Paměť národa)

VZPOMÍNAJÍCÍ (typologie dle P. G. Colemana) Vzpomínají ČASTO A RÁDI Vzpomínají ČASTO, ALE VZPOMÍNKY JE TRÁPÍ (nespokojenost s prožitým životem, negativní přístup k přítomnosti) Vzpomínají MÁLO, PROTOŽE VE VZPOMÍNÁNÍ NEVIDÍ SMYSL (zaměření na přítomnost, spokojenost se současným životem) Vzpomínají NERADI, VZPOMÍNKY JIM PŘIPOMÍNAJÍ UTRPĚNÉ ZTRÁTY (deprese, negativní postoj k životu)

VZPOMÍNÁNÍ (klasifikace dle L.M.Wattové a P.T.P. Wonga) INTEGRATIVNÍ VZPOMÍNÁNÍ bilancování, rekapitulace, vypořádání se INSTRUMENTÁLNÍ VZPOMÍNÁNÍ Vzpomínání jako strategie zvládání určitých situací „Co mi tenkrát pomohlo?“ TRANSMISIVNÍ VZPOMÍNÁNÍ mezigenerační vazby, kulturní kontinuita NARATIVNÍ VZPOMÍNÁNÍ autobiografické vzpomínání UHÝBAVÉ VZPOMÍNÁNÍ únik před přítomností – „staré zlaté časy“ OBSESIVNÍ VZPOMÍNÁNÍ neodbytné vracení k bolestné vzpomínce - destruktivní, maladaptivní

VZPOMÍNKY a ŽIVOTNÍ PŘÍBĚH Psychobiografický model péče Erwina Böhma Reminiscence Validace Individuální plánování

ŽIVOTNÍ PŘÍBĚH ČASOVÁ OSA Zaznamenané důležité historické a místní události ŽIVOTNÍ OSA Zaznamenané důležité osobní události tvorba časové a životní osy klienta je užitečnou pomůckou před vlastní reminiscenční aktivitou může ji dělat pomáhající pracovník sám nebo s klientem

HISTORIE REMINISCENCE EVROPA 60. léta 20. století – Velká Británie – uznán význam vzpomínání pro lepší kvalitu života 70. léta 20. století – série reminiscenčních pomůcek  stimulace seniorů, interakce s okolním světem – osvědčilo se organizace Help the Aged – série Recall (dobové diapozitivy s komentáři) výzkumy 80. léta 20.století – rozvoj reminiscence v pobytových, denních zařízeních, v komunitách (Reminiscenční centrum v Londýně)

REMINISCENČNÍ CENTRUM V LONDÝNĚ PAM SCHWEIZER REMINISCENČNÍ CENTRUM V LONDÝNĚ

HISTORIE REMINISCENCE Česká republika výzkumný projekt – skupinová reminiscence v pobytových zařízeních Diakonie ČCE, CESMES, Reminiscenční centrum, z. s. Zapojení do Evropské reminiscenční sítě projekt „Making Memories Matter“ – „Živé vzpomínky“ – reminiscenční bedny projekt „Reminiscing Together“ podpora rodin pečujících o seniora s demencí projekt „RYCTT“ – „Vzpomínejme, když pečujeme“ – podpora rodin pečujících o seniora s demencí + výcvik reminiscenčních pracovníků

METODY REMINISCENCE 1. Vzpomínky 2. Vzpomínání jako cílená aktivita podpůrný prostředek v rámci jiné činnosti 2. Vzpomínání jako cílená aktivita Skupinová reminiscence (vzpomínání ve skupině na dané téma, divadlo, výlety) Individuální reminiscence (rozhovor, naslouchání, prohlížení fotografií, tvorba knihy života, kreativní tvorba)

SKUPINOVÁ REMINISCENCE V PRAXI REMINISCENČNÍ SKUPINY vytváření sociální sítě v ústavních zařízeních (x fenoménu totální instituce) adaptace v ústavním zařízení posilování vztahů ve skupině aktivizace mezigenerační aktivity

SKUPINOVÁ REMINISCENCE V PRAXI Vytvoření skupiny (výběr účastníků) Senior ve skupině Práce se skupinou (cíle reminiscence) Rizikové situace ve skupině (specifické potřeby seniora, antipatie, …) Pravidla skupiny Facilitátor skupiny (reminiscence x psychoterapie, vlastní zapojení, …)

INDIVIDUÁLNÍ REMINISCENCE Vychází vždy z potřeb klienta JAKÉ JSOU POTŘEBY KLIENTA? Např.: potřeba vztahu, blízkosti předávání informací stimulace vzpomínek potřeba někoho, kdo naslouchá

PŘÍPRAVA NA REMINISCENCI Faktografická příprava (životní osa, historické události, místo, kde klient žil) Reminiscenční pomůcky Vhodné prostředí, situace Informovaný souhlas Být otevřený potřebám klienta – naslouchání, empatie