28_Přenos nervového vzruchu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nervová soustava Nervová soustava je nadřazená ostatním soustavám
Advertisements

Nervová soustava soustava řídící
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_335 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Šíření vzruchu v živém organismu
SOUSTAVA SVALOVÁ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Buněčné membrány Vlastnosti biologických membrán Membránový transport Membránová energetika Neurobiologie.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Řízení lidského organismu Úvod Hormonální.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti AUTOMOBILOVÁ MECHATRONIKA 3.cvičení SMAD Ing. Gunnar Künzel.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Přednášky z lékařské biofyziky Lékařská fakulta Masarykovy univerzity v Brně Biologické membrány a bioelektrické jevy Autoři děkují doc. RNDr. K. Kozlíkové,
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
Krokový motor.
Regulátory v automatizaci
Výukový materiál VY_52_INOVACE_27_ Hormony
Fyziologie pro bakaláře
Základy automatického řízení 1
Šablona 32 VY_32_INOVACE_17_30_Pascalův zákon a hydraulika.
Uspokojovat potřeby, zprostředkovávat vztahy Proč a jak rozlišit „sociální práci“ a „sociální služby“? Libor Musil.
Pohybová soustava.
Fyziologie nervového systému
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
9.1 Magnetické pole ve vakuu 9.2 Zdroje magnetického pole
Slovní úlohy o společné práci
Činnost nervové soustavy
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
Regulátory v automatizaci
12F2_RTG krystalografie Petr Zbořil
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
MATEMATIKA Procenta II.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Přenos signálu na synapsích
Krokový motor.
Násobení čísly 10 a 100 VY_32_Inovace_14TK-1 Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Signalizace integriny
Vytápění Mechanické odvaděče kondenzátu
NEURONY, REFLEXY VY_32_INOVACE_17_23.
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Slovní úlohy o společné práci stejný čas
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Měření osciloskopem.
II. Tkáň svalová a nervová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Neurofyziologie a genetika drogové závislosti
Základy účetnictví změny rozvahových položek
Slovní úlohy o společné práci
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA.
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
TRANSPORT PŘES MEMBRÁNY, MEMBRÁNOVÝ POTENCIÁL, OSMÓZA
princip extrakce DNA (jahody)
Jméno autora: PaedDr. Hana Jurásková
Úroveň přístupu ke komunikačnímu médiu
Elektrické vlastnosti buňky
Elektrické vlastnosti buňky
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
C5720 Biochemie 03- Fibrilární bílkovin Petr Zbořil 5/2/2019.
Přednášky z lékařské biofyziky Masarykova univerzita v Brně
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Biologické membrány a bioelektrické jevy
Slovní úlohy o společné práci − 3
Peptidy Lékařská chemie a biochemie 2. ročník - zimní semestr
NERVOVÁ SOUSTAVA I Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Připravované změny vyhlášky o kvalitě dodávek elektřiny a vyhlášky o Pravidlech trhu s elektřinou a další požadavky na „lokální“
Transkript prezentace:

28_Přenos nervového vzruchu C4182 Biochemie 28_Přenos nervového vzruchu Petr Zbořil 2/1/2019

Obsah Přenos nervového vzruchu. Membránový potenciál Úloha kanálků Neurotransmitery Petr Zbořil 2/1/2019

Nervová buňka Obecná struktura Tělo, dendrity, axon, myelinová pochva – izolace, Ranvierovy zářezy Různé variace Footer Text 2/1/2019

Princip vedení vzruchu Změna membránového potenciálu - vzruch V rámci neuronu Na membráně působením NaK-ATPasy – tabulka – ca 70 mV vně + Vzruch je tlumen, kompenzace ztrát Mezi neurony chemicky Ion Concentration Inside Concentration Outside Sodium (Na+) 12 mM 145 mM Potassium (K+) 140 mM 5 mM Calcium (Ca++) 0.1 μM 2 mM Footer Text 2/1/2019

Vedení vzruchu Zesílení signálu Kompenzace ztrát Otvírání potenciálem řízených kanálků Změny potenciálu následkem pohybu iontů Footer Text 2/1/2019

Footer Text 2/1/2019

Vedení vzruchu Základem vedení vzruchu podél výběžku neuronů je šířící se změna potenciálu na membráně (A). Její příčinou i následkem je otevírání a uzavírání potenciálem řízených iontových kanálků - časový průběh na grafu (B). Footer Text 2/1/2019

Vedení vzruchu Pracovní cyklus kanálku Footer Text 2/1/2019

Vedení vzruchu Struktura Na-kanálku – rozvinuto do plochy 1 řetězec. 4 transmembránové segmenty po 6 helixech Footer Text 2/1/2019

Vedení vzruchu Struktura K-kanálku– rozvinuto do plochy 4 řetězce – transmembránové segmenty po 6 helixech Footer Text 2/1/2019

Vedení vzruchu Funkční schema K-kanálku Footer Text 2/1/2019

Vedení vzruchu Ovlivnění kanálků – otvírání a blokace – toxické i léčivé účinky Na+ - ovlivní rychlost přenosu vzruchu K+ - prodloužení trvání akčního potenciálu (léčení srdečních arytmií) - (CH3)4N+, řada léčiv Tetrodotoxin – čtverzubci (fugu) Blokátor Na+ kanálků Footer Text 2/1/2019

Vedení vzruchu Přenos vzruchu mezi dvěma neurony Schema synapse je zprostředkován chemickými přenašeči - neurotransmitery uvolňovány z presynaptické membrány – otevření Ca-kanálků vazbou na chemicky řízený kanálek v postsynaptické membráně způsobí jeho otevření a změnu membránového potenciálu na postsynaptické membráně.   Schema synapse Footer Text 2/1/2019

Synapse Uvolňování neurotransmiteru (např. acetylcholinu) Fúze membrán veziklu a neuronu Neurotransmiter v rezervě Footer Text 2/1/2019

Synapse Botulotoxin H a L řetězce – disulfidový můstek Hydrolýza fúzogenních proteinů (L-podjednotka) zabrání vylití AC Ochrnutí svalů Toxické – léčebné využití (myorelaxans) Footer Text 2/1/2019

Synapse Model chemicky řízeného kanálku (Na+) v postsynaptické membráně vpravo schema jeho otevírání po navázání neurotransmiteru acetylcholinu Footer Text 2/1/2019

Synapse Vznik akčního potenciálu v postsynaptické membráně následkem otevření Na+ kanálku po navázání acetylcholinu. Footer Text 2/1/2019

Synapse Footer Text 2/1/2019

Synapse Uzavření kanálu – hydrolýza acetylcholinu Sarin Tabun Cholinesterasa jako serinová hydrolasa je inhibována organofosfáty Následek inhibice – paralýza nervové činnosti – BChL, pesticidy Footer Text 2/1/2019

Synapse Tubokurarin (CH3)3N+-(CH2)10-N+(CH3)3 zabraňuje depolarizaci postsynaptické membrány – ochrnutí. Svalová relaxace při operacích, antagonista AC receptorů (nikotinového typu) (CH3)3N+-(CH2)10-N+(CH3)3 Dekamethonium (jodid) – permanentní depolarizace – otevřený kanál Footer Text 2/1/2019

Synapse Další neurotransmitery   Adrenalin, serotonin, GABA aj., typicky aminy Gly – strychnin blokuje receptorové retardéry – antagonismus s barbituráty Další látky interagující s receptory – alkaloidy, drogy Footer Text 2/1/2019

DĚkuji za pozornost Footer Text 2/1/2019