NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_02_M7_Hanak TÉMA: Racionální čísla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pravidla pro sčítání a odčítání celých čísel
Advertisements

VY_42_INOVACE_377_CELÁ ČÍSLA – POČETNÍ OPERACE
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_14_M7_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Zlomky Základní škola Libina, příspěvková organizace,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Téma: CELÁ ČÍSLA – PROCVIČENÍ 1
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_03_M9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Lomené výrazy Základní škola Libina, příspěvková.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_13_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Mocniny s přirozeným mocnitelem Základní škola.
Celá čísla Pojem celé číslo,sčítání,odčítání. Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): Září 2012 Ročník:7. Tematická oblast:
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_18_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Statistika Základní škola Libina, příspěvková.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_11_F9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Elektromagnetické zařízení Základní škola Libina,
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_15_F7_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Mechanické vlastnosti kapalin a plynů Základní.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_09_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu v polovodičích.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_06_06_M7_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Poměr, přímá a nepřímá úměrnost Základní škola.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_16_F9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Světelné jevy Základní škola Libina, příspěvková.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_03_12_M8_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Lineární rovnice Základní škola Libina, příspěvková.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_07_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu Základní škola.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_15_M9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Rovnice s neznámou ve jmenovateli Základní škola.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_06_01_M7_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Racionální čísla Základní škola Libina, příspěvková.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_08_M7_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Zlomky Základní škola Libina, příspěvková organizace,
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_08_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu v polovodičích.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_14_M6_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Desetinné číslo Základní škola Libina, příspěvková.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_14_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Statistika Základní škola Libina, příspěvková.
Č ÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_04_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Výrazy Základní škola Libina, p ř ísp ě vková.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_15_M6_Hanak TÉMA: Úhel
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_04_M7_Hanak TÉMA: Zlomky
Pořadové číslo projektu Šablona č.: III/2
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7 1. ???
NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_09_M6_Hanak TÉMA: Desetinné číslo
VY_32_INOVACE_03_ Písemné sčítání a odčítání do 1000
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
Sčítání a odčítání do 10 Matematika a její aplikace (matematika pro 1., 2. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_02_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_05_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_11_M8_Hanak
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_17_M9_Hanak TÉMA: Koule OBSAH: Povrch
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_18_M9_Hanak TÉMA: Finanční matematika
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_01_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_13_M8_Hanak TÉMA: Lineární rovnice
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_09_M7_Hanak
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_11_M6_Hanak TÉMA: Trojúhelník
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_18_M7_Hanak TÉMA: Celá čísla
NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_01_M6_Hanak TÉMA: Desetinná čísla
NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_12_F7_Hanak TÉMA: Otáčivé účinky síly
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_06_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_07_M6_Hanak TÉMA: Trojúhelník
NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_02_M8_Hanak TÉMA: Pythagorova věta
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_18_M7_Hanak TÉMA: Procenta
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_03_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_13_M6_Hanak TÉMA: Trojúhelník
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_01_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Ochrana krajiny a přírody ČR
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_17_M7_Hanak TÉMA: Celá čísla
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_08_M6_Hanak TÉMA: Desetinné číslo
NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_09_M8_Hanak TÉMA: Lineární rovnice
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_10_M7_Hanak
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_14_M9_Hanak
NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_02_F7_Hanak TÉMA: Pohyb tělesa
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_06_M9_Hanak TÉMA: Lomené výrazy
NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_18_M8_Hanak TÉMA: Druhá mocnina a odmocnina
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_15_M7_Hanak TÉMA: Celá čísla
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_01_M7_Hanak TÉMA: Zlomky
Transkript prezentace:

NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_02_M7_Hanak TÉMA: Racionální čísla Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: 708 708 61 Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem republiky Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace AUTOR: Ing. Roman Hanák NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_02_M7_Hanak TÉMA: Racionální čísla OBSAH: Sčítání a odčítání ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2364

ANOTACE Tato hodina ukazuje sčítání a odčítání racionálních čísel. Na začátku jsou řešené příklady a na konci příklady na samostatné procvičení, které prověří zda žáci pochopili danou látku. Inovativnost je v tom, že se zde vyskytuje řada moderních interaktivních prvků. Máme zde názorné grafické animace, obrázky, komentáře k řešení a hypertextové odkazy. Žáci lépe pochopí probíranou látku a hodina je pro ně zajímavější. Každý řešený příklad je pomocí animací rozdělen na dílčí kroky, takže vyučující se nezdržuje psaním na tabuli, ale pomocí ovladače postupně odkrývá řešení příkladu a má tak možnost žáky nechat samostatně tvořit a věnovat se těm žákům, kteří potřebují individuální pomoc. Na konci hodiny je stránka, kde jsou odkazy na internetové stránky, které prověří matematické dovednosti formou her nebo různých testů. Vyučující má možnost vybrat si z uvedených odkazů stránku, na které otestuje vědomosti žáků. Hodina je tvořena tak, aby mohla být odučena v multimediální učebně nebo v počítačové učebně, které mají připojení k internetu.

Zapamatujte si!! Dvě čísla se stejnými znaménky sečteme tak, že sečteme jejich absolutní hodnoty a k součtu připojíme společné znaménko. Obr.1

Př.1) Vypočítejte a) −2,5 +( −3,2) b) − 3 5 +(−0,7) c) (+1,2)+ +1 3 10 =−(2,5+3,2) =−𝟓,𝟕 b) − 3 5 +(−0,7) =− 3 5 + 7 10 =− 6 10 + 7 10 =− 13 10 =−𝟏 𝟑 𝟏𝟎 c) (+1,2)+ +1 3 10 =+ 12 10 + 13 10 =+ 25 10 =+ 5 2 =+𝟐 𝟏 𝟐

Číslo kladné se záporným číslem sečteme takto: 1. určíme absolutní hodnotu obou čísel; 2. jsou-li absolutní hodnoty stejné, je výsledek součtu čísla nula; 3. Jestliže se absolutní hodnoty liší, pak od větší z nich odečteme menší a vzniklý rozdíl označíme tím znaménkem, které mělo číslo s větší absolutní hodnotou.

Př.2) Vypočítejte: a) +0,8 +( −1,2) b) − 3,5 + + 7 2 c) − 1 4 + +1 3 4 +0,8 < −1,2 a) +0,8 +( −1,2) =−𝟎,𝟒 1,2−0,8=0,4 Porovnáme absolutní hodnoty čísel. b) −3,5 + + 7 2 −3,5 = +3,5 = −3,5 + +3,5 =𝟎 3,5−3,5=0 Porovnáme absolutní hodnoty čísel. c) − 1 4 + +1 3 4 = − 1 4 + + 7 4 = − 1 4 < + 7 4 7 4 − 1 4 = 6 4 =+ 6 4 =+ 3 2 Porovnáme absolutní hodnoty čísel. =+𝟏 𝟏 𝟐

Zapamatujte si!! Odčítání racionálního čísla nahradíme přičítáním čísla opačného k tomuto číslu. a) −5,5 −( +3,3) = −5,5 +( −3,3) =−𝟖,𝟖 b) − 5 12 − + 3 12 = − 5 12 + − 3 12 =− 8 12 =− 𝟐 𝟑

Příklady na samostatné procvičení: 1. Vypočítejte: a) −2,6 + −3,2 b) −7,2 + −13,2 c) +35,42 + −42,52 d) − 1 2 + + 3 2 e) +6 5 6 + −2 3 10 f) −2 3 8 + +3 5 12 2. Vypočítejte: a) −5,2 − +8,1 b) −17,2 − −32,2 c) +52,22 − +23,28 d) − 1 9 − + 3 9 e) +3 5 7 − −1 3 15 f) −3 3 5 − +4 5 10

Moje škola – matematika A Hypertextové odkazy Matematické hry Moje škola – matematika A Moje škola – matematika B ZŠ Dobřichovice – pracovní listy Matematika pro každého Matematika pro základní školy Fyzikální, matematické a chemické tabulky

Použité zdroje: MOLNÁR, Josef; LEPÍK, Libor; LIŠKOVÁ, Hana a kol. Matematika 7. Olomouc: Prodos, 1999, ISBN 80-7230-032-6. MULLEROVÁ, Jana; BRANT, Jiří; TAIŠL, Jan a kol. Matematika pro 7. ročník. Praha: Kvarta, 1999, ISBN 80-85510-85-8. DYTRYCH, Martin; DOBIASOVÁ, Irena; LIVŇANSKÁ, Libuše. Sbírka úloh z matematiky –početní úlohy. Pohořelice: Fortuna, 2001, ISBN 80-7168-766-9. Galerie klipart MS Office 2010 Vlastní tvorba