NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_02_M7_Hanak TÉMA: Racionální čísla Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: 708 708 61 Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem republiky Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace AUTOR: Ing. Roman Hanák NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_02_M7_Hanak TÉMA: Racionální čísla OBSAH: Sčítání a odčítání ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2364
ANOTACE Tato hodina ukazuje sčítání a odčítání racionálních čísel. Na začátku jsou řešené příklady a na konci příklady na samostatné procvičení, které prověří zda žáci pochopili danou látku. Inovativnost je v tom, že se zde vyskytuje řada moderních interaktivních prvků. Máme zde názorné grafické animace, obrázky, komentáře k řešení a hypertextové odkazy. Žáci lépe pochopí probíranou látku a hodina je pro ně zajímavější. Každý řešený příklad je pomocí animací rozdělen na dílčí kroky, takže vyučující se nezdržuje psaním na tabuli, ale pomocí ovladače postupně odkrývá řešení příkladu a má tak možnost žáky nechat samostatně tvořit a věnovat se těm žákům, kteří potřebují individuální pomoc. Na konci hodiny je stránka, kde jsou odkazy na internetové stránky, které prověří matematické dovednosti formou her nebo různých testů. Vyučující má možnost vybrat si z uvedených odkazů stránku, na které otestuje vědomosti žáků. Hodina je tvořena tak, aby mohla být odučena v multimediální učebně nebo v počítačové učebně, které mají připojení k internetu.
Zapamatujte si!! Dvě čísla se stejnými znaménky sečteme tak, že sečteme jejich absolutní hodnoty a k součtu připojíme společné znaménko. Obr.1
Př.1) Vypočítejte a) −2,5 +( −3,2) b) − 3 5 +(−0,7) c) (+1,2)+ +1 3 10 =−(2,5+3,2) =−𝟓,𝟕 b) − 3 5 +(−0,7) =− 3 5 + 7 10 =− 6 10 + 7 10 =− 13 10 =−𝟏 𝟑 𝟏𝟎 c) (+1,2)+ +1 3 10 =+ 12 10 + 13 10 =+ 25 10 =+ 5 2 =+𝟐 𝟏 𝟐
Číslo kladné se záporným číslem sečteme takto: 1. určíme absolutní hodnotu obou čísel; 2. jsou-li absolutní hodnoty stejné, je výsledek součtu čísla nula; 3. Jestliže se absolutní hodnoty liší, pak od větší z nich odečteme menší a vzniklý rozdíl označíme tím znaménkem, které mělo číslo s větší absolutní hodnotou.
Př.2) Vypočítejte: a) +0,8 +( −1,2) b) − 3,5 + + 7 2 c) − 1 4 + +1 3 4 +0,8 < −1,2 a) +0,8 +( −1,2) =−𝟎,𝟒 1,2−0,8=0,4 Porovnáme absolutní hodnoty čísel. b) −3,5 + + 7 2 −3,5 = +3,5 = −3,5 + +3,5 =𝟎 3,5−3,5=0 Porovnáme absolutní hodnoty čísel. c) − 1 4 + +1 3 4 = − 1 4 + + 7 4 = − 1 4 < + 7 4 7 4 − 1 4 = 6 4 =+ 6 4 =+ 3 2 Porovnáme absolutní hodnoty čísel. =+𝟏 𝟏 𝟐
Zapamatujte si!! Odčítání racionálního čísla nahradíme přičítáním čísla opačného k tomuto číslu. a) −5,5 −( +3,3) = −5,5 +( −3,3) =−𝟖,𝟖 b) − 5 12 − + 3 12 = − 5 12 + − 3 12 =− 8 12 =− 𝟐 𝟑
Příklady na samostatné procvičení: 1. Vypočítejte: a) −2,6 + −3,2 b) −7,2 + −13,2 c) +35,42 + −42,52 d) − 1 2 + + 3 2 e) +6 5 6 + −2 3 10 f) −2 3 8 + +3 5 12 2. Vypočítejte: a) −5,2 − +8,1 b) −17,2 − −32,2 c) +52,22 − +23,28 d) − 1 9 − + 3 9 e) +3 5 7 − −1 3 15 f) −3 3 5 − +4 5 10
Moje škola – matematika A Hypertextové odkazy Matematické hry Moje škola – matematika A Moje škola – matematika B ZŠ Dobřichovice – pracovní listy Matematika pro každého Matematika pro základní školy Fyzikální, matematické a chemické tabulky
Použité zdroje: MOLNÁR, Josef; LEPÍK, Libor; LIŠKOVÁ, Hana a kol. Matematika 7. Olomouc: Prodos, 1999, ISBN 80-7230-032-6. MULLEROVÁ, Jana; BRANT, Jiří; TAIŠL, Jan a kol. Matematika pro 7. ročník. Praha: Kvarta, 1999, ISBN 80-85510-85-8. DYTRYCH, Martin; DOBIASOVÁ, Irena; LIVŇANSKÁ, Libuše. Sbírka úloh z matematiky –početní úlohy. Pohořelice: Fortuna, 2001, ISBN 80-7168-766-9. Galerie klipart MS Office 2010 Vlastní tvorba