Křížové výpravy a Rytířské řády

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Advertisements

Konstantin a Metoděj Vypracovala: Petra Mertová 4. B.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE. 1. Složení společnosti Vládne král Ludvík XVI. + manželka Marie Antoinetta (dcera MT). 3 stavy: A) šlechta (neplatila daně)
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Život Karla IV. Jeho život a kdo to byl Karel se narodil v Praze 14.května roku 1316 Byl to první český král Karel IV byl synem Přemyslovců Elišky a českého.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Nikola Mauleová Vít Kohout.  Rytíři:  Světští – pážata – panoši - rytíři  Řádoví – napůl mnišský život – skládali sliby  Slib poslušnosti, chudoby,
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV:Počátky stavovského státu TÉMATICKÝ CELEK:Křesťanství.
Pokus o sjednocení Německa. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Pokus o.
Doba husitská.
Český stát za vlády Lucemburků
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_08
Antony Bridge Daniel Bejček, Petr Burian
Pražské červnové povstání
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Třicetiletá válka
Pravoslavná církev Vytvořeno dne: 29. září 2012 Anotace:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Byzantská říše.
F R A N C I E ZA 30 TI-LETÉ VÁLKY: KRÁL LUDVÍK VIII.
Křížové výpravy Kruciáty
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
NAPOLEONOVO TAŽENÍ DO RUSKA A JEHO PÁD
EU_32_sada1_08_SV_Advent_Cup
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Název školy: Základní škola Městec Králové
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Téma (název prezentace)
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název a číslo materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Název a číslo materiálu:
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 06
VELKÁ MORAVA.
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Španělsko v 16.století Nizozemská revoluce
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_13-14_Křížové výpravy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Křížové výpravy Označení materiálu:
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
Úvod do středověku.
České země po husitských válkách
Křížové výpravy do Palestiny
Nikol Schinková 2.A Karel IV..
Revoluční rok 1848 Francie, Itálie, Německo 2.stupeň ZŠ
První státní útvar na našem území, dále jen VM
Vláda prvních Habsburků
Evropa v 9. – 11. století Vznik raných států.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
Křížové výpravy a Rytířské řády
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
EVROPA 11. STOLETÍ.
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
REVOLUCE ROKU 1848.
Základní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov
AUTOR: Mgr. Ludmila Kašpárková NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘÍ_20
Prezentace Josef II. Jakub Šíma, 3. A.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
5.D HUSITSTVÍ.
MONGOLSKÁ EXPANZE.
Clunyjská reforma.
Husitské války.
SJEDNOCOVACÍ PROCESY V EVROPĚ
Jagellonci a nástup Habsburků
Transkript prezentace:

Křížové výpravy a Rytířské řády Obecná charakteristika, průběh nejvýznamnějších kruciátů, důsledky křížových výprav

Základní charakteristika Vojenská tažení vyhlašovaná proti: pohanům (nevěřícím) muslimům (jinověrcům) kacířům Všichni účastníci nosili červený kříž = křižáci Během 180 let se uskutečnilo 8 křížových výprav + 1 dětská (?) V průběhu vzniklo několik křesťanských státečků v Palestině Turci však dobyli všechna území zpět = ovládli celou Palestinu Ruku v ruce s křížovými výpravami fungovala inkvizice (pouze vyšetřovala – netrestala) Modlící se křižácký rytíř na dobové miniatuře 

Turecká expanze Vzestup náboženského cítění = v 11. století cesty poutníků do Palestiny (kde se podle tradice narodil, působil a zemřel Ježíš Kristus) Arabové nepřekáželi (zisk z obchodu a vybíraných dávek) V polovině 11. století nájezdy seldžuckých Turků – 1076 ovládli Jeruzalém a celou Palestinu = začali přepadat křesťanské poutníky Útočí i na Byzantskou říši (bývalá východořímská), která se začíná hroutit = byzantský císař požádal papeže o pomoc (po rozkolu církve zadostiučinění pro papeže)

Území ovládané Seldžuky v době smrti sultána Malikšáha (1092)

Sněm v Clermontu 1095 papež Urban II. svolává sněm do jihofrancouzského Clermontu církevních a světských knížat Papež vyzval všechny přítomné, aby podnikli válečnou výpravu proti „nevěřícím“ – každému slíbil příděl půdy, které se zmocní. Osobní zisk + odpuštění všech hříchů = nečekaně veliký úspěch Urban II. na clermontském sněmu 

Papež Urban II. na koncilu v Clermontu (malba z doby okolo 1490, Francouzská národní knihovna) Papežův projev v Clermontu byl natolik silný, že bezprostředně po konci jeho řeči se vydaly zástupy prostých lidí na válečné tažení do Svaté země – Jeruzaléma.

1. křížová výprava (1095-1096) Reakce na sněm v Clermontu První fáze: zfanatizované houfy rolníků táhnoucí na Palestinu nezvladatelný dav – zasáhli proti i sami panovníci Druhá fáze: Francie, Nizozemí Motivace ziskem nových území 1096 dobývají křižáci Jeruzalém Založeny 4 křesťanské státy na území Palestiny (Edessa, Antiochie, Tripolis, Jeruzalémské království)

Křižácké državy ve Svaté zemi těsně po završení první křížové výpravy roku 1102

Další výpravy a jejich průběh 2. křížová výprava (1147-1148) Francie a Německo (zúčastnil se i Vladislav II.) Cílem rozšířit křesťanská území (o Damašek) proti nim sultán Saladin = zdrcující porážka křižáků 3. křížová výprava (1189-1192) největší a nejvýznamnější Fridrich I. Barbarosa (Prusko), Filip II. (Fr.), Richard Lví Srdce (Angl.) Jeruzalém se dobýt nepodařilo – Richard vyjednal příměří se Saladinem   4. křížová výprava (1202-1204) Panovníci neměli peníze ani na přepravu do Palestiny Dohoda s benátským dóžetem – převoz za to, že mu pomohou zbavit se byzantské konkurence Dobyt Cařihrad (Konstantinopol) = „tažení proti křesťanům“ (mizí původní ideály!) Opat Bernard z Clairvaux vyzývá k zahájení druhé křížové výpravy, (Versailles, 19. století)

Palma Le Jeune: Útok křižáků na Konstantinopol (4. výprava)

Dětská křížová výprava (1212) V Německu a Francii Neúspěch předchozích výprav… Nevinná víra malých měla překonat všechny překážky na cestě Děti zemřeli cestou, ztroskotali na moři, nebo byly prodány do otroctví

Pocit vystřízlivění, který zažívali lidé i v samotném „křižáckém“ 12 Pocit vystřízlivění, který zažívali lidé i v samotném „křižáckém“ 12. století, zachycují tyto soudobé verše: Když v krbu oheň zazáří a muže víno rozjaří, tu dychtí na kříž přísahat a v Svatou zemi koně štvát; však s prvním jitra rozbřeskem jsou slib i oheň popel jen.

5. křížová výprava (1216-1221) 6. křížová výprava (1228-1229) neúspěšný pokus o dobytí Egypta (nejmocnější muslimský stát) spory mezi vůdci 6. křížová výprava (1228-1229) Fridrich II. díky diplomatickému vyjednávání se podařilo získat Jeruzalém zpět, ovšem pouze na dobu 15 let – 1244 Jeruzalém ztrácí 7. a 8. křížová výprava (1248-1270) Ludvík IX. se pokoušel dobýt Egypt a Tunis skončilo pohromou

Důsledky Křížových tažení Neobyčejný význam pro celý další vývoj Evropy: Růst moci papeže a církve - vznik rytířských řádů Rozšíření rozhledu západní Evropy (do té doby upoutané především místními zápasy mezi sebou) Obrovský rozkvět obchodu v Itálii = (?) Rozšíření peněžního obchodu Nové plodiny (jaké?) + nové technologie (jaké?) + nový „životní styl“ Východ výrazně kulturně obohatil Evropu – „znovuobjeveny“ antické spisy, šachy, kořeněná jídla, luxusní zboží, 1. spodní prádlo, cizí vína, skleněná zrcadla, pantofle, poštovní holubi, sokolnictví, arabské číslice (ve skutečnosti indické Rytířská poezie – viz literatura

Rytířské řády Vznik za účelem ochrany křesťanských poutníků do Jeruzaléma „Ozbrojení mniši“ Charitativní činnost – vznik špitálů Oodléhali přímo papeži! (nemohli zasahovat světští panovníci)

Johanité (1013 – „špitál Jana Křtitele“) dnes řád Maltézských rytířů   Templářští rytíři (1118 - templ = chrám) nejmocnější po vyhnání z Palestiny přesídlili do Francie bohatí mocní bankéři 1312 řád zrušen Filipem Sličným (příliš mocní) – prohlášeni za kacíře Řád německých rytířů (1197) po vyhnání z Palestiny přesídlili do Pruska 1410 moc oslabena po bitvě u Grünvaldu 15. přešli na Luteránství