Lékařská mikrobiologie I Mikrobiologie a medicína

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Z HISTORIE BAKTERIOLOGIE
Advertisements

RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Obchodní společnosti Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Zdravý úsměv preventivní program pro zlepšení stavu chrupu dětí Diana Kubů.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
D OKTORSKÝ STUDIJNÍ PROGRAM NA LF UK V P LZNI Proděkan: prof. MUDr.Vladislav Třeška, DrSc. Referentka: Daniela Vyzrálová Kontakty: ,
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Zkoumání přírody. Mikroskop.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_16_Imunita Téma:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
SPECIALIZAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ZMĚNY NA OBZORU ? II. sněm Mladí lékaři o.s MUDr. Martin Švestka.
Ochrana zdraví Bc. Balonová Soňa. Co je to zdraví? Co si představuješ pod tímto pojmem? Co pro Tebe znamená být zdráv?
Lidská sídla Organismy provázející člověka. Mikroorganismy  Nejmenší organismy(mikroorganismy),které provázejí člověka jsou:  bakterie  viry  kvasinky.
MICHAEL FARADAY ANGLIČAN FYZIK A CHEMIK 1F (Farad) – JEDNOTKA ELEKTRICKÉ KAPACITY ZABÝVAL SE ELEKTŘINOU A MAGNETISMEM.
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně Miroslav Votava PATOGENITA A VIRULENCE Přednáška pro II. r. LF
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola, Hradec Králové
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pracovní list k procvičení znalostí o jednoduchých strojích Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3-13_ PALEOLIT Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola, Hradec Králové
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VIRY.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Lékařská mikrobiologie I Průběh infekce
Daň z příjmů právnických osob
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
ZÁKLADNÍ POJMY ANTIBIOTICKÉ TERAPIE
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Násobíme, dělíme 5 2 Druháci a matematika 17 MA 1 TE 3 TI 4 KA
Základní škola, Hradec Králové
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-02
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Klinická a orální mikrobiologie: úvod
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VÝZNAM BIOLOGIE_P1-2
Nebuněčné organismy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál.
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Mikrobiologický ústav LF a FN u sv. Anny v Brně
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Družstvo CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
Globalizace Milena Tichá
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Lékařská mikrobiologie I Mikrobiologie a medicína MUDr. Vladana Woznicová, Ph.D. Mikrobiologický ústav LF MU 21.2.2006 - Přednáška pro obor Zubní lékařství

Čím se zabývá lékařská mikrobiologie? …mikroby majícími medicínský význam – význam pro nemoc, ale i zdraví člověka úzce související obory – epidemiologie, infekční lékařství, imunologie význam pro všechny lékařské obory, např. chirurgie , gynekologie, pediatrie, dermatovenerologie, ORL ….příklady v oboru působí atestovaní lékaři - mikrobiologové a vysokoškolsky vzdělaní specialisté (molekulární biologové apod.) spolu se středními zdravotnickými pracovníky – laboranty

Vztah mikrobiologie a zubního lékařství mnohé chorobné projevy v dutině ústní a na zubech mají mikrobiální podklad – např. zubní kaz a choroby parodontu zubní plak je tvořen bakteriemi, dutina ústní má bohatou mikroflóru mnohé choroby celkové se projevují v dutině ústní rozvoj samostatného oboru – orální mikrobiologie

Historie oboru I Antony van Leeuwenhoek (1632 – 1723), tvůrce mikroskopu vrátný na radnici v Delftu, brusič čoček 1676 popsal bakterie v povlaku na povrchu svých zubů anatom de Graaf na něj upozornil britskou Královskou společnost pečlivé záznamy – dílo Opera omnia

Historie oboru II anglický lékař Edward Jenner (1749 – 1823) - očkoval proti variole Ignác Semmelweis (1818 – 1865) – Maďar, který dokázal porazit horečku omladnic Louis Pasteur (1822 – 1895) – zakladatel moderní mikrobiologie, kvašení je vyvoláno mikroby, očkoval proti vzteklině a sněti slezinné anglický chirurg Joseph Lister (1827 – 1912) – operoval pod clonou karbolky Robert Koch (1843 – 1910) – 1892 objev původce TBC M. tuberculosis, Kochovy postuláty L. Pasteur

Kochovy postuláty Z napadeného hostitele lze vypěstovat infekční agens Tímto agens lze infikovat v experimentu další makroorganismus (experimentální zvíře) Z tohoto organismu lze opět izolovat příslušné agens

Z historie mikrobiologie dutiny ústní Leber a Rotenstein 1867 – popis mikroorganismů v dentinových tubulech W.D. Miller 1889 – pracoval v Berlíně u R. Kocha - izoloval 30 druhů mikroorganismů z povrchu zubů a ze slin a prokázal jejich vztah k zubnímu kazu - tzv. chemicko-parazitární teorie zubního kazu (1890) J.K. Clarke – izoloval z kazivé léze Streoptococcus mutans R.M. Stephan 1943 – Stephanova křivka, strmý pokles pH po zátěži sacharidy a pozvolný návrat k neutrálnímu pH 50. a 60. léta – zvířecí modely zubního kazu – definitivní průkaz přenosnosti S. mutans, počátkem 80.let popsány podmínky přenosu z matky na dítě Od 60. let také zkoumán podíl mikroorganismů na onemocněních parodontu, pokrok zejména s rozvojem molekulárně-biologických technik (s laskavým přispěním prof. Z. Broukala, Výzkumný ústav stomatologický)

Rozdělení oboru Bakteriologie (např. Staphylococcus aureus…) Virologie (např. virus chřipky…) Parazitologie (např. Trichomonas vaginalis…) Mykologie (např. Candida albicans…) rod druh odlišnosti metodické a někdy i klinické Lékař rozhoduje o indikaci vyšetření, odběru materiálu pro vyšetření!

Souhrn Lékařská mikrobiologie studuje mikroby mající medicínský význam. Obor se dělí na bakteriologii, virologii, parazitologii a mykologii. Mnohé chorobné projevy v dutině ústní a na zubech mají mikrobiální podklad.