Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice Autor Mgr. Milena Procházková Název šablony III/2_Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo projektu VY_32_INOVACE_62 Předmět Matematika Tematický celek Funkce Téma Definiční obor, obor hodnot funkce Klíčová slova Funkce, definiční obor, obor hodnot; funkční předpis Druh učebního materiálu prezentace Metodický pokyn prezentace je určena jako výklad do hodiny s procvičením učiva; jako materiál k samostudiu; Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
DEFINIČNÍ OBOR FUNKCE OBOR HODNOT FUNKCE
Definiční obor D(f) FUNKCE Obor hodnot H(f) FUNKCE Množina všech x є R, k nimž existuje y є R takové, že [x;y] є f stručně: všechny hodnoty, které hledáme na ose x Obor hodnot H(f) FUNKCE Množina všech y є R, k nimž existuje x є R takové, že [x;y] є f stručně: všechny hodnoty, které hledáme na ose y
U daných funkcí určete D(f), H(f) D(f): x є (-3; 2⟩ H(f): y є (-3; 7⟩ D(f): x є (-3; 2) H(f): y є (0; 9)
D(f): x є (-∞; 3⟩ H(f): y є (0; 8⟩ D(f): x є ⟨-6; 4) H(f): y є ⟨-2; 2⟩
D(f): x є (-∞; 0)∪(0; 3) H(f): y є (0; ∞) D(f): x є ⟨-2; 1⟩ H(f): y є ⟨-4; 0⟩
URČENÍ D(f) Z PŘEDPISU FUNKCE: D(f) je množina všech x є R, pro která má daný výraz (předpis) smysl Př.: Určete D(f) u následujících funkcí: funkce je definována pro všechna x D(f): x є R funkce není definována pro x = 3 D(f): x є R\{3} nebo x є (-∞;3)∪ (3;∞)
Výraz pod odmocninou ≥ 0 řešíme jako lineární nerovnici D(f): Př.: Určete D(f) u následujících funkcí: Výraz pod odmocninou ≥ 0 řešíme jako lineární nerovnici D(f): Výraz pod odmocninou a současně ve jmenovateli > 0 řešíme jako lineární nerovnici D(f): x є (3; ∞)
Př.: Určete D(f) u následujících funkcí: 1) 2) 3) 4) 5)
ZDROJE: Program Graph, verze 4.3 PETÁKOVÁ, J.: Matematika – příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy. Dotisk 1. vydání. Praha: Prometheus, 2008. 287 s. ISBN 978-80-7196-099-7