NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Slatina, okres Nový Jičín, příspěvková organizace AUTOR: Lenka Malčíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_37_Předložky TEMA: Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2288
jsou to slova neohebná – nemohou měnit svůj tvar 7. Předložky na, do, v , ve, z, ze, s, se, k, ke, po, před, za, u, nad, o, pro, od, pod, přes, mezi, vedle, kolem, proti, bez pojí se se jmény jsou to slova neohebná – nemohou měnit svůj tvar
Vyhledej a podtrhni předložky ve větách a vypiš je na linku pod textem. Děti šly do školy. Pojedeme kolem lesa. Z budky vyletěl špaček. Čteme si O třech přadlenách. Uvidíme se za týden. Se sestrou jsme si hodně podobné. Nebojujte proti sobě. Mám pro tebe dárek. Půjdeš tam bez rodičů? Zastavil u našeho domu. Mezi mraky prosvítalo slunce. S kamarády jsme seděli na mezi. Schoval jsem se pod stolem. ______________________________________________ do, kolem, z, o, za, se, proti, pro, bez, u, mezi, s, na, pod
7. Předložky pojí se se jmény Vyhledej a podtrhni předložky ve skupině slov: ke, strom, on, nad, vlnky, hurá, přes, tenkrát, za, brr, mňam, míč, i, hop, skok, skákat, a, aby, achich, sedmý, kolem, veselý, cink, ten, ve, hurá, po, potom, venku, pípání, žbluňk, proti, naříkat, o, ajajaj, štěkat, mezi, trubka, haló, vedle, fuj, moc, ani 7. Předložky pojí se se jmény
7. Předložky pojí se se jmény Vyhledej a podtrhni předložky ve skupině slov: Řešení: ke, strom, on, nad, vlnky, hurá, přes, tenkrát, za, brr, mňam, míč, i, hop, skok, skákat, a, aby, achich, sedmý, kolem, veselý, cink, ten, ve, hurá, po, potom, venku, pípání, žbluňk, proti, naříkat, o, ajajaj, štěkat, mezi, trubka, haló, vedle, fuj, moc, ani pojí se se jmény
ANOTACE Materiál slouží k prezentaci nového učiva, zápisu do sešitu, pochopení definice a následně k praktickému rozlišení a vyhledání předložek ve větných celcích i ve skupině slov jiných slovních druhů. Děti po prezentaci, vysvětlení a zápisu do sešitu chodí k tabuli, vyhledají a podtrhávají předložky ve větách a zapisují je na linky. Věty mohou přepsat do sešitu. Poté vyhledávají a podtrhávají předložky ve skupině slov na tabuli, mohou je vypsat do sešitu a samostatně připsat další předložky.