Novoplatonismus.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Významní vědci od renesance po současnost
VY_32_INOVACE_28-11 Antická filosofie Platón.
Sv. Pavel – misionář a teolog 1. První dojmy 2. „Viděl jsem Pána“ 3. Dva věky světa 4. Starý a nový Adam 5. Bůh na kůlu hanby 6. Úvahy o „zmrtvýchvstání“
Egyptští bohové Najdi si dvojici, která má jiného boha než ty.
Filosofie a kultura Aristoteles.
Křesťanství vznik a podstata.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Ernst Mach jako filosof Těleso je komplexem počitků Hlavním principem je ekonomie myšlení.
eklekticismus, novoplatonismus
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
Romantismus.
Friedrich Schelling Martin Mudruňka 7.AG.
Moderní umění začíná postimpresionismem.
Egyptské umění.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Cesta a význam dó, tao Staří válečníci se vydávali dokonale připraveni na krvavou cestu života Ani dnes to není jiné, stačí např.nasednout do automobilu…
Registrační číslo projektu:
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Démokritos z Abdér Strejčková Barbora, C4A.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_309_Romantismus AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8., 24.
Tajemství abstraktní malby III.
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Tři směry ve středověku  Universalia ve středověku -národ a panovník -církev a ekonomika -sloh -věda, etika, právo.
Eklekticismus, skepticismus,
Filosofie úvod do problému....
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A
VY_32_INOVACE_FOTF10460ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Krása Jen skrze Krásu si člověk hledá cestu ke Svobodě.
Filosofie křesťanského středověku
INFORMEL Jana Bobčíková.
Spirituální teologie 2. KDO JSME?. Stvořeni k obrazu a podobě Boží  Gn 1,27  Naší podstatou je prvotní požehnání  Bible se snaží ukázat jednotu mezi.
Typicky řecká představa: A R C H É = prazáklad Uspořádaný svět je tvořen z již předtím existujícího prazákladu tím, že dostává nějaký řád, že jím prostupuje.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Platón & „objektivní idealismus“
Koláž podle H. Bosche Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastESV - Komunikace vizuálního umění se znakovými systémy.
HELENISMUS OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L HELENISMUS ● STOL. PŘ. KR. ● ALEXANDR MAKEDONSKÝ – AUGUSTUS ● KULTURNÍ CENTRUM: ALEXANDRIE ● ALEXANDRIJSKÁ.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
UMĚNÍ STARÉHO EGYPTU.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Náboženství a fanatismus
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková
Emblematika V umění století byl kladen důraz na symbo-lickou funkci výtvarného díla: obraz reprezentuje objekt viditelného světa a současně symbolizuje.
PLATÓN př. n. l..
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sokratés, Platón, Aristotelés
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
Helénistická estetika
HELENISMUS prezentace.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Novoplatonismus

Střední Platonismus - první století našeho letopočtu FILÓN ALEXANDRIJSKÝ 25 př. n. l. - 40 n. l. rozvíjí nábožensko-filosofickou koncepci snažil se sloučit moudrost Starého zákona s myšlením řecké filosofie = syntéza židovského a řeckého myšlení

Chápání umění a reality jako symbolu

Chápání umění a reality jako symbolu metoda alegorického výkladu Starého zákona a řecké filozofie snažil se dokázat, že mají v podstatě stejný obsah ve Filónových spisech vystupuje do popředí symbolika, zatímco očividný význam Písma se vytrácí

Úvahy o duši a bohu Bůh je nepoznatelný bůh je svrchovaná dokonalost - ztotožňuje boha a logos dualita duše a těla - tělo je žalář a smrt je vysvobození přiblížit bohu se můžeme pouze ve stavu extáze

NOVOPLATONISMUS - učení o stupňovitosti jsoucna (3. st. n. l.) v tomto období se filozofie stává teologií Novoplatonismus usiluje o to, aby se stal alternativou ke křesťanství důraz na prožívání a emoce (odklon od rozumu) Novoplatonismus má mystický charakter ztotožňování duchovního s dobrým a tělesného se zlým

Plotínos jeho filozofie založena na duchovní bázi jeho spisy - Ennenady (devítky) - 6 dílů po 9 částech nový pojem Jedno (Hen) = všeobjímající bytí – spojení nejvyšších idejí (pravda, krása, dobro) Jedno (Hen) – je základem světa

Stupňovité uspořádání bytí 1) Jedno 2) Duch 3) Duše světa 4) Individuální duše 5) Hmota

člověk cítí touhu po návratu do nejvyšší sféry bytí (Jedno) řešení = cesta kontemplace – několik stupňů poznání 1. Očištění se od smyslovosti 2. Osvícení, v němž se duše povznese nad vše hmotné 3. Extáze, která vede k nazření podstaty (hen)

Estetika - koncepce krásy Ukazatelem krásy není harmonická vyváženost Krása spočívá ve vnitřní duchovní kráse předmětu Pouze duše dokáže rozeznat krásu

Umění Umělecké dílo je odrazem ducha Umělec vkládá do materiálu ideu, která pochází z vyšší sféry bytí Umění stojí mezi fyzickým světem a duchovní sférou Nejdůležitější a nejvlastnější úlohou umění je vytváření krásy

Vliv Plotínova myšlení na estetiku umění ve středověku Vypracoval podrobný soubor pravidel pro malířství Malířství se musí vyhýbat zobrazování toho, co je důsledkem nedokonalosti našeho zraku Zobrazování věcí ve stejné rovině, rovnoměrné osvětlení, ideální forma a barva objektu, pohled zblízka… Malířství musí ukazovat jen zářivý povrch věcí

Synagoga Dura-Európos – (3. stol. n. l.) – nástěnné malby

Hlavní znaky tohoto typu malířství Postava separována od svého okolí Eliminace hloubky obrazu Tělesa ztrácí svou hmotnost Zobrazení duchovního světa Reálné formy nahrazeny schématy

Byzantské umění (6. st. n. l.) -San Vitale v Ravenně